Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)

Autores

  • Gildete Rocha Xavier Universidade Estadual de Feira de Santana (Uefs/Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v10i2.5512

Palavras-chave:

Aquisição de linguagem, Gramática gerativa, Aquisição da segunda língua, Sujeito nulo, Princípios e parâmetros

Resumo

Este estudo objetiva investigar como se dá a aquisição do sujeito nulo do português brasileiro (PB) como segunda língua (L2) por adultos estrangeiros, falantes nativos de inglês e italiano em situação de imersão total. A pesquisa desenvolve-se no âmbito da gramática gerativa, dentro do quadro da Teoria de Princípios e Parâmetros (CHOMSKY, 1981, 1986) e do Programa Minimalista (CHOMsKY, 1993, 1995, 2000). As questões da pesquisa estão relacionadas ao acesso à Gramàtica Universal (GU) por aprendizes de L2. Mais especificamente, procurou-se investigar se os sujeitos analisados têm acesso à GU e, em caso afirmativo, qual seria a forma desse acesso. Os resultados da análise dos dados confirmaram a) a hipótese de acesso direto à Gu, através do uso do valor default do parâmetro pro-drop = sujeitos nulos ou preenchidos + a forma verbal unipessoal, nas produções dos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição; e b)a hipótese do acesso indireto à Gu, via L1, nas produções dos sujeitos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição. Além disso, considerando que as línguas pro-drop não constituem um único tipo, levantou-se a hipótese de que, com base nos dados do input, os aprendizes vão apresentar o pro-drop do PB, a partir da (1999) aquisição da concordância dessa língua, o que se confirmou. A tese confirma a hipótese do "bilinguismo universal" de Roeper (1999) não apenas para o estágio inicial, mas para os estágios intermediário e final.
PALAVRAS-CHAVE: Aquisição de linguagem. Gramática gerativa. Aquisição da segunda língua. Sujeito nulo. Princípios e parâmetros.

ABSTRACT
The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.
KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gildete Rocha Xavier, Universidade Estadual de Feira de Santana (Uefs/Brasil)

Gildete Rocha Xavier realizou o Doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2006), onde também realizou o mestrado em Linguística (1999), sob orientação da Profa. Dra. Mary Kato. Foi professora adjunto do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Feira de Santana. A sua experência na área de Linguística teve ênfase em Aquisição de Linguagem, principalmente nos seguintes temas: aquisição de segunda língua, sujeito nulo, teoria de princípios e parâmetros, gramática gerativa. Foi uma importante colaboradora da revista Estudos da Línguagem. Co-organizou o número temático Estudos em Aquisição de L1 e L2, v.7, n.2, dez. 2009. Faleceu em 2010, deixando-nos este importante trabalho, entre outros. A sua biblioteca foi doada, em 2011, pelos seus filhos, ao Grupo de Pesquisa em Estudos da Língua(gem) – Uesb/CNPq), do qual ela foi membro até o ano de sua morte.

