EDUCATION FOR LEISURE IN ELEMENTARY SCHOOL: THE USE OF COMIC BOOKS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7760Palavras-chave:
Atividades de lazer, Educação Física, Histórias em quadrinhosResumo
In Brazil, many students dislike Physical Education classes because of content repetition, dissatisfactory curricular organization, among other factors. This work aims at assessing the efficiency of a proposal for Physical Education classes, which includes contents of physical activities and the use of comic books. This is a qualitative study and both bibliographic and field researches were carried out. Ten classes were held to a group of ninth graders from a public school in the city of Piracicaba/SP/Brazil. We found that the use of comic books as a teaching resource is effective: it portrays the experiences that the students, felt and mediated through their “rational” and “sensitive” knowledge about physical activities.
Downloads
Referências
ARROYO, M. G.. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. In: ABRAMOWICZ, A.; MOLL, J. (Org.). Para além do fracasso escolar. 6 ed. Campinas, SP: Papirus, 2003, p.11-26.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares Nnacionais. primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2016. Retrieved from: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acess: Dec. 10, 2018.
BRASIL. A prática de esporte no Brasil. 2017. Retrieved from:
< http://arquivo.esporte.gov.br/diesporte/2.html >. Acess: May 11, 2017.
CARVALHO, L. A.; LOPES DA SILVA, C. O currículo do estado de São Paulo - Educação Física: considerações sobre a cultura corporal de movimento e o lazer. Revista Bras de Ciência e Movimento, Brasília, v. 23, n. 3, p. 14-29, 2015.
COHEN, R. H. P. A lógica do fracasso escolar: psicanálise & educação. Rio de Janeiro: Contracapa, 2006.
DARIDO, S. D. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Rev Bras de Ed Física e Esporte, São Paulo, v.18, n.1, p. 61-80, jan./mar., 2004.
DAOLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas, SP: Papirus, 1994.
FERRÉS PRATS, J. Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Editorial Gedisa, 2014.
FORTES, M. O. et al. A Educação Física escolar na cidade de Pelotas, RS: contexto das aulas e conteúdos. Revista da Educação Física. UEM, Maringá, v. 23, n.1, p. 69-78, jan./mar., 2012.
FRONZA, M. As possibilidades investigativas da aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 43-72, abr./jun. 2016.
LOPES DA SILVA, C. Una aplicación de cómics como recurso didáctico en las clases de Educación Física: un estudio a partir de la realidad brasileña. In: VI Congreso Redu, 2018, Ibarra - Equador. Libro de artículos VI Congreso Redu, 2018a. p. 272-279.
LOPES DA SILVA, C. Histórias em quadrinhos de super-heróis e educação para o lazer na Educação Básica. In: V Colóquio Educação Física e Ciências Sociais em Diálogo, 2018, Piracicaba e Guarulhos. Anais do V Colóquio Educação Física e Ciências Sociais em diálogo, 2018b. p. 40-42.
LOPES DA SILVA, C.; SCHWARTZ, G. M. ; SILVA, P. P. C. ; SILVA, L. F. ; RIGONI, A. C. C.; ROSSI FILHO, S. . Cultura corporal de movimento e histórias em quadrinhos nas aulas de Educação Física. In: 17a Mostra Acadêmica UNIMEP - 17º Congresso de Pós-graduação, 2019, Piracicaba. Anais 17a Mostra Acadêmica UNIMEP. Piracicaba: Editora UNIMEP, 2019a. p. 101-101.
LOPES DA SILVA, C.; ROSSI FILHO, S. ; RIGONI, A. C. C. ; SILVA, L. F. ; SILVA, P. P. C. ; SCHWARTZ, G. M. . Education for leisure and the use of comic books in Physical Education classes. In: BRICSCESS 2019, 2019, África do Sul. BRICSCESS Abstracts. África do Sul: The South African Journal of Sports Medicine, 2019b. p. 52-52.
LOPES DA SILVA, C.; ROSSI FILHO, S.; SILVA, P. P. C. ; SCHWARTZ, G. M.; SOUZA, M. F.; SOUZA, A. dos S.; SCALZITTI, A.; PILLON, R SILVA, L. F.; KIRNER, C.; RIGONI, A. C. C. Relatório de pesquisa I – Lazer, educação e tecnologia: construção de histórias em quadrinhos em aulas de Educação Física no Ensino Fundamental. Fundação de Amparo à Pesquisa do estado de São Paulo, 2019c.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 12 ed. Campinas: Papirus, 2004.
MINAYO, M.C.S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M.C.S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 9-29.
MIRANDA, G. Maioria dos brasileiros está longe dos esportes. Jornal Folha de S. Paulo, São Paulo. Oct. 11, 2011. Retrieved from: http://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/988834-maioria-dos-brasileiros-esta-longe-dos-esportes.shtml. Acess: Jan. 18, 2013.
NAVARRO, L. et al. A dificuldade de aprendizagem e o fracasso escolar. Journal of Research in Special Educational Needs, London, v. 16 (S1), p. 46-50, 2016.
OLIVEIRA, R. C. Na ‘periferia’ da quadra - Educação Física, cultura e sociabilidade na escola. 2010. Tese (Doutorado em Educação Física). Departamento de Educação Física, UNICAMP, Campinas, 2010.
TENÓRIO, J. G.; SILVA, C. L. da. Educação Física Escolar e a não participação dos alunos nas aulas. Ciência em Movimento - Educação e Direitos Humanos, Porto Alegre, v. 15, n. 31, p. 71-80, 2013.