TEACHER TRAINING: REPORT OF EXPERIENCES IN THE CONTEXT OF THE PORTUGUESE LANGUAGE SUB-PROJECT - PIBID / UESB

Authors

  • Fabiana Andrade Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)
  • Virginia Silveira Baldow Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6605

Abstract

This article seeks to reflect being a teacher and its implications, through the triangulation of think-do-think in Portuguese language classes. For this, an experience (action) from the project entitled Grandes Histórias Escritas por Todos Nós, developed at Colégio Estadual Fernando Spínola, during the academic year of 2019. It should be clarified that the referred project is an unfolding of the Subproject of the Portuguese Language Class/ Middle School of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID/2018. The following subjects were the protagonists in the elaboration and development of this experience (action): the coordinators of the referred subproject; the supervising teacher of elementary school at Colégio Estadual Fernando Spínola; 07 graduates of Vernacular Letters Course at UESB, Campus Vitória da Conquista, the former scholarship holders of initiation to the Teaching of PIBID and, also, students of the 7th and 9th years of Middle School of the referred school in Vitória da Conquista. As a result of this process of teacher/ student (trans) formation, there was the publication of the Pequenos Grandes Escritores magazine, which reveals that teacher training, in addition to being encouraged by public policies, must be experienced not only by the axes of academic preparation; professional preparation and professional practice, but equally, through training that does not dispense with the experiences and personal involvement of all involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Andrade Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Professora Assistente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

Virginia Silveira Baldow, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestre em Literatura e Diversidade Cultural pela Universidade Estadual de Feira de Santana (Uefs). Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

References

1. BRASIL. Lei Federal n° 9.394, de 20/12/96 - Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 25 de abril de 2020.
2. CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v39n3/aop1096.pdf. Acesso em: 28 de abril de 2020.
3. EMEDIATO, WANDER. Aspectos lógicos, críticos e linguísticos do ensino da leitura e da escrita. In: CAMPOS, Lucas; MEIRA, Vivian ( Orgs.) Teorias linguísticas e aulas de português. Salvador: EDUNEB, 2016.
4. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 67. Ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
5. MEIRELES, C. disponível em: https://www.pensador.com/frase/MTkzNDU1Mw/.
6. Acesso em 30 abr. 2020.
7. MODL, Fernanda; BIAVATI, Nádia Fernandes Dolores; SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. A noção de Gênero E9M) Gestos de Transposição Didática: a análise do discurso crítica e a teoria dialógica da linguagem. In: CAMPOS, Lucas; MEIRA, Vivian (Orgs.) Teorias linguísticas e aulas de português. Salvador: EDUNEB, 2016.
8. NÒVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In:______. Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 13-33.

Published

2020-07-02

How to Cite

Santos, F. A., & Baldow, V. S. (2020). TEACHER TRAINING: REPORT OF EXPERIENCES IN THE CONTEXT OF THE PORTUGUESE LANGUAGE SUB-PROJECT - PIBID / UESB. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6605