The teacher as a literacy agent in a context of active learning in higher education in engineering
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v16i2.4900Keywords:
Active learning. Academic literacy. Professional literacy. Engineering.Abstract
This paper discusses the role of the teacher as a literacy agent in the context of active learning in engineering. We analyze interviews with professors of the Integrated Masters in Engineering and Industrial Management (MIEGI) of the University of Minho, Portugal, which, through curricular projects, enrolls students in companies for an internship. The results of the analyzes indicated that the teachers interviewed do not consider themselves literacy agents, although they work in writing students.
KEYWORDS: Active learning. Academic writing. Professional writing. Engineering.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2012.
DOLZ, J. et al. A exposição oral. In: SCHEEWLY B.; DOLZ, J. (Org.) Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
FISCHER, A. “Dimensões escondidas” e “instrução explícita” em práticas de letramento acadêmico: o caso do relatório de projeto em um curso de Engenharia de Portugal. Linguagem & Ensino, v. 15, n. 2, p. 487-504, 2012.
FISCHER, A.; DIONÍSIO, M. de L. Perspectivas sobre letramento (s) no ensino superior: objetos de estudo em pesquisas acadêmicas. Atos de Pesquisa em Educação, v. 6, n. 1, p. 79-93, jan./abr., 2011.
GEE, J. P. La ideologia em los Discursos: linguística social y alfabetizaciones. Tradução do castelhano de Pablo Manzano. Madri: Ediciones Morata, 2005.
KLEIMAN, A. B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Revista Filologia e Lingüística Portuguesa, n. 08, p. 409-424, 2006.
LEA, R. M.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in higher education, v. 23, p. 157-170, jun/1998.
LIMA et al. Formas de implementação de processos de ensino-aprendizagem baseados em projetos interdisciplinares (PBL). In: OLIVEIRA, V. F.; CAVENAGHI, V.; MÁSCULO, F. S. (Org). Tópicos emergentes e desafios metodológicos em Engenharia de Produção: casos, experiências e proposições. Rio de Janeiro: ABEPRO, 2011.
POWELL, P.; WEENK, W. Project-led engineering education. Utrecht: Lemma, 2003.
SCHLICHTING, T. de S. Letramentos em context de aprendizagem ativa nas engenharias: “construindo o edifício das palavras para nele ser inquilino”. Dissertação (Mestrado em Educação). Blumenau: FURB, 2016.
ZAVALA, V. Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P. (Org.). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 71-95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.