REFLECTIONS ON SUPERHEROES IN EDUCATION AND THEIR POTENTIAL
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7769Keywords:
superhero, collective, unconscious, education, axiology (ideology), moralityAbstract
Superheroes, so present in the lives of children and adolescents, have the potential to contribute to teaching/learning in basic education. The superhero myth and its influence on the collective unconscious, its axiological (ideological) dimension and its morality, provide a basis for thinking on the power of superheroes in education. Thus. the potential of superheroes is a reality to be explored in the education of children and adolescents.
Downloads
References
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. 10. ed. São Paulo:Cultrix/Pensamento, 1997
JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. (Obras completas de C. G. Jung, v.9/1).
PANTERA NEGRA. Direção: Ryan Coogler, 2018.(135 min)
VIANA, Nildo. Axiologia e Inconsciente Coletivo no Mundo dos Super-Heróis. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, Maringá/PR., v. 29, 2003.
VINGADORES – ULTIMATO. Direção A. Russo e J. Russo. Marvel Studios. 2019(181 min)
WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris e YUNES, Maria Angela Mattar. Super-heróis como Recursos para Promoção de Resiliência em Crianças e Adolescentes. Psic.: Teor. e Pesq. [online]. 2017, vol.33, e 33425 Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-37722017000100423&script=sci_abstract&tlng=pt acesso em 30/08/2020.
WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris e YUNES, Maria Angela Mattar. Aspectos educativos das histórias em quadrinhos de Super-Heróis e sua importância na formação da consciência moral, na perspectiva da ética Aristotélica das Virtudes. - (Mestrado em Educação) Centro Universitário La Salle - UNILASALLE - Canoas, 2011 - Disponível em: http://biblioteca.unilasalle.edu.br/ docs_online/tcc/mestrado/educacao/2011/ gvweschenfelder. pdf Acesso em: 08/10/2014.
WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris e YUNES, Maria Angela Mattar. Além da superaventura: quadrinhos em ambiente escolar. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 5, 2019. ISSN 2447-6943. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/243374 acesso em 16/11/2020
YUNES, Mariana Mattar. A representação de heroísmo negro e expressões de impacto no filme Pantera Negra: análise de conteúdo em uma comunidade de fãs. Diálogo, n. 39, p. 67-82, 2018.Disponível em https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/4931 acesso em 16/11/2020.