The body in self-portrait and self-images
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v15i2.3544Keywords:
Discourse Analysis, Body, Frida KahloAbstract
From the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, we aim to understand how a subject (physically) defined by a deficient body, caring on himself a difference whose meanings can derive to limited, abnormal, deformed, disabled etc., produces senses in relation to himself, in relation to his condition of existence, as he portraits himself, that is, projects an image of himself. We have analyzed self-portraits of the Mexican painter Frida Kahlo seeking to explicit discourses of the subject’s relationship with his body, understanding the body as a specific materiality of the subject's significance.
Downloads
References
COURTINE, J. J. O corpo anormal – História e antropologia culturais da deformindade. In: CORBIN, A.; COURTINE, J. J; VIGARELLO, G. (Org). História do Corpo: as mutações do olhar – o século XX. Tradução e revisão Ephraim Ferreira Alves. 3a ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2009. p. 253-340.
FERREIRA, E.; ORLANDI, E. O discurso corporal atravessado pela dança em cadeira de rodas. In: ORLANDI, E. (Org.), Cidade Atravessada: os sentidos públicos no espaço. Campinas, SP: Pontes, 2001. p. 89-94.
FERREIRA, M. C. L. O corpo enquanto objeto discursivo. In: DIAS, C.; PETRI, V. (Org.) Análise de discurso em perspectiva: teoria, método e análise. Santa Maria, RS: Ed. da UFSM, 2013.
HASHIGUTI, S. T. Corpo de Memória. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada), Instituto de Estudos da Linguagem da UNICAMP, Campinas: 2008.
KAHLO, F. O diário de Frida Kahlo: um auto-retrato íntimo. Introdução de Carlos Fuentes, comentários de Sarah M. Lowe, e tradução de Mário Pontes. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2a ed., 1996.
MICHAUD, Y. Visualizações – O corpo e as artes visuais. In: CORBIN, A.;COURTINE, J. J; VIGARELLO, G. (Org). História do Corpo: as mutações do olhar – o século XX. Tradução e revisão Ephraim Ferreira Alves. 3a ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2009. p. 541- 566.
ORLANDI, E. P. Maio de 1968: os silêncios da memória. In: ACHARD, P. et al. Papel da Memória. Campinas-SP, Pontes: 1999.
ORLANDI, E. P. Processos de significação, corpo e sentido. In: Discurso em Análise: sujeito, sentido, ideologia. Campinas-SP, Pontes, 2012.
ORLANDI, E. P. Discurso e Texto: Formulação e Circulação dos Sentidos. Campinas-SP, Pontes: 2001.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso em suas diferentes tradições intelectuais: o Brasil. 2011. Disponível em: http://www.analisedodiscurso.ufrgs.br/anaisdosead/1SEAD/Conferencias/EniOrlandi.pdf
ORLANDI, E. P. Discurso em Análise: Sujeito, Sentido, Ideologia. Campinas-SP: Pontes, 2012.
ORLANDI, E. P. Processos de significação, corpo e sujeito. In: AZEVEDO, A. F. (Org.), Sujeito, corpo, sentidos. Curitiba: Appris, 2012, pp.13-30.
ORLANDI, E. P. A palavra dança e o mundo roda: Policia! In: GUIMARÃES, E. (Org.), Cidade, Linguagem e Tecnologia: 20 anos de história. Campinas, SP: LABEURB, 2013.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Orgs.) Por uma análise automática do discurso. Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da Unicamp, [1969]1990.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: Uma Crítica à Afirmação do Óbvio. Trad. ORLANDI, E. P. [et al.]. Campinas-SP: Editora da UNICAMP, [1975]1988.
_____. O discurso: estrutura ou acontecimento. 3a Edição. Campinas-SP: Pontes, [1983] 2002.
PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, P. et al. (Org.) Papel da memória.Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas-SP: Pontes, 1999.
SCHALLER, J-J. Construir uma educação renovada. Revista Educação e Pesquisa, USP, São Paulo, ano e volume 28, número 2, p. 147-164. Julho/Dezembro. 2002.
SOTTER, G. Kahlo. Londres: Sirrocco, 2011.
SUQUET, A. Cenas – O corpo dançante: um laboratório da percepção. In: CORBIN, A.; COURTINE, J. J; VIGARELLO, G. (Org). História do Corpo: as mutações do olhar o século XX. Tradução e revisão Ephraim Ferreira Alves. 3a ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2009. p. 509-540.
TEIXEIRA, L. “Sou, então, pintura”: em torno de auto-retratos de Iberê Camargo. Alea, 2005, vol.7, n.1, p. 123-138. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-106X2005000100008&script=sci_arttext
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.