THE SOCIAL REPRESENTATIONS OF ONESELF AND BEING A TEACHER OF LETTERS STUDENTS IN INITIAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6736

Keywords:

Formação docente inicial; Representações sociais; Estágio supervisionado de Língua Portuguesa.

Abstract

This article aimed to analyze and discuss the social representations of oneself and of being a teacher of Portuguese Language in statements of students from the seventh semester of a Language course at a public university already in the supervised internship phase. Thus, to achieve this goal, we applied a semi-structured questionnaire to the referred students for the collection of data and formation of a corpus of analysis. The research, of a qualitative-interpretative character, had as its theoretical framework the Bakhtinian assumptions about the dialogism and the Social Representations Theory (TRS) of Moscovici (2012, 2015) and the studies on teacher training, based on Schön ( 2000) and Tardif (2014). The analyzes showed us that some students, although already in the exercise of the first supervised internship, have a representation of being a teacher as a sacrificed, unfair, but heroic profession and do not have a representation of themselves as future teachers working in the teaching profession.

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Author Biographies

José Marcos Ernesto Santana de França, Universidade Regional do Cariri (Urca)

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Realizou estágio pós-doutoral em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor assistente de Língua Portuguesa do Departamento de Línguas e Literaturas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Regional do Cariri (Urca). Membro dos grupos de pesquisa DISCULTI e GERLIT.

Pollyanne Bicalho Ribeiro, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Letras/Linguística Aplicada pela PUC Minas. Realizou estágio pós-doutoral em Linguística Aplicada pela Universidade de São Paulo (USP). Professora associada do Departamento de Letras Vernáculas, do PROFLETRAS e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (UFC). Líder do grupo de pesquisa GERLIT.

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Published

2020-07-02

How to Cite

França, J. M. E. S. de, & Ribeiro, P. B. (2020). THE SOCIAL REPRESENTATIONS OF ONESELF AND BEING A TEACHER OF LETTERS STUDENTS IN INITIAL TRAINING. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6736