Technical qualification and local productivity: (re)thinking the ceará’s territory through professional education network integrated to high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v4i3.6853

Keywords:

Professional Education. EEEPs. Territory.

Abstract

The present work comes to study a high school educational policy integrated with professional education in Ceará, mainly as State Schools of Professional Education - EEEPs. Such institutions were created with the purpose of expanding technical training to certain municipalities that have some productive activity or located in a Local Productive Arrangement - APL. The philosophy of these schools is based on business management that seeks results and productivity, which aims to transpose the logic of the business world to schools, thus establishing the partnership between the private sector and public management. The results show that the gradual expansion of EEEPs (2008-2019) became a public policy with the purpose of taking technical courses to territories considered “economically productive” and strategically located.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Ariel dos Santos Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA-Ceará-Brasil

Mestrando em Geografia – Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) – Bolsista da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP) –

Glauciana Alves Teles, Vale do Acaraú State University - UVA

Doctorado en Geografía - Universidad Estatal de Ceará (UECE) y profesor del curso de Geografía y del Máster Académico en Geografía (MAG) en la Universidad Estatal Vale do Acaraú (UVA).

References

ANDRADE, M. C.. A questão do território no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Hucitec, 2004. 135 p.

BRITO, J.; ALBAGLI, S.. Glossário de arranjos e sistemas produtivos e inovativos locais. Rio de Janeiro: Rede de Pesquisa em Sistemas Produtivos e Inovativos Locais (REDESIST), 2003.

CAMPOS, R. S.. A globalização do local: distritos industriais, trabalho e qualificação profissional. In SILVA, G.; COCCO, G. (Orgs.). Territórios produtivos: oportunidades e desafios para o desenvolvimento local. Rio de Janeiro: DP&A; Brasília – DF: Sebrae; 2006. 143-152 p.

CEARÁ. LEI N° 14.273. DE 19.12.08 (D.O. 23.12.08). Dispõe sobre a criação das Escolas Estaduais de Educação Profissional – EEEP, no âmbito da Secretaria da Educação, e dá outras providências. In Diário Oficial do Estado, Fortaleza, CE, 23 de dez. 2008. Disponível em: https://apeoc.org.br/wp content/uploads/2010/11/LEI.n.14273de2008.pdf. Acesso em: 10 de jan. 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. In Panorama – Ceará. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/panorama. Acesso em: 10 jan. 2020.

MONTEIRO, R. A.. Escolas estaduais de educação profissional do Ceará e tecnologia empresarial socioeducacional: a transposição da lógica empresarial para a escola pública. Dissertação de mestrado apresentado ao Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará – UFC, 2015. 174 p.

MÉSZÁRIOS, I.. A educação para além do capital. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008. 128 p.

OLIVEIRA, E. G.. Novos caminhos na educação profissional brasileira? In SOUSA, A. A.; OLIVEIRA, E. g. (Orgs). Educação profissional: análise contextualiza. Fortaleza: CEFET-CE, 2005. 73-96 p.

OLIVEIRA, G. S.; SILVA, C. A. A.; BEZERRA, T. S. A. M. L.. Educação profissional de nível técnico integrada ao ensino médio: uma análise das escolas profissionalizantes do estado do Ceará. Revista Labor, Ano 2017, n. 17 v. 01. p. 1-12, Fortaleza/CE, jan/jul 2017.

PEREIRA, L. A. C.. A rede federal de educação e o desenvolvimento local. Dissertação de mestrado apresentado ao Programa de Pós Graduação em Planejamento Regional e Gestão de Cidades da Universidade Candido Mendes – UCM, 2003.114 p.

QUINTILIANO, A. B. LIMA, L. C.. Reestruturação socioespacial o Ceará: Ações do Estado. Fortaleza: EdiUECE, 2008. 143 p.

SEDUC. Secretaria de Educação do Estado do Ceará. In Educação Profissional. Disponível em:http://www.educacaoprofissional.seduc.ce.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12:apresentacao&catid=11&Itemid=128. Acesso em: 10 jan. 2020.

Published

2020-10-07

How to Cite

SILVA, F. A. dos S.; TELES, G. A. Technical qualification and local productivity: (re)thinking the ceará’s territory through professional education network integrated to high school. Geopauta, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 195-209, 2020. DOI: 10.22481/rg.v4i3.6853. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6853. Acesso em: 23 nov. 2024.