Media passages: the film on the way to a new media constellation

Authors

  • Wolfgang Bock Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v12i1.1238

Keywords:

Film, Digitalization, Interactivity, Social control

Abstract

Film is the result of two processes: a compilation of moving photographs of the outer world and construction because of montage. However, since the digitalization in the late 1980s becomes more and more important in the film reception and distribution, the second factor is rising also in the film production: technical effects that are made in the computer substitute the filming of the outer world. In this perspective, the film as a media is changing its basic relation to reality. The changing of the leading media from film to the internet and digital television implicates new forms of artistic freedom but also social control.
KEYWORDS: Film. Digitalization. Interactivity. Social control.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wolfgang Bock, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ/Brazil)

Wolfgang Bock é professor de Teoria e História das Comunicações Visuais na Faculdade de Arte e Design da Bauhaus-University em Weimar. É atualmente professor de Língua e Literatura Alemã na UFRJ. É autor de Walter Benjamin— Die Rettung der Nacht: Sterne, Melancholie und Messianismus (1995); Bild, Schrift, Cyberspace (2002); Medienpassagen (2006); Vom Blickwispern der Dinge: Sprache, Erinnerung und Ästhetik bei Walter Benjamin (2009); Die Erwartung der Kunstwerke. Ästhetische Modelle bei Benjamin, Adorno und Bataille (20013) e também de numerosos artigos sobre arte, mídia, literatura, filosofia e estudos culturais. É co-editor de Zeitschrift für kritische Theorie. 

References

ADORNO, Theodor W.; BENJAMIN, Walter. Correspondência, 1928-1940. São Paulo: Editora Unesp, 2012.
______.; HORKHEIMER, Max Dialética do esclarecimento. Fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1995. p. 99-138.
______. Das Altern der Neuen Musik, Dissonanzen. Musik in der verwalteten Welt. Gesammelte Schriften in zwanzig Bänden, Frankfurt/M.: Suhrkamp, v. 14, p. 143-167, 1997.
_____. Bild, Schrift, Cyberspace. Bielefeld: Aisthesis, 2002. BARTHES, Roland. A câmera clara. São Paulo: Nova Fronteira, 2011.
BAZIN, André. Der filmische Realismus und die italienische Schule nach der Befreiung (1948). In: _____. Was ist Film? Berlin: Alexander Verlag, 2004.
BENJAMIN, Walter. Que é o teatro épico? In: _____. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Pulo: Brasilense, 1985. (Obras Escolhidas, v. 1).
______. A tarefa do tradutor. In: Escritos sobre mito e linguagem (1915-1921). Organização, apresentação e notas: Jeanne Marie Gagnebin, tradução de Susana Kampff-Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Editora 34, 2011. p. 107-108.
______. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. 2. ed. Apresentação, tradução e notas Francisco De Ambrosis Pinheiro Machado. Porto Alegre: Editora Zouk, 2012.
BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451: a temperatura na qual o papel pega fogo e queima (1953). São Paulo: Biblioteca Azul, 2012.
BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. Tradução de José Pedro Antunes. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
ENGELL, Lorenz. Sinn und Industrie. Einführung in die Filmgeschichte. Frankfurt/M., New York: Campus, 1992.
FLUSSER, Vilém. Digitaler Schein. In: RÖTZER, Florian (Ed.). Digitaler Schein. Ästhetik der elektronischen Medien. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 1991.
MONACO, James. How to Read a Film: Movies, Media, and Beyond, Art Technology, Language, History, Theory. USA: Oxford University Press, 2009.
PASCUAL SERRANO, Ignacio Ramonet. Mídia, poder e contra poder: da concentração monopólica a democratização da informação. São Paulo: Boitempo, 2013.
ROTH, Karl Heinz (Ed.). Die Wiederkehr der Proletarität. Dokumentation der Debatte. Köln: Neuer Isp Verlag, 1994.
SLOTERDIJK, Peter. Palácio de cristal: para uma teoria filosófica da globalização. São Paulo: Editora Relógio D'água, 2008.
VIRILIO, Paul. Un paysage d'événements. Paris: Galilé, 1999.

Published

2014-06-30

How to Cite

BOCK, W. Media passages: the film on the way to a new media constellation. Language Studies, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 29-44, 2014. DOI: 10.22481/el.v12i1.1238. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1238. Acesso em: 22 jul. 2024.