A policy of images: about cinema and sensations

Authors

  • Jô Gondar Federal University of the Rio de Janeiro State (Unirio/Brazil)
  • Johanna G. Hildenbrand

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v12i1.1242

Keywords:

Cinema, Politics, Excess, Sensibility, Esthetics

Abstract

The aim of this article is to understand how certain ways to deal with an image – here, particularly, the cinematographic image – politically affects our sensibility, our memory and our imagination. Going from the studies of Walter Benjamin about the interpenetration between esthetics and politics we will discuss the different ways to deal with the excess on films. Initially will be presenting the ideas of the German philosopher Christoph Türcke, who sets out how an “audiovisual gun-machine” transmits imagetic shocks to the human sensory, building new kinds of filing. Next we will discuss how – politically – ways of fillings can be cause differently, in keeping with the way by the excess is treated in some tendencies of the contemporary cinema.
KEYWORDS: Cinema. Politics. Excess. Sensibility. Esthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jô Gondar, Federal University of the Rio de Janeiro State (Unirio/Brazil)

Jô Gondar é psicanalista e professora associada do Programa de Pós-Graduação em Memória Social da UNIRIO.

References

ADORNO, Theodor W. Edição Extra in Minima Moralia. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 165-196. (Magia e técnica, arte e política, v. 1).
BERGAN, Ronald. Ismos: para entender o cinema. São Paulo: Globo, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
ELKAIM, Mony; STENGERS, Isabelle. Do casamento dos heterogêneos. Boletim de Novidades Pulsional, São Paulo: Livraria Pulsional, n. 63, 1994.
FOUCAULT, Michel. Introdução à vida não fascista. Prefácio a edição americana de Anti-Édipo de Deleuze e Guattari. New York: Viking Press, 1977.
FREY, Mattias. A cinema of disturbance: the films of Michael Haneke in context. Senses of cinema, n. 57, 2010. Disponível em: <http://sensesofcinema.com/2010 great-directors/michael-haneke/>. Acesso em: 1o mar. 2014.
GENTILE, Emilio. Fascismo. Storia e interpretazione. Roma: Bari, 2002.
HANEKE, Michael. Transmitir ilusão de realidade é um engodo. Entrevista. Folha de S. Paulo, 12 fev. 2010. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1202201008.htm>. Acesso em: 4 mar. 2014.
PASOLINI, Pier Paolo. L’articolo dele lucciole in Saggi sulla politica e sulla società. Milan: Arnoldo Mondadori, 1975.
REBELLO, Patricia. Um cinema caché costurado com fita branca. 2001. Disponível em: <www.mostrahaneke.com/2011pdf/2rebello.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2014.
TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. São Paulo: Unicamp, 2009.
VALÉRY, Paul. Degas danse dessin in OEuvres. Paris: Gallimard, 1968. v. 2.

Published

2014-06-30

How to Cite

GONDAR, J.; HILDENBRAND, J. G. A policy of images: about cinema and sensations. Language Studies, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 101-119, 2014. DOI: 10.22481/el.v12i1.1242. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1242. Acesso em: 24 aug. 2024.