THE CONSTRUCTION OF THE TEACHING IDENTITY OF LICENSES IN PHYSICS AND MATHEMATICS: REPORTS ON THE FORMATION PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7455Keywords:
Teacher training, Formative process, Teaching identityAbstract
In this article we present a dialogue about the formative process in undergraduate courses in Physics and Mathematics through experience reports, focusing on the training of teachers in these areas, as well as the process of identity construction in the course of initial formation. Based on studies on teaching identity (DUBAR, 2005; GOMES, 2008; PIMENTA; LIMA, 2004) and considering the importance of how the process of building this teaching identity occurs, we discuss the paths and experiences that contributed to this construction in order to propose a discussion that can contribute, by reflecting on pedagogical actions and teacher identity, complementing existing studies for a better understanding in the process of teacher training, especially the teaching of Physics and Mathematics.
Downloads
References
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de.; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de Professores de Ciências. SP: Cortez, 1993.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, Dez. 1999.
_____________ Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectiva em Diálogo – Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v.01, n.01, p. 34-42, jan-jun.2014.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução de Andréia Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GARCIA, Maria Manuela Alves; HYPOLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos. As identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 01, p. 45-56, 2005.
GOMES, Alberto Albuquerque. A construção da identidade profissional do professor: uma análise de egressos do curso de Pedagogia. VI Congresso Português de Sociologia – mundos sociais: saberes e práticas. Universidade Nova de Lisboa. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. 2008. p.1-15.
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Ensino de Ciências e Matemática e formação de professores: marcas da diferença. Tese (Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas: SP, 2000.
MELLO, Roseli Rodrigues. Os saberes docentes e a formação cotidiana nas séries iniciais do Ensino Fundamental (um estudo de casos múltiplos de tipo etnográfico). Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos. 1998.
NASCIMENTO, Maria Augusta. A construção da identidade profissional na formação inicial de professores. Dissertação de Doutoramento. Coimbra: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
SANTOS, Cassio Miranda dos. Os primeiros passos da Pós-Graduação no Brasil: a questão da dependência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.10, n.37, p.479-492, out./dez. 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.