The Geography teaching and the significant learning at early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v2i1.3858

Keywords:

Meaningful Learning. Teaching of Geography. Geography of daily life

Abstract

The act of learning is an inherent process for the student, who must take on the role of questioning, talking and learning. With the technological advances, the society has undergone transformations that results in pedagogical practices and construction of a further knowledge. In school, Geography brings a measure of the world to the learners privileging the relationship between society and nature. This article aims to understand how the meaningful learning in the initial years occurs from the teaching of Geography and is based on the ideas of Straforini (2001), Ponthuscka (2007), Freire (1996), among others. The act of learning is considered significant when it's related to the other relevant concepts and assumptions available in the student's mind, in which they serve as a basis for introducing the new learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br Acessado em: 11/08/2017
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, maio/ago. 2005. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br> Acessado em: 11/08/2017
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos (org.), CALLAI, Helena Copetti, KAERCHER, Nestor André. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 10. ed. – Porto Alegre: Mediação, 2012.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Formação de Professores: Concepções e Práticas em Geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2006.
CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço: um conceito-chave da geografia. In: CASTRO, Iná Elias, GOMES, Paulo César da Costa, CORRÊA, Roberto Lobato (orgs.) Geografia: Conceitos e Temas. 5ª edição. Bertrand: Rio de Janeiro, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Eliane Sermidi; SALVI, Rosana Figueiredo. A ludicidade e a aprendizagem significativa voltada para o ensino de Geografia. Londrina, Universidade Estadual de Londrina, 2007.
GOULART, Beatriz Ligia. O que afinal um professor dos anos iniciais precisa saber para ensinar Geografia? Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 02, p. 08 – 19, jul./dez. 2012. Disponível em <http://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/2763> Acessado em: 25/08/2017.
MENDES, G. F. Memórias, discursos e representações sociais: um olhar para os 25 anos do Curso de Geografia da UESB. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2011.
PELIZZARI, Adriana; KRIEGL, Maria de Lurdes; BARON, Márcia Pirih; FINCK, Nelcy Teresinha Lubi; DOROCINSKI. Teoria da Aprendizagem Significativa segundo Asubel. Rev. PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42, jul. 2001-jul. 2002.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib (et al.). Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
SELBACH, S. Geografia e Didática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
STRAFORINI, Rafael. A totalidade mundo nas primeiras séries do ensino fundamental: um desafio a ser enfrentado. Terra Livre, São Paulo, v.1, n.18, p. 95-114, jan/jun. 2002.

Published

2018-06-02

How to Cite

OLIVEIRA, C. da S.; SAMPAIO, A. V. O. The Geography teaching and the significant learning at early years. Geopauta, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 110-121, 2018. DOI: 10.22481/rg.v2i1.3858. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/3858. Acesso em: 16 jan. 2021.

Issue

Section

Continuous demand articles