Referências

ABAURRE, M. B.; C. GALVES. Os clíticos no português brasileiro: elementos para uma abordagem sintático-fonológica. In: A. CASTILHO; M. BASÍLIO (Eds.). Gramática do português falado. v.4. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p.273-319.
BARBOSA, Pilar. Null Subjects. [Doctoral Dissertation]. MIT, 1995.
BARBOSA, Pilar; M.E.L. DUARTE; M. A. KATO. Null Subjects in European and Brazilian Portuguese. Journal of Portuguese Linguistics. v.4, n.2, p.11-52, 2005.
BIRDSONG, D. Ultimate attainment in second language acquisition. Language, n.68, p.706-755, 1992.
BLEY-VROMAN, R. What is the logical problem of foreign language learning? In: S. M. GASS; J. SCHACHTER (Eds.). Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition. Cambridge University Press, 1989. p.41-68.
BLEY-VROMAN, R. The logical problem of foreign language learning. Linguistics Analysis. n.20, p.3-49, 1990.
BORER, H.; Wexler, K. The maturation of syntax. In: T. ROEPER, e E. WILLIAMS, (Eds.). Parameter Setting. Dordrecht: Reidel Publishing, 1987. p.123-72.
BURZIO, Luigi. Italian Syntax. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, 1986.
CALABRESE, A. Pronomina, In N. FUKUI, T. RAPOPORT; E. SAGEY (Eds). MIT Working Papers in Linguistics. n.8, p.1-46, 1986.
CARDINALETTI, A.; M. STARKE. The Typology of Structural Deficiency. Ms. University of Venice/University of Geneva, 1994.
CHOMSKY, N. Review of B. F. Skinner’s Verbal behavior. Language, n.5, p.26-58, 1959.
CHOMSKY, N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, MA: MIT Press, 1965.
CHOMSKY, N. Conditions on transformations. In: S. ANDERSON & P. KIPARSKY (Eds.). A Festshrift for Morris Halle, New York: Holt, Rinehart & Winston, 1973. p.232-86.
CHOMSKY, N. Rules and representations. Oxford: Blackwell, 1980.
CHOMSKY, N. Principles and Parameters in syntactic theory. In: N. HORNSTEIN; D. LIGHTFOOT, (Eds.). Explanation in Linguistics: the logical problem of language acquisition. London: Longman, 1981. p.32-75.
CHOMSKY, N. Some Concepts and Consequences of the Theory of Government and Binding. Cambridge: MIT Press, 1982.
CHOMSKY, N. Knowledge of Language: its nature, origin and use. New York: Praeger, 1986.
CHOMSKY, N. Language and Problems of Knowledge: The Managua lectures. Cambridge, MA: MIT Press, 1988.
CHOMSKY, N. Some Notes on Economy of Derivation and Representation. In: I. LAKA; A. MAHAJAN (Eds.), Functional Heads and Clause Structure. MIT Working Papers in Linguistics. n.10, p.43-47,1989. Publicado também em: R. FREIDIN (Ed.). Principles and parameters in comparative grammar. Cambridge, MA: MIT Press, 1991. p.475-54.
CHOMSKY, N. A Minimalist Program for Linguistic Theory. In: K. HALE; S. J. KEYSER (Eds.). The View from Building 20: Essays in Linguistics in Honor of Sylvain Bromberger. Cambridge, MA: MIT Press, 1993. p.1-52.
CHOMSKY, N. The Minimalist Program. Cambridge, MA: MIT Press, 1995.
CHOMSKY, N. New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge, MA: CUP, 2000.
CLAHSEN, H. Parameterized grammatical theory and language acquisition: A study of the acquisition of verb placement and inflection by children and adults. In: S. FLYNN; W. O’NEIL. (Eds.). Linguistic theory in second language acquisition. Drodrecht: Kluwer, 1988. p.47-75.
CLAHSEN, H. Constraints on parameter setting. ms., 1989.
CLAHSEN, H. Constraints on parameter setting: a grammatical analysis of some acquisition stages in German child language. Language Acquisition n.1, p.361-91, 1990/1991.
CLAHSEN, H.; MUYSKEN, P. The availability of universal grammar to adult and child learners: A study of the acquisition of German word order. Second language Research, n.2, p.93-119, 1986.
