Listening to the error in the child’s speech: an impasse between structure and function of language

Authors

  • Glória Maria Monteiro Carvalho Catholic University of Pernambuco (Unicap/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v12i2.1261

Keywords:

Structure, Function, Impasse

Abstract

This paper intends to bring into question the dichotomy structure vs function of language, based mainly on Michel Pêcheux. We tried to exemplify this discussion in the field of language acquisition. In such a field, there is a risk of excluding the singularity of the child's speech, sometimes denying the linguistic theory and sometimes applying this theory as a tool for the corpora description of these speeches. We assume that the investigator’s listening to the error in the child’s utterances indicates a point of impasse that, by capturing the investigator, questions the exclusive separation between structure and function of language, in the investigation on the linguistic trajectory of the child.
KEYWORDS: Structure. Function. Impasse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glória Maria Monteiro Carvalho, Catholic University of Pernambuco (Unicap/Brazil)

Glória Maria Monteiro de Carvalho é doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - Instituto de Estudos da Linguagem-IEL/UNICAMP, professora e pesquisadora CNPq do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco-UNICAP, na área de aquisição de linguagem.

References

BADIOU, A. Onde estamos com a questão do sujeito? Letra Freudiana. Rio de Janeiro, ano XVI, 22, p. 27-44, 1997.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.
DE LEMOS, C. Sobre a aquisição da linguagem e seu dilema (pecado) original. Boletim da Abralin. Recife, v. 3, p. 97-136, 1982.
DE LEMOS, C. Sobre o “Interacionismo”. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 11-16, 1999.
DE LEMOS, C. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação, Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 42, p. 41-69, 2002.
DE LEMOS, C.; LIER-DE VITTO, M.F.; ANDRADE, L.; SILVEIRA, E. Le saussurisme en Amérique Latine au XXe siècle. In: Colloque International: Saussure Après un Siècle, Junho de 2001, Archamps, France-Genève, Suíça.
JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 1971. Edição original: 1963.
LEMOS, M.T. A língua que me falta: uma análise dos estudos em aquisição da linguagem. Campinas: Mercado de Letras, 2002.
LEMOS, M.T. O sujeito imprevisto. In: LIER-DE VITTO, M.F.; ARANTES, L. (Org.) Aquisição, patologias e clínica de linguagem. São Paulo: EDUC-FAPESP, 2006, p. 57-62.
LEITE, N.V.A. Psicanálise e análise do discurso: o acontecimento na estrutura. Rio de Janeiro: Campo Matêmico, 1994.
LIER-DE VITTO, M.F.; CARVALHO, G.M. O Interacionismo: uma teorização sobre a aquisição da linguagem. In: QUADROS, R. M.; FINGER, I. Teorias de aquisição da linguagem. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008, p. 115-146.
LOPES, R.E.V. O que a criança não nos diz – o lugar da empiria no modelo chomskiano. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 30, n. 4, p. 83-89, 1995.
LOPES, R.E.V. (Just) talking heads. In: LEITE, N.V.A. (Org.) Corpolinguagem: gestos e afetos. Campinas: Mercado de Letras, 2003, p. 99-106.
MILNER, J.C. O amor da língua. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
PAVEAU, M-A.; SARFATI, G-E. As grandes teorias da linguística: da gramática comparada à pragmática. São Carlos: Claraluz, 2006.
PÊCHEUX, M. Sobre a (des-)construção das teorias linguísticas. Língua e instrumentos lingüísticos, Campinas, n. 4/5, p. 7-32, 1998.

Published

2014-12-30

How to Cite

CARVALHO, G. M. M. Listening to the error in the child’s speech: an impasse between structure and function of language. Language Studies, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 201-215, 2014. DOI: 10.22481/el.v12i2.1261. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1261. Acesso em: 3 jul. 2024.