THE ROLE OF THE FAN IN KICK-ASS: AN ANALYSIS OF THE FANDOM AS A TOOL FOR EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7779Keywords:
Comics, fandom, education, identity formationAbstract
This paper’s goal was to explore the different possibilities for the insertion of the figure of the "fan" as a character in superhero stories from comics and movies. To do so, this text explores some of the strategies used for the content production in this field, highlighting its importance in the process of identity construction for its audience. Subsequently, this article analyses the comic book series Kick-Ass to illustrate how this kind of strategy
is not limited to be used as a tool to transmit content, gaining value by building up meaning alongside its targeted
audience.
Downloads
References
BARBOSA, Alexandre. Os quadrinhos no ensino de Artes. In: RAMA, Angela; VERGEIRO, Waldomiro. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2004. p. 131-149.
BARROS, Ana Paula Oliveira. Discursos sobre a sexualidade e o corpo da mulher nas hqs: reproduções e desconstruções. Braz. J. of Develop, Curitiba, v. 5, ed. 10, p. 21094-21111, outubro 2019.
BARROS, Caroline Kuviatkoski de. Representação das super-heroínas no cinema e identificação feminina: um estudo de recepção dos filmes Capitã Marvel e Mulher Maravilha. Orientador: Valquíria Michela John. 2019. Monografia (Graduação em Relações Públicas) - Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba - PR. 2019.
BEATY, B. Superhero fan service: Audience strategies in the contemporary interlinked Hollywood blockbuster. The Information Society, 32, n. 5, p. 318-325, 2016/10/19 2016.
BENDIS, Brian Michael; PICHELLI, Sara. Ultimate Comics: Spider-Man. 1ª Ed. NY : Marvel Comics Group, 2012.
BOFF, Leonardo. O cuidado necessário: na vida, na saúde, na educação, na ecologia, na ética e na espiritualidade. Petrópolis: Vozes, 2013.
CAPTAIN America: Civil War. Direção: Anthony Russo Joe Russo. Produção: Kevin Feige. Roteiro: Christopher Markus, Stephen McFeely. Estados Unidos: Walt Disney Studios Motion Pictures, 2016. DVD.
CHARTIER, R. O mundo como representação.Estudos Avançados, v. 5, n. 11, p. 173-191, 1 abr. 1991.
CHINEN, Nobuyoshi. O papel do negro e o negro no papel: representação e representatividade dos afrodescendentes nos quadrinhos brasileiros. 2013. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2013.
FALCON, Francisco J. Calazans. História e representação. Revista de História das Ideias, Coimbra , v. 21, p. 87-126, 2000.
FOLMAN, Ari; POLONSKY, David; FRANK, Anne. O diário de Anne Frank em quadrinhos. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
HATFIELD, Charles. Jack Kirby and the Marvel Aesthetic. In: HATFIELD, Charles; WORCESTER, Kent; HEER, Jeet (ed.). The Superhero Reader. US: University Press of Mississippi, 2013. p. 136 - 154.
HILLS, Matt; GRECO, Clarice. O fandom como objeto e os objetos do fandom. MATRIZes, São Paulo, Brasil, v. 9, ed. 1, p. 147-163, jan/jun 2015.
JAF, Ivan; AZEVEDO, Aluísio; ROSA, Rodrigo. O Cortiço. 2. ed. São Paulo: Ática, 2019.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência; tradução Susana Alexandria - 2. ed. São Paulo: Alaph, 2009.
JENKINS, Henry. Invasores do texto. Fãs e cultura participativa. São Paulo: Marsupial, 2015.
LÉVY, Pierre. A inteligência Coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4ª. ed. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2003.
LOPES, Valquiria. Crença no anonimato e impunidade favorecem racismo na internet. Estado de Minas, 31 dez. 2016. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2016/12/31/interna_gerais,836174/crenca-no-anonimato-e-impunidade-favorecem-racismo-na-internet.shtml. Acesso em: 9 jul. 2020.
MILLAR, Mark, ROMITA JR, John. Kick-Ass – A Era De Dave Lizewski. 3ª Ed. São Paulo: Panini, 2019.
MILLAR, Mark, ROMITA JR, John. Kick-Ass – A Era De Dave Lizewski. 4ª Ed. São Paulo: Panini, 2019.
MILLAR, Mark, ROMITA JR, John. Kick-Ass – quebrando tudo. 1ª Ed. São Paulo: Panini, 2018.
MOORE, M. J.; NAKANO, T.; ENOMOTO, A.; SUDA, T. Anonymity and roles associated with aggressive posts in an online forum. Comput. Hum. Behav. 28, n. 3, p. 861–867, 2012.
PINSONNEAULT, Alain & HEPPEL, Nelson. A New Conceptualization, Measure, and Contingency Framework in Group Support Systems Research, Journal of Management Information Systems, 14, n. 3, p. 89–108, 1997.
SOLARI, Guilherme. Há 15 anos, "Matrix" reinventava a ficção científica para o século 21. UOL, São Paulo, p. 1-12, 31 mar. 2014. Disponível em: https://noticias.bol.uol.com.br/ultimas-noticias/entretenimento/2014/03/31/ha-15-anos-matrix-reinventava-a-ficcao-cientifica-para-o-seculo-21.htm. Acesso em: 23 jul. 2020.
STANFILL, Mel. Exploiting Fandom: How the Media Industry Seeks to Manipulate Fans. Iowa City, US: University of Iowa Press, 2019.
VAZ, Danielle; BONITO, Marco. Pantera Negra: A Representatividade Negra e o Afrofuturismo Como Forma de Construção da identidade. Intercom: XX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, Porto Alegre, RS, 20 jun. 2019.
WILSON, G. Willow; PICHELLI, Sara; ALPHONA, Adrian. Ms. Marvel. 1ª Ed. NY: Marvel, 2014.