Voices that embarrass: resented discomfort in didactic interactions in a school culture in Bahia’s countryside
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i30.14072Keywords:
Dialogic Discourse Analysis, Activity., Didactic Interaction, Discomfort, Feeling of social embarrassmentAbstract
This article aims to analyze verbal-visual signs of episodes of discomfort reported by students who are part of Young and Adult Education (EJA, in Portuguese) classes at a school in the countryside of Bahia. We are especially dedicated to understanding how subjects semiotize situations of social embarrassment experienced in classrooms and their (d)effects. As a theoretical reference, we start from assumptions of Dialogical Discourse Analysis, Activity Clinic and other discursive categories to read, from an axiological dimension, the corpus that is composed of two biograficzines. Data analysis records that the students' feelings and resentments, which are materialized in verbal-visual terms, trigger situations that illustrate the complexity of dynamics that constitute didactic interactions in the school environment. Work like ours contributes to tensioning the school-professional reality, enabling the exploration of other angles of our activities as social subjects.
Downloads
References
ANDRADE, F. R. da S.; RIBEIRO, P. B.; MODL, F. de C. Aspectos axiológicos sobre racismo revelados em charges produzidas por alunos de uma turma de Educação de Jovens e Adultos. Diálogo das Letras, [S. l.], n. 12, p. e02317, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02317. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4733. Acesso em: 30 nov. 2023.
ANDRAUS, Gazy; SANTOS NETO, Elydio dos. Dos Zines aos BiograficZines: compartilhar narrativas de vida e formação com imagens, criatividade e autoria. In: MUNIZ, Cellina (org.). FANZINES: autoria, subjetividade e invenção de si. Fortaleza/CE: Editora UFC, 2010. Disponível em: https://fanzinesehqtronicas.wordpress.com/2014/05/29/dos-zines-aos-biograficzinesAcesso de 01 dez. 2023.
ANDRAUS, Gazy. HQ’s e Fanzines como construtores educacionais-artísticos. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 168, 2023. DOI: 10.5965/10.5965/235809252612022e2318. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/23184. Acesso em: 1 dez. 2023.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski.2. ed. revista Tradução e Prefácio de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.[1963]
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais: Hucitec, São Paulo, 2008
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal/Mikhail Mikhailovitch Bakhtin: prefácio à edição francesa Tzevetan Todorov: introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. – 5ª ed. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia da Linguagem. 16.ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, M. A teoria do romance I: A estilística. Trad: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.
BRAIT, B. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, v. 8, n. 2, p. 43-66, jul./dez. 2013. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568. Acesso em: 30 nov. 2023.
CARNEIRO, Cristiana et al. Mal-estar de professores: revisão sistemática na psicanálise (1998 – 2018). Revista Contemporânea de Educação, v. 16, n. 35, p. 210 – 232, jan/abr. 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/35549. Acesso em: 12 de novembro de 2023.
CEZAR, Adieliton Tavares; JUCA-VASCONCELOS, Helena Pinheiro. Diferenciando sensações, sentimentos e emoções: uma articulação com a abordagem gestáltica. IGT rede [online], Rio de Janeiro, v. 13, n. 24, p. 04-14, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-25262016000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 30 nov. 2023.
CLOT, Yves. Introdução: questões de ofício. In: CLOT, Yves. Trabalho e Poder de Agir. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010. p. (1-41)
COUTINHO, Luciana Gageiro; CARNEIRO, Cristiana. Infância, adolescência e mal-estar na escolarização: interlocuções entre a psicanálise e a educação. Periódicos Eletrônicos em Psicologia [online], v. 28 nº. 2, p. 109-130, 2016. Disponível em: https://naueditora.com.br/wp-content/uploads/2021/03/Ebook-Infancia-Adolescencia-e-Malestar-1.pdf. Acesso em: 12 nov. 2023.
FREUD, S. Civilization and its Discontents. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XXI (1927-1931): The Future of an Illusion, Civilization and its Discontents, and Other Works, 1930 57-146. Disponível em: https://www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Freud_SE_Civ_and_Dis_complete.pdf. Acesso em: 12 nov. 2023
GOFFMAN, Erving. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face I. Erving Goffman; tradução de Fábio Rodrigues Ribeiro da Silva. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
LIMA, Brunno Marcondes de. O mal-estar na civilização: um diálogo entre Freud e Marcuse. Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 61 – 86, mar. 2010. ISSN: 1518-6148. Disponível em:
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482010000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2023.
MARQUES, Cristiane Campos. (Res)significações de posições de estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA) acerca dessa modalidade de ensino e de si como representantes desse grupo social. / 152f. Orientador (a): Drª. Fernanda de Castro Modl. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste Bahia, Programa de Pós-graduação em Letras: cultura, educação e linguagens – PPGCEL, Vitória da Conquista, 2023.Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgcel/wp-content/uploads/2023/10/Dissertac%CC%A7a%CC%83o-Cristiane-Campos-Marques-1.pdf. Acesso em: 01 dez. 2023.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acesso em: 12 de nov. 2023.
MODL, Fernanda de Castro. Interação didática: apontamentos (inter) culturais sobre o uso da palavra e a formação do sujeito aluno. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 19, n. 36, 1º sem. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2015v19n36p117. Acesso em: 12 de nov. 2023.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. O lúdico na formação do Educador. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
SILVEIRA, Rosemary do Nascimento. Tese Prática discursiva de professores e de alunos do ensino fundamental: constituição humana, sociedade e mal-estar na escola [recurso eletrônico] / Rosemary do Nascimento Silveira. – 2021 236 f. disponível em: https://www.uece.br/posla/wp-content/uploads/sites/53/2021/08/TESE_ROSEMARY-DO-NASCIMENTO-SILVEIRA.pdf. Acesso em: 12 nov. 2023
SOBRAL, A.; GUIMARÃES, F. T.; GIACOMELLI, K. Propostas para uma Perspectiva Dialógica Alteritária em Produção Textual a Partir da BNCC. Línguas & Letras, [S. l.], v. 23, n. 55, 2022. DOI: 10.5935/1981-4755.20220029. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/29477. Acesso em: 1 dez. 2023.
VOLOCHINOV, V. N. Que é linguagem. In: PONZIO, A. (Ed.). La revolución bajtiniana: el pensamiento de Bajtín y la ideologia contemporânea. Madrid: Cátedra, 1998.
VOLÓCHINOV, Valentin. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem/ Valentin Volóchinov; tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo - São Paulo:
Editora 34, 2018 (2a Edição), p. 173-200.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.