CLAHSEN, H.; MUYSKEN, P. The paradox in L2 acquisition. Second Language Research. n.5, p.1-29, 1989.
CLAHSEN, H.; MUYSKEN, P. How adult second language learning differs form child first language development. Behavioral and Brain Sciences. v.19, n.4, p.721-723, 1996.
CYRINO, S. Observações sobre a mudança diacrônica no português do Brasil: objeto nulo e clíticos. In: I. ROBERTS & M. A. KATO (Orgs.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p.163-184.
CYRINO, S.; DUARTE, M.E.L.; KATO, M.A. Visible subjects and invisible clitics in Brazilian Portuguese. In> M. KATO; E. NEGRÃO (Eds.). Brazilian Portuguese and the Null Subject Parameter. Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana, 2000. p.55-74.
DE OLIVEIRA, M. Frases Assertivas e sua Variação nas Línguas Românicas: seu papel na aquisição. [Tese de Doutorado]. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, 1996.
DE OLIVEIRA, M. The pronominal subject in Italian and Brazilian Portuguese. In: KATO; NEGRÃO (Eds.). Portuguese and the Null Subject Parameter. Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana, 2000. p. 37-54.
DEPREZ, V.; PIERCE, A. Negation and functional projections in early grammar. Linguistic Inquiry. n.24, p.25-67, 1993.
DEPREZ, V.; PIERCE, A. Negation and functional projections in early grammar. Linguistic Inquiry. n.24, p.25-67, 1993.
DUARTE, M. E. L. Do Pronome Nulo ao Sujeito Pleno: A Trajetória do Sujeito no Português do Brasil. In: M. A. KATO; I. ROBERTS, (Orgs.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora
da Unicamp, 1993. p.107-25.
DUARTE, M. E. L. A perda do princípio “evite pronome” no português brasileiro. [Tese de doutorado]. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, 1995.
DUARTE, M. E. L. The loss of the ‘Avoid Pronoun’ principle in Brazilian Portuguese. In: KATO; NEGRÃO (Eds.). Brazilian portuguese and the null subject parameter. Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana. 2000.
p.17-36.
ELLIS, R. Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1985.
EPSTEIN, S.; FLYNN, S.; MARTOHARDJONO, G. Second language acquisition: Theoretical and Experimental Issues in Contemporary Research. Behavioral and Brain Sciences. n.19, p.677-758, 1996.
EPSTEIN, S.; HORNSTEIN, N. Working Minimalism. Cambridge, MA: The MIT Press, 1999.
EUBANK, L. (Ed.). Point Counterpoint: Universal Grammar in the second language. [Language Acquisition and Language Disorders3]. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 1991.
EUBANK, L. On the transfer of parametric values in L2 development. Language Acquisition. n.3, p.182-208, 1993/94.
EUBANK, L. Optionality and the initial state in L2 development. In T. HOEKSTRA; B. SCHWARTZ (Eds.). Language acquisition studies in generative grammar.1994. p.369-88.
EUBANK, L. Negation in early German-English Interlanguage: more ‘valueless features’ in the L2 initial state. Second Language Research n.12, p.73-106, 1996.
EVERETT, Daniel. Why there are no clitics. An alternative perspective on pronominal allomorphy. S.I.L. and U. of Texas, Arlington. Publications in Linguistics. n.123, 1996.
FELIX, S. Cognition and language growth. Dordrecht: Foris, 1987.
FERREIRA, M. Argumentos nulos em português brasileiro. [Dissertação de Mestrado]. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, 2000.
FIGUEIREDO SILVA, M. C. A posição do sujeito no português brasileiro: frases finitas e infinitivas. Campinas: Editora. da Unicamp, 1996.
FLYNN, S.; O’NEIL, W. (Eds.). Linguistic theory in second language acquisition. Dordrecht: Kluwer, 1988.
FLYNN, S. A parameter-setting model of L2 acquisition. Dordrecht: Reidel, 1987.
