REFLECTIONS ON SUPERHEROES IN EDUCATION AND THEIR POTENTIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7769

Keywords:

superhero, collective, unconscious, education, axiology (ideology), morality

Abstract

Superheroes, so present in the lives of children and adolescents, have the potential to contribute to teaching/learning in basic education. The superhero myth and its influence on the collective unconscious, its axiological (ideological) dimension and its morality, provide a basis for thinking on the power of superheroes in education. Thus. the potential of superheroes is a reality to be explored in the education of children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro Luiz Modesto, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Filosofia – UFES (Universidade Federal do Espírito Santo). Professor de Filosofia no ensino fundamental e médio.  

References

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. 10. ed. São Paulo:Cultrix/Pensamento, 1997

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. (Obras completas de C. G. Jung, v.9/1).

PANTERA NEGRA. Direção: Ryan Coogler, 2018.(135 min)

VIANA, Nildo. Axiologia e Inconsciente Coletivo no Mundo dos Super-Heróis. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, Maringá/PR., v. 29, 2003.

VINGADORES – ULTIMATO. Direção A. Russo e J. Russo. Marvel Studios. 2019(181 min)

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris e YUNES, Maria Angela Mattar. Super-heróis como Recursos para Promoção de Resiliência em Crianças e Adolescentes. Psic.: Teor. e Pesq. [online]. 2017, vol.33, e 33425 Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-37722017000100423&script=sci_abstract&tlng=pt acesso em 30/08/2020.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris e YUNES, Maria Angela Mattar. Aspectos educativos das histórias em quadrinhos de Super-Heróis e sua importância na formação da consciência moral, na perspectiva da ética Aristotélica das Virtudes. - (Mestrado em Educação) Centro Universitário La Salle - UNILASALLE - Canoas, 2011 - Disponível em: http://biblioteca.unilasalle.edu.br/ docs_online/tcc/mestrado/educacao/2011/ gvweschenfelder. pdf Acesso em: 08/10/2014.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris e YUNES, Maria Angela Mattar. Além da superaventura: quadrinhos em ambiente escolar. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 5, 2019. ISSN 2447-6943. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/243374 acesso em 16/11/2020

YUNES, Mariana Mattar. A representação de heroísmo negro e expressões de impacto no filme Pantera Negra: análise de conteúdo em uma comunidade de fãs. Diálogo, n. 39, p. 67-82, 2018.Disponível em https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/4931 acesso em 16/11/2020.

Published

2020-12-14

How to Cite

Modesto, S. L. . (2020). REFLECTIONS ON SUPERHEROES IN EDUCATION AND THEIR POTENTIAL. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (24), 221-230. https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7769