DIDACTIC GESTURES REVEALED IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEACH-ER’S SPEECH IN A WRITING-TEACHING SITUATION

Authors

  • Danielly Dayane Soares de Macedo UFCG/Aluna de pós-graduação
  • Maria de Fátima Alves Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
  • Roziane Marinho Ribeiro Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6655

Abstract

In this paper, a case study is presented (MINAYO, 1994) which objective is to identify and interpret the didactic gestures evidenced in the Portuguese language teacher’s speech during the interventions that aimed to direct students to the written production of the fantastic tale text genre. Therefore, this article relies on the discussions proposed by Sociodiscursive Interactionism, regarding to the conditions of the text production and the enunciative marks asserted by Bronckart (1999). Then, based on the Didactics of Languages assumptions, the notion of didactic gestures is discussed. In this sense, this article is a research based on the qualitative paradigm of science (MINAYO, 2009), with ethnographic basis (MATTOS, 2011). The generation of the data took place in two stages: (1) semi-structured interview; (2) filming of a class taught by the participant, in a class of the third year of high school from an Integral Citizen School located in the city of Campina Grande - PB. Based on this study, it was possible to observe that, during the class in question, the teacher triggered the gestures of creating didactic memory (internal and external), regulation, implementation of the didactic device, institutionalization and task formulation; which unfolded in specific didactic gestures. These gestures signal the management performed by the teacher with regard to the guidelines for the written production of the story, in view of the interaction context in which the fantastic tale is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielly Dayane Soares de Macedo, UFCG/Aluna de pós-graduação

Mestranda vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE), da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Maria de Fátima Alves, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora adjunta da Unidade Acadêmica de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Roziane Marinho Ribeiro, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora adjunta da Unidade Acadêmica de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Realizou estágio de pós-doutoramento na Universidade Nova de Lisboa (UNL).

References

1. BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sociodiscursivo. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha, São Paulo, Educ, 1999.
2. BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
3. GOMES-SANTOS, S. N. ; JORDÃO, H. G. . O texto no trabalho de alfabetização: aspectos didáticos e interacionais de uma atividade escolar. In: BARROS, E.M.D.; CORDEIRO, G.S.; GONÇALVES, A.V. (Orgs.). Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. 1ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017. p. 59-89.
4. LANFERDINI, P. A. F.; CRISTOVAO, V. L. L. O agir docente revelado no trabalho de planejamento e produção de uma sequência didática: contribuições para a construção de uma semiologia do agir. DELTA [online], v. 33, n. 4, p. 1235-1269, 2017.
5. MACHADO, A. R.; BRONCKART, J. P. (Re-)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do Grupo ALTER-LAEL. In: MACHADO, A. R e colaboradores; ABREU-TARDELLI, L.S.; CRISTÓVÃO, V.L.L. (Orgs); posfácio Joaquim Dolz. Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 31-77.
6. MATTOS, C.L.G. A abordagem etnográfica na investigação científica. In MATTOS, C.L.G.; CASTRO, P. A., (Orgs.). Etnografia e educação: conceitos e usos [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p. 49-83. ISBN 978-85-7879-190-2.
7. MESSIAS, C., DOLZ-MESTRE, J. As noções de gestos e de agir didático para a formação de professores de línguas: interfaces do trabalho docente. São Paulo: Cadernos Cenpec, vol. 5, n. 1, p. 44-67, jan./jun. 2015.
8. MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: Deslandes, S.F.; GOMES, R.; MINAYO, M.C.S. (Orgs.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-29.
9. MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
10. NASCIMENTO; E. L.; BRUN, E. P. Transposição didática e gestos profissionais de ensinar: a construção do objeto de ensino pelo professor de língua portuguesa. In: BARROS, E. M. D. de; CORDEIRO, G. S.; GONÇALVES, A. V. (Orgs.) Gestos didáticos para ensinar a língua: agir docente e gêneros textuais. Campinas: Pontes, 2017. p. 47-81.
11. NASCIMENTO, E. L. A dupla semiotização dos objetos de ensino-aprendizagem: dos gestos didáticos fundadores aos gestos didáticos específicos. Signum: Estudos Linguísticos, Londrina, n. 14/1, p. 421-445, jun. 2011.
12. PRETI D. Apresentação. In: PRETI, D. (Org). Análise de textos orais. 4ª. ed. São Paulo: Humanitas Publicações – FFLCH/USP – (Projetos Paralelos. V.2), 1999, p. 7-12.
13. SILVA, A. A. P. ; SILVA, C. M. R. A pesquisa, uma necessidade para os professores de língua. Entrevista com o prof. Dr. Joaquim Dolz. Revista NUPEM (Online), v. 4, n. 7, p. 11-22, ago./dez. 2012.
14. SILVA, C. M. O agir didático do professor de língua portuguesa e sua reconfiguração em textos de autoconfrontação. 2013. 384 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
15. SILVA-HARDMEYER, C. Gestos e agir didático do professor de língua portuguesa: entre o gênero textual e a gramática. Revista L@el em (Dis)curso. v. 7, n. 121-157, 2015.

Published

2020-07-02

How to Cite

Macedo, D. D. S. de, Alves, M. de F., & Ribeiro, R. M. (2020). DIDACTIC GESTURES REVEALED IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEACH-ER’S SPEECH IN A WRITING-TEACHING SITUATION. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6655