FLYNN, S. Government-binding: Parameter setting in second language acquisitioin. In: Crosscurrents in second language acquisition and linguistic theories. C. FERGUSON; T. HUEBNER (Eds.). Amsterdam: John Benjamins, 1991.
FLYNN, S. A parameter-setting approach to second language acquisition. In: W. RITCHIE; T. BHATIA (Eds.). Handbook of language acquisition. San Diego: Academic Press, 1996. p.121-58.
FLYNN, S.; G. MARTOHARDJONO. Mapping form the initial state to the final state: the separation of universal principles and language-specific principles. In: B. LUST; M. SUÑER; J. WHITMAN (Eds.). Syntactic theory and first language acquisition: cross-linguistic perspectives. v.1: Heads, projections and learnability. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, 1994. p.319-35.
FONSECA, H. D. C. Aquisição da sintaxe da negação no português brasileiro como segunda língua (L2). [Tese de Doutorado em Lingüística]. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, 2005.
GALVES, C. O enfraquecimento da concordância no português brasileiro In: I. ROBERTS; M. KATO (Orgs.). Português brasileiro: Uma viagem Diacrônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p.387-408.
GALVES, C. Tópicos e sujeitos, pronomes e concordância no português do Brasil. Cadernos de Estudos Lingüísticos n.34, p. 19-32, 1998.
GREGG, K. The logical and developmental problems of second language acquisition. In: W. RITCHIE; T. BHATIA (Eds.). Handbook of Second language acquisition. San Diego: Academic Press, 1996. p.49-81.
GRIMSHAW, J. Minimal projection and clause structure. In: B. LUST, M. SUÑER; J. WHITMAN (Eds.).Syntactic theory and first language acquisition: Cross linguistics perspectives. HILLSDALE, N.J.:
Lawrence Erlbaum Associates, v.1, 1994. p.75-83.
GUILFOYLE, Etiene; NOONAN, Márie. Functional Categories and Language Acquisition. Paper presented to Boston University Conference on Language Acquisition, 1988.
HAEGEMAN, L. Understood subjects in English diaries. Multilingua 9, 157-99, 1990.
HERSCHENSOHN, J. The second time around: minimalism and L2 acquisition. Amsterdam: John Benjamins, 2000.
HORNSTEIN, N. Move! A Minimalist Theory of Construal. Oxford: Blackwell Publishers, 2000.
HUANG, C. T. James. On the distribution and reference of the empty categories. Linguistic Inquiry, n.15, p.531-74, 1984.
HUANG, C. T. James. Pro-drop in Chinese: a generalized control theory. In: O. JAEGGLI; K. SAFIR (Eds.). The Null Subject Parameter. Dordrecht: Kluwer, 1989. p.185-214.
HYAMS, N. Language acquisition and the theory of parameters. Dordrecht: Foris, 1986.
HYAMS, N. The theory of parameters and syntactic development. In: T. ROEPER; E. WILLIAMS, Parameter Setting. Dordrecht, Holland: Reidel publishing, 1987. p.1-22.
HYAMS, N. The null parameter in language acquisition. In: K. SAFIR; S. JAEGGLI (Eds.).The null subject parameter. Dordrecht: Reidel, 1989. p.215-38.
HYAMS, N. A reanalysis of null subject in child language. In: J. WEISSENBORN; H.GOODLUCK and T. ROEPER (Eds.). Therotical issues in language acquisition. Hillsdale, N.J.:Lawrence Erlbaum, 1992. p.249-67.
JAEGGLI, O. Topics in Romance Syntax. Dordecht: Foris, 1982.
JAEGGLI, O.; SAFIR, K. The null subject parameter and parametric theory. In: _____ (Eds). The Null Subject Parameter. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1989. p.1-44.
KATO, M. The distribution of pronouns and null elements em object position in Brazilian Portuguese. In: W. J. ASHBY; M. MITHUN; G. PERISSINOTTO; E. RAPOSO (Eds.). Llinguistic Perspectives on the Romance Languages. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins, 1993. p.225-35.
KATO, M. Raízes não finitas na criança e a construção do sujeito. Cadernos de Estudos Lingüísticos. n.29, p.119-36, 1995a.
