O USO DOS GESTOS E DE OUTROS RECURSOS VISUAIS NA AULA DE LÍNGUA INGLESA NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9482

Keywords:

English Teaching, Gestures, Memes, Remote Teaching, Visuals

Abstract

The Covid-19 pandemic accelerated the process of including digital resources, of a multimodal nature, to teaching. In the specific case of teaching English as a foreign language, multimodal resources can facilitate the learning of vocabulary in the second language and, therefore, we aim to analyze them by the bias of Cognitive Linguistics, from the following materials: 1) the presence of gestures in Youtube video classes, and 2) the use of visual resources and memes in lesson plans of students of the Letters course. The results show the didactic possibility of gestures in video classes, on the one hand, and an underutilization of visual resources in lesson plans, on the other, which suggests the need to explore multimodal resources more satisfactorily in the courses of Letters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caique Souza Alves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Linguística, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB), na modalidade mestrado.

Maíra Avelar Miranda , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (Puc-MG). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

References

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Contribuições dos estudos gestuais para as pesquisas em aquisição da linguagem. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.21, p. 5-35-, 2018.

CIENKI, Alan. Cognitive Linguistics, gesture studies, and multimodal communication. Cognitive Linguistics, 2016, p. 603-618.

CÓ, Elisa Prado; AMORIM, Gabriel Brito; FINARDI, Kyria Rebeca. Ensino de línguas em tempos de pandemia: experiências com tecnologias em ambientes virtuais. Revista Docência e Cibercultura, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 112-140, dez. 2020. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/53173>. Acesso em: 27 jun. 2021.

DACYNGIER, B.; VANDELANOTE, L. Internet memes as multimodal constructions. Cognitive Linguistics. v.28, n.3, 2017, p. 565-598. https://doi.org/10.1515/cog-2017-0074

GULLBERG, Marianne. Gestures and second language acquisition. In: MÜLLER, Cornelia, CIENKI, Alan; FRICKE, Ellen; LADEWIG, Silva; MCNEILL, David; BRESSEM, Jana (Eds.). Body – Language – Communication. An International Handbook on Multimodality in Human Interaction. Volume 2, Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, p. 1868-1875, 2014.

HUTCHINS, Edward. Material anchors for blends. Journal of Pragmatics. v. 37, p. 1555-1577, 2005.

KENDON, A. Gesture: visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

LACERDA, Gustavo H.; SILVESTRE, Nelci Alves Coelho. O ensino de língua inglesa na pandemia atravessado pela materialidade digital: uma análise discursiva. Matraga, v. 28, n. 53, p. 269-281, mai./ago. 2021.

LARA; MENDONÇA. O meme em material didático: considerações sobre ensino/aprendizagem de gêneros do discurso. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso. v.15, n.2, Apr-Jun 2020 https://doi.org/10.1590/2176-457342169.

PEIXOTO, Simone Frye. Gestos na aquisição da língua inglesa em contexto bilíngue: uma perspectiva multimodal. Dissertação de mestrado, Recife, 2020.

PROCÓPIO, Renata Bittencourt; SOUZA, Patrícia Nora de. Os recursos visuais no ensino-aprendizagem de vocabulário em língua estrangeira. Acta Scientiarum. Language and Culture, Maringá, v. 31, n. 2, p. 139-146, 2009

RODRIGUES, Vânia Maria de Albuquerque. Gestos que muito dizem: a comunicação não-verbal entre professores e alunos no processo de ensino-aprendizagem de língua estrangeira (inglês). Dissertação de mestrado, Brasília, 2010.

SIME, Daniela. What do learners make of teachers' gestures in the language classroom?. International Review of Applied Linguistics. vol. 44, no. 2, 2006, pp. 211-230.

Published

2022-03-19

How to Cite

Souza Alves, C., & Avelar Miranda , M. (2022). O USO DOS GESTOS E DE OUTROS RECURSOS VISUAIS NA AULA DE LÍNGUA INGLESA NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO. fólio - Revista De Letras, 13(2). https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9482