THE IMPACT OF THE EVALUATION RESULT ON THE STUDENT'S SOCIO-AFFECTIVE DIMENSION FROM THE STORIES IN CHICO BENTO'S COMICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7774

Keywords:

Evaluation, Elementary School, Comic books

Abstract

This bibliographic type theoretical research has as question: what are the contents disseminated in the comic books of the character Chico Bento, in relation to the impact of the evaluation on the student's affective social dimension? The investigative corpus consists of four comic strips from Revista Chico Bento, available on the Banca da Mônica App, used for mobile devices (cell phone). The data will be analyzed using the Content Analysis Technique, proposed by Bardin (2016). When choosing the content about evaluation disseminated by Comics, as an analytical object, it is borne in mind that such stories are opinion makers and can influence the conceptions of children readers, corroborating or refuting what they understand and experience in the evaluation processes in the school context. The results demonstrate how the assessment of misapplied learning impacts the student's socio-affective dimension. The theoretical framework of the study is based on assumptions about evaluation from authors such as Hoffmann (1995), Esteban (2009), Vasconcellos (2008), Luckesi (2010) and Moretto (2010). With regard to Comics, we seek contributions based on the assumptions of Moya (1977) and Weschenfelder (2011); linked to the Educational Practices and Quality Indicators research groups, and the second, Parallel Universes: Sequential Art, Cultural Mediation and pedagogical practices, both belonging to the La Salle University Graduate Program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabíula Campos Falcão Fagundes, Universidade LaSalle

Mestre em Educação pelo PPG de Educação da Universidade LaSalle. Graduada em Pedagogia.

Gelson Vanderlei Weschenfelder, Universidade Feevale

Pós doc no PPG em Processos e Manifestações Culturais, na Universidade Feevale. Doutor/Mestre em Educação, e Graduado em Filosofia.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 LDA/Almedina Brasil, 2016.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Resolução n° 7, de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos.

ESTEBAN, Maria Teresa. Provinha Brasil: desempenho escolar e discursos normativos sobre a infância. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, RJ, p. 47-56, 2009.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito & desafio: uma perspectiva construtivista. 16. ed. Porto Alegre: Educação & Realidade, 1995.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010.

MOYA, Álvaro de. História da história em quadrinhos. Porto Alegre: L&PM, 1986.

MSP, (Mauricio de Sousa Produções). Aplicativo Banca da Mônica (2019). Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=air.br.com.mauriciodesousa.caixadequadrinhos&hl=pt_BR . Acesso em: 03 de mar. 2019.

PENN, Gemma. Análise semiótica de imagens paradas. In: BAUER, Martin W; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p.319 – 342.

PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre, Artmed, 1998.

SOUSA, Mauricio. Cenas impossíveis. São Paulo: Editora Globo, 1993.

SOUSA, Mauricio. Chico Bento. São Paulo: Editora Globo, nº 353, agosto/2000.

SOUSA, Mauricio. Chico Bento. São Paulo: Editora Globo, nº 340, fevereiro/2000.

SOUSA, Mauricio. Chico Bento. São Paulo: Editora Globo, nº 347, abril/2000.

SOUSA, Mauricio. Chico Bento. São Paulo: Editora Globo, nº 322, maio/1999.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança: por uma práxis transformadora. 9. ed. São Paulo: Libertad, 2008.

WESCHENFELDER, G. V. (2011). Aspectos educativos das histórias em quadrinhos de super-heróis e sua importância na formação moral, na perspectiva da ética. Mestrado em Educação, Centro Universitário La Salle, Canoas, RS, Brasil.

Published

2020-12-14

How to Cite

Fagundes, F. C. F. ., & Weschenfelder, G. V. . (2020). THE IMPACT OF THE EVALUATION RESULT ON THE STUDENT’S SOCIO-AFFECTIVE DIMENSION FROM THE STORIES IN CHICO BENTO’S COMICS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (24), 262-272. https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7774