Português
Português
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9566Keywords:
ensino remoto, ensino presencial, ethos discursivo, ensino-aprendizagem.Abstract
In this article, we reflecte on the construction of the student ethos in the student’s relationship in the teaching-learning process, during the pandemia Coronavirus, in the remote synchronous classes and in face-to-face classes, in a basic education school in São Paulo. With this in mind, we present the concept of discursiva, discursiva ethos, scenografphyà, basead on Maingueneau’s theory (2011, 2015 and 2020) to discuss the constitution of the student’s discursiva ethos. From the analysis of a report made by the students, we analysed the discursiva ethos, more precisei the categorial, experimental and ideologia dimensiona (Maingueneau 2016, 2020). We also draw on studies by Moran (2015) on hybrid education, in addition to digital technologies in gybrid education (Sunaga and Carvalho, 2015; Coscarelli, 2020). From the analise presented, it mas possible to verify that the discursiva ethos of the subjects of this research reveal the awareness they have of the momento the world is going through because of Covid and ias impolications for the teaching-learning process of the Portuguese language, especially regardin the challenges to be faces in the pedagogia practice for the construction of knowledge. the speech present by the students corrobora-te the idea that they evidence an ethos shown in their enunciativa.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Muito além da Gramática - por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
COSCARELLI, Carla Viana. Ensino de língua: surtos durante a pandemia. in RIBEIRO, Ana Elisa e VECCHIO, Polyanna de Matos (orgs.). Tecnologias digitais e Escola - reflexões no projeto Aula Aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020, p. 15-20.
DUDENEY, Davin, HOCKLY, Nicky, PEDRUM, Mark. Letramentos digitais. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
LEMOV, Doug. Ensinando na sala de aula on-line - sobrevivendo e sendo eficaz no novo normal. Porto Alegre: Penso, 2021.
LÉVY, Pierre. O que é virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2011.
MAINGUENEAU, Dominique. Variações sobre o ethos. trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2020.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e Análise de Discurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015.
MAINGUENEAU, Dominique. Discours et analyse du discours - introduction. Paris: Armand Colin, 2014.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 6. ed. ampliada. São Paulo: Cortez, 2011.
MAINGUENEAU, Dominique. Trmos-chave da Análise do Discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000,
SOLOMON, Hannah e VERRILLI, Beth. “Aprendizagem síncrona e assíncrona” in LEMOV, Doug (org.). Ensinando na sala de aula on-line - sobrevivendo e sendo eficaz no novo normal. Porto Alegre: Penso, 2021, p. 11-26
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.