KATO, M. Sintaxe e aquisição na teoria de princípios e parâmetros. Letras de Hoje. Porto Alegre. n.30 (4), p.57-73, 1995b.
KATO, M. Strong and week pronominals in the null subject parameter. PROBUS, n.11 p.1-37, 1999a.
KATO, M. Questões atuais da aquisição de L1 na perspectiva da teoria de princípios e parâmetros. Cadernos de Estudos Lingüísticos, n.36, p.11-16, 1999b.
KATO, M. The partial pro-drop nature and the restricted VS order in Brazilian Portuguese. In: M. KATO; E. NEGRÃO. (Eds.). Brazilian Portuguese and the Null Subject Parameter. Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana, 2000. p.223-58.
KATO, M. Nomes e pronomes. Letras de Hoje. Porto Alegre: EDIPUCRS, v.36, n.3, p.101-12, 2001.
KATO, M. A evolução da noção de parâmetros. D.E.L.T.A., v.18, n.2, p.309-37, 2002.
KATO, M. Child L2 acquisition: an insider account. In: N. MÜLLER (Ed.). Vulnerable domains in Multilingualism. John Benjamins, 2003. p 271-93.
KATO, M. A gramática do letrado: questões para a teoria gramatical. In: M. A. MARQUES; E. KOLLER; J. TEIXEIRA; A. S. LEMOS (Orgs.). Ciências da linguagem: trinta anos de investigação e ensino. Braga, CEHUM: Universidade do Minho, p. 131-45, 2005.
KATO, Mary A.; DUARTE, M.E.L. Semantic and phonological constraints on the distribution of null subjects in Brazilian Portuguese. Trabalho apresentado no Encontro da NWAV32, Filadélfia, 2003.
KATO, M.; TARALLO, F. Sim: respondendo afirmativamente em português. In: M. SOFIA Z. de PASCHOAL; M. ANTONIETA; A. CELANI (Orgs.). Lingüística Aplicada: da aplicação da lingüística à lingüística transdisciplinar. Educ, São Paulo, 1992. p.259-77.
KATO, M; NEGRÃO, E. VAILATI (Eds.) Brazilian portuguese and the null subject parameter. Madrid: Iberoamericana. Frankfurt M.: Vervuert, 2000.
KAYNE, R. Null Subjects and clitic climbing. In: O. JAEGGLI; K. SAFIR (Eds.). The Null Subject Parameter. Dordrecht: Kluwer, 1989. p.239-61.
KAYNE, R. Parameters and Universals. Oxford, New York: Oxford University Press, 2000.
KRASHEN, S. Lateralization, language learning, and the critical period: some new evidence. Language Learning, n.23, p.63-74, 1973.
LENNEBERG, E. Biological Foundations of Language. New York: Wiley, 1967.
LICERAS, M.; DIAZ, L. Topic-drop versus pro-drop: null subjects and pronominal subjects in the Spanish L2 of Chinese, English, French, German an Japanese speakers. Second Language Research, n.15-1,
p.1-40, 1999.
LICERAS, J.; LAGUARDIA, B.; FERNANDEZ, Z.; FERNANDEZ, R.; DIAZ, L. Licensing and identification of null categories in Spanish nonnative grammars. In: J. LEMA; E. TREVIÑO (Eds.). Theoretical Analyses on Romance Languages. Current Issues in Linguistic Theory. n.157. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins, p. 263-82, 1998.
MAGALHÃES, T. M. V. O sistema pronominal sujeito e objeto na aquisição do português europeu e do português brasileiro. [Tese de Doutorado]. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, 2006.
MAGALHÃES, T.; SANTOS, A. L. As respostas verbais e a freqüência de sujeito nulo na aquisição do português brasileiro e português europeu. Texto apresentado no 1o. CILP, UFSC, 2004. [Letras de Hoje, a sair] .
MEISEL, J. M. The acquisition of the syntax of negation in French and German: contrasting first and second language development. Second language research, v.13, n.3, p.227-63, 1997.
MEISEL, J. M. Revisiting Universal Grammar. D.E.L.T.A., v.16, n. Especial, p.129-40, 2000.
MILROY, L; MUYSKEN, P. Introduction: code-switching and bilingualism research, in L. Milroy P. Muysken (Eds.), One speaker two languages: Cross-disciplinary perspectives on code-switching.
New York: Cambridge University Press. 1995.
