The teacher as a literacy agent in a context of active learning in higher education in engineering

Authors

  • Thais de Souza Schlichting Federal University of Santa Catarina (UFSC/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v16i2.4900

Keywords:

Active learning. Academic literacy. Professional literacy. Engineering.

Abstract

This paper discusses the role of the teacher as a literacy agent in the context of active learning in engineering. We analyze interviews with professors of the Integrated Masters in Engineering and Industrial Management (MIEGI) of the University of Minho, Portugal, which, through curricular projects, enrolls students in companies for an internship. The results of the analyzes indicated that the teachers interviewed do not consider themselves literacy agents, although they work in writing students.
KEYWORDS: Active learning. Academic writing. Professional writing. Engineering.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thais de Souza Schlichting, Federal University of Santa Catarina (UFSC/Brazil)

Thais de Souza Schlichting is a PhD candidate in the Graduate Program in Linguistics at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and a Master's degree in Education from the Regional University of Blumenau (FURB). He currently teaches at the Santa Catarina State Education Network.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2012.
DOLZ, J. et al. A exposição oral. In: SCHEEWLY B.; DOLZ, J. (Org.) Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
FISCHER, A. “Dimensões escondidas” e “instrução explícita” em práticas de letramento acadêmico: o caso do relatório de projeto em um curso de Engenharia de Portugal. Linguagem & Ensino, v. 15, n. 2, p. 487-504, 2012.
FISCHER, A.; DIONÍSIO, M. de L. Perspectivas sobre letramento (s) no ensino superior: objetos de estudo em pesquisas acadêmicas. Atos de Pesquisa em Educação, v. 6, n. 1, p. 79-93, jan./abr., 2011.
GEE, J. P. La ideologia em los Discursos: linguística social y alfabetizaciones. Tradução do castelhano de Pablo Manzano. Madri: Ediciones Morata, 2005.
KLEIMAN, A. B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Revista Filologia e Lingüística Portuguesa, n. 08, p. 409-424, 2006.
LEA, R. M.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in higher education, v. 23, p. 157-170, jun/1998.
LIMA et al. Formas de implementação de processos de ensino-aprendizagem baseados em projetos interdisciplinares (PBL). In: OLIVEIRA, V. F.; CAVENAGHI, V.; MÁSCULO, F. S. (Org). Tópicos emergentes e desafios metodológicos em Engenharia de Produção: casos, experiências e proposições. Rio de Janeiro: ABEPRO, 2011.
POWELL, P.; WEENK, W. Project-led engineering education. Utrecht: Lemma, 2003.
SCHLICHTING, T. de S. Letramentos em context de aprendizagem ativa nas engenharias: “construindo o edifício das palavras para nele ser inquilino”. Dissertação (Mestrado em Educação). Blumenau: FURB, 2016.
ZAVALA, V. Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P. (Org.). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 71-95.

Published

2018-12-30

How to Cite

SCHLICHTING, T. de S. The teacher as a literacy agent in a context of active learning in higher education in engineering. Language Studies, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 121-133, 2018. DOI: 10.22481/el.v16i2.4900. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/4900. Acesso em: 24 aug. 2024.