Academic writing teaching: effective teaching practices from the perspective of undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v18i2.6995

Keywords:

Academic Writing; Academic Literacy; Effective Didactic Practices; Didactics of Writing.

Abstract

In the processes of academic literacy, the development of writing is essential in the insertion of students in university practices, being an essential skill in the production and dissemination of scientific knowledge. Inserted in this thematic universe, this article aims to identify the effective didactic practices carried out by teachers in the process of developing academic writing for students at the undergraduate level. In the theoretical field, the study is committed to the perspective of literacy as a language, social and interactive practice. For field research, exploratory questionnaires with a qualitative and quantitative approach were applied to undergraduate students of Literature, Pedagogy and Communication. The results showed that the students evaluate, as more effective, the didactic practices constituted of individual interactions and focused on the construction of the thematic content of the genre in learning

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ada Magaly Matias Brasileiro, Federal University of Ouro Preto (UFOP/Brazil)

Ada Magaly Matias Brasileiro holds a PhD in Letters: Linguistics and Portuguese Language from PUC Minas. She is an adjunct professor at the Department of Letters at the Federal University of Ouro Preto, where she works in the areas of speech and teacher training, reading and text production. She is the author of the books: Emotion in the classroom, Manual for the Production of Academic and Scientific Texts, Reading and Textual Production, Style and Method and other publications covering the themes of language, research methodology, didactics and teacher training.

References

ASSIS, J. A. Eu sei mas não consigo colocar no papel aquilo que eu sei: representações sobre os textos acadêmico-científicos. In: RINCK, F. BOCH, F.; ASSIs, J. A. Letramento e formação universitária. Campinas, São Paulo, Mercado das Letras, 2015. p. 423-454.
ASSIS, J. A. Ações do professor e do universitário nas práticas de ensino e de aprendizagem da escrita acadêmica. Eutomia – Dossiê temático: Contribuições do ISD para o ensino e a aprendizagem de línguas, Rec., v. 2, n. 14, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/viewFile/579/482. Acesso em: 16 jan. 2018.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.
BRASILEIRO, A. M. M. Manual de produção de textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Atlas, 2016.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
BURKE, Kenneth. The philosophy of literary form: studies in symbolic action. 3. ed. New York: Vintage, 1941, p. 253-262.
CARLINO, P. Escrever, ler e aprender na universidade: uma introdução à alfabetização acadêmica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Aique, 1998.
CORRÊA, M. L. G.. As perspectivas etnográfica e discursiva no ensino da escrita: o exemplo de textos de pré-universitários. Revista da ABRALIN, v. Especial, p. 333-356, 2011.
DAUNAY, B.; DELCAMBRE, I. Les modalités énociatives de la réformulation. Comparaison entre écriture d’enseignement et de recherche. Langues, cultures et sociétés, v. 2, n. 1, 2016.
DELCAMBRE, I.; LAHANIER-REUTER, D. (Org.). Littéracies universitaires: nouvelles perspectives. Pratiques, n.153-154, 2012.
DELCAMBRE, I.; REUTER, D. L. Discurso de outrem e letramentos universitários. In: RINCK, F.; BOCH, F.; ASSIS, J. A. (Org.). Letramento e formação universitária: formar para a escrita e pela escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p. 225-250.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.
FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrônico, n. Especial, p. 357-369. 2ª parte 2011. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/abralin/article/view/32436/20585. Acesso em: 13 jan. 2018.
GUIMARÃES, A. M. M.; KERSCH, D. Frank. Explorando os projetos didáticos de gênero como um caminho metodológico. In: GUIMARÃES, A. M. M.; BICALHO, D. C.; CARNIN, A. (Org.). Formação de professores e ensino de língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. p. 17-37.
HOFFMANN, I. L.; NUNES, R. C.; MULLER, F. M. As informações do Censo da Educ. Sup. na implem. da gestão do conhecimento organizacional sobre evasão. Gestão & Produção. v. 26 n. 2. São Carlos: 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2019000200209. Acesso em: 31 mai. 2020.
KLEIMAN, A.; VIANNA, C.; DE GRANDE, P. A iniciação científica como prática social: desvendando os “mistérios” do letramento acadêmico na licenciatura. 2013. Disponível em http://www.letramento.iel.unicamp.br. Acesso em 10 de mai. 2014.
KOMESU, F.; GAMBARATO, R. Letramentos acadêmicos no ensino superior. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.16, n.1, p. 15-38, jan./jun. 2013. Disponível em: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/788. Acesso em: 13. Jan. 2018.
LEA, M. R.; STREET, B.V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education. 1998. v. 23, n. 6, p. 157–172.
LEA, M. R. O Modelo de “Letramentos Acadêmicos”: Teoria e Aplicações. Revista Filologia. Linguíst. Port., nº 2, v. 16, p. 477-493, jul./dez. 2014.
LOPES, M. A. P. T. Estratégias linguístico-discursivas e argumentação: ressignificando projetos de ensino na formação docente. In: CORDEIRO, G.; BARROS, E.; GONÇALVES, A. Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. Campinas, SP: Pontes, 2017.
MACHADO, A. R.; LOUSADA, E. L.; ABREU-TARDELLI, L. S. Planejar gêneros acadêmicos. 4ª reimpressão. São Paulo: Parábolas, 2011.
MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v. 10, n. 2, p.363-386. Belo Horizonte, 2010.
MOTTA-ROTH, D. A construção social do gênero resenha acadêmica. In: MEURER, J. L. MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros textuais e práticas discursivas. São Paulo: Edusc, 2002.
NOUROUDINE, A. A linguagem: dispositivo revelador da complexidade do trabalho. In: SOUZA-E-SILVA & FAÏTA (Orgs.). In: Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002.
OLIVEIRA, A. R. de et al. Letramento acadêmico e posicionamento autoral em artigos científicos: contribuições para o ensino do gênero. Acta Scientiarum Education (ONLINE), v. 41, p. 01-12, 2019.
PIMENTA, V. R. Letramento acadêmico e uso das tecnologias digitais: a construção discursiva de sujeitos autônomos e autonomizados nos/pelos processos dialógicos de prod. acadêmico-científica. 13 de março de 2018. 305 folhas. Tese (Doutorado em Letras). Pontifícia católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, Léa Dias das Graças Camargo. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J, Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. (Tradução e organização: R. Rojo; Glaís Sales Cordeiro).
STREET, B. V. Letramentos sociais. Abordagens críticas do letramento no desenvolv., na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
STREET, B. V. What's "new" in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education, Londres, 5 (2): Maio. 2003.
STREET, B. V. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia 7.pmd. 2007. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59767/62876. Acesso em: 13 jan. 2018.
STREET, B. Dimensões “Escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, 541-567, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541. Acesso em: 13 jan. 2018.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
THAISS, C. et. al. (Org.). Writings programs worldwide: profiles of academic writing in many places. Fort Collins, Colorado: The WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2012.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

2020-08-03

How to Cite

BRASILEIRO, A. M. M. Academic writing teaching: effective teaching practices from the perspective of undergraduate students. Language Studies, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 55-77, 2020. DOI: 10.22481/el.v18i2.6995. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/6995. Acesso em: 24 aug. 2024.