THE EFFECTS OF HYPERMODAL FEEDBACK ON TEXTUAL REWRITING

FOCUS ON THE GENRE ARTICLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11412

Keywords:

Hipermodality, Feedback, Rewriting, Genre article

Abstract

This exploratory research investigates the effects of hypermodal feedback (verbal and audio) in rewriting an academic article in the Pedagogy course at a private University in Minas Gerais. At the theoretical level, the present study is based on the assumptions of the hipermedia and multimodality (LEMKE, 2002; KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), Cognitive Theory of Multimedia Learning (MAYER, 2001) and on the dialogical approach to language (BAKHTIN, 1995). Methodologically, the experiment was applied to a total of 23 students who, divided into eight groups, collaboratively wrote an article in Pedagogy and received multi-modal feedback from the discipline teacher in the modalities of verbal writing in the text itself and sound for rewriting the texts. The study participants answered two questionnaires, one for identification and the other for a survey of the experiment process evaluation. The data analysis indicates the great relevance of hypermodal feedback for rewriting the texts. In the comparative condition, however, students indicated in evaluation ques-tionnaire that the markings and written comments were relevant. Mainly with highlighted text by color feature and indicating where it is necessary to change the text. This highlighted that the rewriting of the text is better than the audio. This is explained by the fact that the audio was sent to the students in the Teams Platform chat, far from the marked text. At the same time, the markings were made directly in the text, facilitating the consul-tation and text rewriting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestre em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Bolsista de doutorado pela FAPEMIG.

Patrícia Ribeiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora Titular da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFSJ).

References

BAKHTIN, M./VOLOCHÍNOV. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.

BEAUGRANDE, R.; DRESSLER, W. Introduction to Texts linguistics.1981.

BERETTA, J. M. A correção de erros: inimiga ou aliada? A reescrita como estratégia de corre-ção e de conscientização na produção escrita de aprendizes de Inglês como língua estran-geira. Dissertação (Mestrado Interinstitucional em Estudos da linguagem) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Universidade Caxias do Sul, 2001. BRAGA, D. B. Ambientes digitais: Reflexões teóricas e práticas. São Paulo: Cortez Editora, 1ª edição, 2016.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, Piauí, v. 12, n. 2, 2010.

COSCARELLI, C. Tecnologias para aprender. 1ª edição. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

COSCARELLI, C; NOVAIS, A. E. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 3, p. 35-42, jul./set. 2010. DENZIN, N. K. Triangulação: um caso para avaliação e combinação metodológica. Méto-dos Sociológicos. 1978, p.339-357.

GOMES, L. F. Hipertextos multimodais: o percurso de apropriação de uma modalidade com fins pedagó-gicos. 2007. 202 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. Disponível em: http://libdigi.un icamp.br/docu-ment/?down=vtls000433669. Acesso em: 16 de maio de 2009.

HALLIDAY, M.A.K. An introduction to functional grammar. 2nd ed. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M.A.K.; MATTHIESSEN, C.M.I.M. An introduction to functional grammar. 3rd ed. London: Edward Arnold. 2004.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. 1. ed. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1988. KESSLER, G. Technology and the future of language teaching. Foreign language Annuals, v. 51, n. 1, 2018. pp. 205-218. Disponível em: https://www.researchgate.net/publica-tion/323330702_Technology_and_the_future_of_language_teaching. Acesso em: 10 abr. 2021.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

KOCH, I. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

LEMKE, J.L. Travels in Hypermodality. Visual Communication, v. 1, n.3, p.299-325, 2002.

MARCUSCHI, L. A; XAVIER, A. C. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lu-cerna, 2004.

MAYER, R. E. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

MORENO, R. MAYER, R. E. Interactive Multimodal Learning Environments Special Issue on In-teractive Learning Environments: Contemporary Issues and TrendEduc Psychol Ver. 2007, v.19, p.309–326.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES. G. R. Produção textual na Universidade. São Paulo: Pará-bola, 2010. PAIVA, V. M. O. Tecnologias digitais no ensino de línguas. Revista da ABRALIN, v. 18, p. 2-26, 2019.

RIBEIRO, A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.

RUIZ, E. D. Como corrigir redações na escola: uma proposta textual-interativa. São Paulo: Con-texto, 2010.

SELBER, S. A. Multiliteracies for a Digital Age. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2004.

STREHL, L. Teoria das múltiplas inteligências de Howard Gardner: breve resenha e refle-xões críticas. 2018. TORSANI, S. CALL Teacher Education: language teachers and technology integration Rot-terdam: Sense Publishers, 2016.

VAN LEEUWEN, T. Multimodal Literacy. Viden om literacy, n. 21, 2017.

VIAN JR, O.; ROJO, R. Letramento multimodal e ensino de línguas: a linguística aplicada e suas epistemologias na cultura das mídias. Raído, Dourados, MS, v. 14, n. 36, p. 216 – 232, set/dez 2020.

Published

2023-05-05

Issue

Section

NASCENTES