Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject

Authors

  • Miguel Pereira Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-RJ/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v12i1.1240

Keywords:

Audiovisual formation, Experience, Subjectivity, Quodlibet

Abstract

From four theoretical proposals about the possibilities of knowledge and science expressed by Foucault, Deleuze, Agamben and Lévi-Strauss – the error, the false, myth and quodlibet – the text seeks to reflect on the experience as educational manner that limits the formation and creativity in the audiovisual field. As a fundament of this process, evokes some concepts from Montaigne to understand two projects for audiovisual formation, experienced by students of cinema of PUC-Rio and residents of favela communities in Rio de Janeiro in extension courses taught in the University.
KEYWORDS: Audiovisual formation. Experience. Subjectivity. Quodlibet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Pereira, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-RJ/Brazil)

Miguel Pereira é coordenador e Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da PUC-Rio. Doutor em Cinema pela Universidade de São Paulo (USP) e crítico de cinema.

References

AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Lisboa: Estampa, 1993.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
______. Vida, líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007a.
_____. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007b.
______. Medo líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
DELEUZE, Gilles. Imagem-tempo. Cinema 2. Lisboa: Assírio & Alvim, 2006.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e historia dos sistemas de pensamento – Ditos e escritos II. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Mito e significado. Lisboa: Edições 70, 1981.
MONTAIGNE, Michel de. Os ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

Published

2014-06-30

How to Cite

PEREIRA, M. Cinema and Audiovisual: memory, training and creative processes towards the autonomy of the subject. Language Studies, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 61-76, 2014. DOI: 10.22481/el.v12i1.1240. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1240. Acesso em: 24 aug. 2024.