NEGRÃO, E. V.; MÜLLER, A. L. As mudanças no sistema pronominal brasileiro: substituição ou especialização de formas. D.E.L.T.A. v.12, n.1, p.125-52, 1996.
NUNES, J. M. Direção de cliticização, objeto nulo e pronome tônico na posição de objeto em português brasileiro. In: I. ROBERTS; M. A. KATO (Orgs.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p.207-22.
OLARREA, A. Pre and Postverbal Subject Positions in Spanish: A Minimalist Account. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Washington, 1996.
ORDÓNEZ, F. Post-verbal asymmetries in Spanish. NLLT n.16, p. 313-46, 1998.
OUHALLA, J. Functional Categories and Parametric Variation. London: Routledge, 1991.
OUHALLA, J. Introducing Transformational Grammar. From Principles and Parameters to Minimalism. London: Arnold, 1999.
PAGOTTO, E. G. Clíticos, mudança e seleção natural. In: I. ROBERTS; M. A. KATO (Orgs.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p.185-206.
PHINNEY, M. The pro-drop parameter in second language acquisition. In: T. ROEPER; E. WILLIAMS. Parameter setting. Dordrecht: Reidel Publishing, 1987. p.221-38.
PINKER, S. Language learnability and language development. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
PINKER, S. The language instinct. New York: William Morrow and Co, 1994.
PINKER, S. Words and Rules: The Ingredients of Language. New York: Basic Books, 1999.
POEPPEL, D.; WEXLER K. The full competence hypothesis of clause structure in early German. Language. v.69, n.1, p.1-33, 1993.
POPLACK, S. Sometimes I’ll start a sentence in English and y termino en español: Toward a typology of code-switching. Linguistics, 18, p.581-618, 1980.
RADFORD, A. Syntactic Theory and the Acquisition of English Syntax: The nature of early child grammars of English. Cambridge: Basil Blackwell, 1990.
RAPOSO, E. Teoria da Gramática: a faculdade da linguagem. Lisboa: Caminho, 1992.
RIZZI, L. Issues in Italian Syntax. Dordrecht: Foris, 1982.
RIZZI, L. Null objects in Italian and the theory of pro. Linguistic Inquiry n.17, p.501-57, 1986.
ROBERTS, Ian. Verbs and diachronic syntax. Dordrecht: Kluwer, 1993.
RODRIGUES, C. Loss of verbal morphology and referential subjects in Brazilian Portuguese. In: D. LIGHTFOOT (Ed.). Syntactic Effects of Morphological Change. Oxford: Oxford University Press, 2002.
p.160-78.
RODRIGUES, C. Impoverished Morphology and A-movement out of Case-domains. [Ph.D Dissertation], University of Maryland, College Park, 2004.
ROEPER, T.; WILLIAMS, E. (Eds.). Parameter Setting. Dordrecht: Reidel, 1987.
ROEPER T. On universal bilingualism. Bilingualism: Language and cognition. v.2, n.3, p.169-86, 1999.
SCHACHTER, J. Testing a proposed universal. In: S GASS; J. SCHACHTER (Eds.). Linguistic perspectives on second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press 1989. p.73-88.
SCHWARTZ, B. and SPROUSE, R. Word order and nominative case in nonnative language acquisition: A longitudinal study of (L1 Turkish) German inter-language. In: T. HOEKSTRA; B. SCHWARTZ (Eds.).
Language acquisition studies in generative grammar. Amsterdam: John Benjamins, 1994. p.317-68.
SCHWARTZ, B. and SPROUSE, R. L2 cognitive states and Full Transfer/Full Access model. Second Language Research, n.12, p. 40-72, 1996.
SELINKER, L. Interlanguage. International Review of Applied Linguistics. n.10, p.209-31, 1972.
SIGURDSSON, H. A. Argument-drop in Old Icelandic. Língua, n. 89, p.247-80, 1993.
SIMÕES, L. Sujeito nulo na aquisição do português brasileiro: um estudo de caso.[Tese de Doutorado], PUCRS, 1997.
SIMÕES, L. Null subjects in brazillian portuguese: developmental data from a case study. In: M. A. KATO; E. V. NEGRÃO (Orgs.). Brazilian portuguese and null subject parameter. Iberoamericana-Vervuert, Madrid, 2000. p.75-103.
