Users satisfaction for the Pontual supermarket chain online shopping appilcation
DOI:
https://doi.org/10.22481/ccsa.v18i32.9496Keywords:
Satisfaction. Shopping application. Consumer. Supermarket sector.Abstract
In the recent years, new technologies have been gaining more space over our environment, thus, it has been facilitating and helping enterprises on a daily basis (ALVES, 2009; GONÇALVES, 20007). Aware of this reality, supermarket Pontual Chain aimed to conciliate these characteristics to the need to attract and captivate its clients. In this direction, a research was conducted at supermarket Pontual Chain, situated in Ituiutaba city in the state of Minas Gerais aiming to identify the main generator factors of satisfaction with the use of an online shopping application at supermarket Pontual Chain, being this the main goal of this present study. The methodology was concentrated on the diagnosis reported through users’ satisfaction descriptive and interpretative survey analysis of content, emphasizing the case study method (BARDIN, 2010; VERGARA, 2015; YIN, 2005). The results show that there is indeed a number of factors as comfort, speed, time saving, sales, prices and benefits that interfere with the satisfaction of users-clients and contribute mainly to promote clients’ loyalty, as the results revealed by the studies of Alberto (2009), Gonçalves (2007) e Lima (2001). Ultimately, it is considered that this study can contribute to broaden the debate and reflections on the approached theme and also to the studied company, since it may assist in present and future decision making, support enterprises that share the same segment of the market help them choose a method (online shopping application) that will attract clients, reduce costs and help with the notion of Social and Environmental Responsibility process such as reduction of leaflets distribution and printed material.
Downloads
References
ABRAS. Associação Brasileira de Supermercados. Análise das 500 maiores. São Paulo: ABRAS, 2019.
______. Associação Brasileira de Supermercados. Concessão de crédito ao consumidor é o caminho escolhido por muitas redes de supermercados em busca de clientes mais fiéis e comprando mais. São Paulo: ABRAS, 2019.
______. Associação Brasileira de Supermercados. Ranking 2019: autosserviço. São Paulo: ABRAS, 2019.
ALBERTO, Solange. Fidelização de clientes na distribuição moderna. 2011. Dissertação (Mestrado em Publicidade e Marketing) - Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, 2011. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/47130954.pdf>. Acesso em: 3 dez. 2019.
ALVES, Danilo Mulatti; GOEDERT, Adriano Rogério. Satisfação dos consumidores em relação ao ponto de venda nos supermercados de Nova Esperança, PR. Revista Cesumar, v. 14, n. 1, 2009, p. 11-33.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2010.
CAMPOS, Vicente Falconi. TQC: controle da qualidade total (no estilo japonês). 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1992.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, maio/jun. 2006, p. 20-29.
GONÇALVES, Helmer José. Fidelização de clientes. 2007. Especialização em Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/14026>. Acesso em: 22 out. 2019.
HAAK, Marianne Kellner. Programa de qualidade e a motivação para o trabalho: um estudo exploratório no setor de serviços. São Paulo: Revista de Administração de Empresa, v. 35, n. 3, 2000, p. 60-70.
LIMA, Marjori Rosa Souto. Satisfação dos consumidores em relação às compras em um supermercado virtual: Um estudo em uma capital de um Estado Brasileiro. 2001. Dissertação (Mestrado em Administração). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
MANGONI, Mari Andréia Luchetta. Elaboração de plano de marketing promocional para empresa FLM Representações Ltda. à luz da Comunicação Integrada de Marketing. 2008. Trabalho de Conclusão (Estágio em Administração) - Universidade do Vale do Itajaí: Itajaí, 2008. Disponível em: <http://siaibib01.univali.br/pdf/Mari%20Andreia%20Luchetta%20Mangoni.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2019.
PMI. Prefeitura Municipal de Ituiutaba. Decreto lei 9.363 de 20 de março de 2020. Contingenciamento no município de Ituiutaba, em virtude da pandemia causada pelo novo coronavírus (Covid-19). Disponível em: https://www.ituiutaba.mg.gov.br/n/noticia/novo-decreto-determina-o-fechamento-de-diversos-setores-do-comercio-de-ituiutaba. Acesso em: 21 mar. 2020.
RÉVILION, Anya Sartori Piatnicki. Um estudo sobre a satisfação do consumidor com o setor supermercadista em Porto Alegre. 1998. Dissertação (Mestrado em Administração) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
ROESCH, Sylvia Maria Azevedo. Projetos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2005.
ROSA, Getúlio; AKEGAWA, Rita de Cássia Dias; MOURA, Marcelino; SANTOS, Marilene. Análise quanto aos processos de qualidade no atendimento aos clientes de uma rede de supermercados na região do triângulo mineiro. Anais do XII congresso nacional de excelência em gestão & III Inovarse responsabilidade social aplicada, Rio de Janeiro, Setembro, 2016.
SAMARA, Beatriz Santos. Formas de uso e motivações de usuários de celulares da classe c. 2016. 246f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontífica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
SILVA, Jussara Goulart da. O coalinhamento das ações táticas mercadológicas com a expectativa dos consumidores: Caso da rede 20 de supermercados. 2009. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
SOUZA, Jéssica Silva; MAGRINI, Maria Angélica de Oliveira. Produção do espaço e consumo: um estudo a partir da atividade supermercadista em Ituiutaba-MG. Geoingá: Revista do Programa de Pós-Graduação em Geografia, v. 9, n. 1, 2017, p. 107-128.
VERGARA, Sylvia Constant. Métodos de pesquisa em administração. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2015.
YIN. Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.