Disfluent speech and aquisition. V’s data.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12065

Keywords:

Disfluency; Acquisition; Prosodic characteristics.

Abstract

This article proposes to analyze some disfluence data of a subject, V, between 2 and 3 years of age, to verify the hypothesis that disfluent parts of the statement are not random from the prosodic point of view, nor are they opposed to the speech dynamics. Morphological reanalysis data, short pauses in falso starts and declination of F0 were also observed and compared with those of adult speech samples. The results show that the disfluent stretches of utterances tend to occur outside the syllables with phrasal accent. The child's speech does not exhibit F0 declination in successive repetitions and resorts to the use of filling sounds and syllables. The conclusion is that childhood disfluencies attest to the acquisition of the prosodic structure of the utterance, in a phase of greater syntagmatic complexity and greater enunciative-discursive demand in the child's speech. It is recommended that the concept of physiological stuttering be better understood.

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Author Biographies

Ester Mirian Scarpa, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/Brasil)

Ester Mirian Scarpa é professora titular aposentada do Departamento de Linguística, Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas. Tendo se graduado em Letras Românicas pela atual UNESP em 1968, tem mestrado em Linguística pela UNICAMP e doutorado pela Universidade de Londres, Reino Unido, em 1984. Fez estágios de estudos de  pós doutoramento em Oxford, Reading e Newcastle.

Angelina Nunes de Vasconcelos, Universidade Federal de Alagoas (UFAL/Brasil)

Angelina Nunes de Vasconcelos é docente do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Alagoas. Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2017). Mestra em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (2013) e graduada em Psicologia pela Ufal (2010). Pesquisadora com foco nos seguintes temas: psicologia escolar educacional; aquisição da linguagem; argumentação; psicologia cognitiva.

 

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Published

2022-12-30

How to Cite

SCARPA, E. M.; VASCONCELOS, A. N. de . Disfluent speech and aquisition. V’s data. Language Studies, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 55-70, 2022. DOI: 10.22481/el.v20i1.12065. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12065. Acesso em: 22 nov. 2024.