SMITH, N.; TSIMPLI, I. M. The Mind of a Savant: Language Learning and Modularity. Oxford: Blackwell Publishers, 1995.
SNOW, C. Relevance of the notion of a critical period to language acquisition. In: BORNSTEIN, M.H. (Ed.). Sensitive Periods in Development:Interdisciplinary Perspectives. Hillsdle N.J.: Lawrence
Erlbaum, 1987. p.183-210.
SPEAS, M. Null arguments in a theory of economy of projection. In: Functional Projections, UMOP n.17, p.79-208, 1994.
SORIANO, O. Strong Pronouns in Null-Subject Languages and the Avoid Pronoun Principle. In: P. BRANIGAN et al. (Eds.). MIT Working Papers in Linguistics. n.11, 1989. p.228-39.
STROZER, J. Language acquisition after puberty. Washington, DC: Georgetown University Press, 1994.
TARALLO, F. Diagnosticando uma gramática brasileira: o Português d’aquém e d’além-mar ao final do século XIX. In: I. ROBERTS; M. A. KATO. (Orgs.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica.
Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p.69-105.
TARALLO, F. Creole located in time and space, LSA Institute, CUNY, Nova Iorque, 1986, In: I. ROBERTS; M. KATO, (Orgs.). Tradução de . V. Cerqueira, Sobre a Alegada origem crioula do Português Brasileiro. In: Português Brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1986. p.35-68.
TARRALO, F. Tempos lingüísticos. São Paulo: Ática, 1990.
TORIBIO, J. Dialectal variation in the licensing of null referential and expletive subjects. In: C. PARODI; C. QUICOLE; M. SALTARELLI; M. ZUBIZARRETA (Eds.). Aspects of Romance linguistic. Washington:
Georgetown University Press, 1996. p. 409-32.
TSIMPLI, I. M.; ROUSSOU, A. Parameter-resetting in L2. UCL Working Papers in Linguistics. n.3, p.149-69, 1991.
VAINIKKA, A.;YOUNG-SCHOLTEN, M. Direct access to X’-theory: Evidence from Korean and Turkish adults learning German. In: T.HOEKSTRA; B. D. SCHWARTZ (Eds.). Language acquisition
studies in generative grammar. Amsterdam: John Benjamins, 1994. p.265-316.
VAINIKKA, A.; YOUNG-SCHOLTEN, M. Gradual development of L2 phrase structure. Second Language Research. n.12 p.7-39, 1996.
XAVIER, Gildete R. Aquisição do português brasileiro por um falante chinês. [Dissertação de Mestrado]. Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, 1999.
WEXLER, K. Optional infinitives, head movement and the economy of derivations. In: D. LIGHTFOOT; N. HORNSTEIN (Eds.). Verb movement. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. p.305-50.
WHITE, L. The pro-drop parameter in adult second language acquisition. Language Learning. n.35, p.47-61, 1985a.
WHITE, L. Is there a ‘logical problem’ of second language acquisition? TESL Canada Journal/Revue TESL du Canada. N.2 p.29-41, 1985b.
WHITE, L. Universal grammar and second language acquisition. [Language Acquisition and Language Disorders 1]. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins, 1989.
WHITE, L. Second language acquisition and universal grammar. Cambridge University Press, 2003.
ZHANG, Shi Argument drop and pro. In: H. BORER (Org.) Proceedings of the Seventh West Coast Conference on Formal Linguistics. Stanford: The Center for the study of Language and Information. p.363-74, 1988.
ZOBL, H. Canonical typological structures and ergativity in English L2 acquisition. In: S. GASS; J. SCHACHTER (Eds.). Linguistic perspectives on second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. p.203-21.

Downloads

Publicado

2012-12-30

Como Citar

XAVIER, G. R. Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject). Estudos da Língua(gem), [S. l.], v. 10, n. 2, p. 237-340, 2012. DOI: 10.22481/el.v10i2.5512. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512. Acesso em: 19 abr. 2024.