Everyday geography: the teaching of geographic content through the technique of the storm of ideas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v3i2.5643

Keywords:

Teaching. Geography. “Storm of ideas”.

Abstract

This article discusses the use of the “storm of ideas” in geography teaching. This technique is of paradidatic origin and by adapting it to teaching, it is possible to use it with the students, awakening their interest in the contents through problematization concerning their daily lives and events outside their lived spaces, as long as they include their knowledge. Thus, it was proposed to verify the efficiency of this resource regarding this pedagogical function. Through the practice, it is plausible to apply it by identifying that students became more participative in the classes and, consequently, learned the contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cícero Antonio Jatanael da Silva Tavares, Universidade Regional do Cariri - URCA - Brasil

Degree in Geography from the Regional University of Cariri - URCA

References

AVELAR, Alessandra Cândida. A motivação do aluno no contexto escolar. Anuário de produções acadêmico-científicas dos discentes da Faculdade Araguaia. Goiânia, v. 3, n, 1, p. 71-90, 2014. Disponível em: <http://www.faculdadearaguaia.edu.br/sipe/index.php/anuario/article/view/271/244> Acesso em: 15/09/2019.
CAVALCANTI, Lana de Sousa. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: I seminário nacional: currículo em movimento – perspectivas atuais. Anais... Belo Horizonte: UFG, 2010. p. 1-16. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7167-3-3-geografia-realidade-escolar-lana-souza&category_slug=dezembro-2010-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 12/09/2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1992.
LIMA, Janete Aparecida de; THOMAZ, Sérgio Luiz. O estudo do lugar e a formação do aluno cidadão. In: PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense: produções didático-pedagógica, 2008. Curitiba: SEED/PR., v. 2, 2011. (Caderno PDE). Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_janete_aparecida_lima.pdf> Acesso em: 15/09/2019.
MAZZOTTI, Karla; BROEGA, Ana Cristina; GOMES, Luiz Vidal Negreiros. A Exploração da Criatividade, através do uso da técnica de brainstorming, adaptada ao processo de criação em moda. In: 1º Congresso Internacional de Moda e Design – 1º CIMODE. Anais... Guimarães/Portugal, 2012. p. 2970-2987. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/55622453.pdf> Acesso em: 12/09/2019.
NÓBREGA, Maria de Magdala; LOPES NETO, Davi; SANTOS, Sergio Roberto dos. Uso da técnica de Brainstorming para tomada de decisões na equipe de enfermagem de saúde pública. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v. 50, n. 2, p. 247-256, abr./jun. 1997. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/reben/v50n2/v50n2a09.pdf> Acesso em: 11/09/2019.
SILVA, Vânia Regina Jorge da. Os conceitos geográficos e sua importância na formação do professor para uma didática escolar. Revista Digital Simonsen. Rio de Janeiro, n. 4, 2016. Disponível em: <http://www.simonsen.br/revista-digital/wp-content/uploads/2016/06/45-Revista-Simonsen_N4-Vânia-Regina.pdf> Acesso em: 15/09/2019.
TOZETTO, Susana Soares. Docência e formação continuada. In: XIII Congresso Nacional de Educação. Anais... Curitiba, 2017. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23503_13633.pdf> Acesso em: 12/09/2019.

Published

2019-12-08

How to Cite

TAVARES, C. A. J. da S. Everyday geography: the teaching of geographic content through the technique of the storm of ideas. Geopauta, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 127-141, 2019. DOI: 10.22481/rg.v3i2.5643. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5643. Acesso em: 4 jul. 2024.