Relations between the verbal and visual in the infographics
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v9i1.1145Keywords:
Discurso jornalístico, Ideologia, Língua, InfográficoAbstract
In this paper, we analyze the functioning of verbal and visual in the space of journalistic discourse. We observe that the materiality significant of the visual infographic introduces flaws in the ideological ritual of journalistic writing, because there is an imaginary that with the image the information becomes true, real. In this imagery, we realized the failure of language that requires the image to manage and maintain the world semantically normal.
KEYWORDS: journalistic discourse. Ideology. Language. Infographic.
Downloads
References
GADET, Françoise; HAK, Tony. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Unicamp, 1997.
HIPPERTT, A. Linguagem didática. In: CAIXETA, Rodrigo. A arte de informar. Disponível em:<http://www.abi.org.br/paginaindividual. asp?id=556> Acesso em: 23 de maio de 2009.
MARIANI, Bethania. Sentidos de subjetividade: imprensa e psicanálise. Revista Polifonia, Cuiabá. v. 12, n. 1, p. 21-45, 2006.
O CICLO do etanol. In: 70 QUESTÕES para entender o etanol. Veja, São Paulo, n. 2052, 19 mar. 2008. 3 infográficos.
ORLANDI, E. P. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas: Pontes, 2005.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2006.
VEJA. São Paulo: Abril, n. 2052, 19 mar. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.