Technical qualification and local productivity: (re)thinking the ceará’s territory through professional education network integrated to high school
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v4i3.6853Keywords:
Professional Education. EEEPs. Territory.Abstract
The present work comes to study a high school educational policy integrated with professional education in Ceará, mainly as State Schools of Professional Education - EEEPs. Such institutions were created with the purpose of expanding technical training to certain municipalities that have some productive activity or located in a Local Productive Arrangement - APL. The philosophy of these schools is based on business management that seeks results and productivity, which aims to transpose the logic of the business world to schools, thus establishing the partnership between the private sector and public management. The results show that the gradual expansion of EEEPs (2008-2019) became a public policy with the purpose of taking technical courses to territories considered “economically productive” and strategically located.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, M. C.. A questão do território no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Hucitec, 2004. 135 p.
BRITO, J.; ALBAGLI, S.. Glossário de arranjos e sistemas produtivos e inovativos locais. Rio de Janeiro: Rede de Pesquisa em Sistemas Produtivos e Inovativos Locais (REDESIST), 2003.
CAMPOS, R. S.. A globalização do local: distritos industriais, trabalho e qualificação profissional. In SILVA, G.; COCCO, G. (Orgs.). Territórios produtivos: oportunidades e desafios para o desenvolvimento local. Rio de Janeiro: DP&A; Brasília – DF: Sebrae; 2006. 143-152 p.
CEARÁ. LEI N° 14.273. DE 19.12.08 (D.O. 23.12.08). Dispõe sobre a criação das Escolas Estaduais de Educação Profissional – EEEP, no âmbito da Secretaria da Educação, e dá outras providências. In Diário Oficial do Estado, Fortaleza, CE, 23 de dez. 2008. Disponível em: https://apeoc.org.br/wp content/uploads/2010/11/LEI.n.14273de2008.pdf. Acesso em: 10 de jan. 2020.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. In Panorama – Ceará. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/panorama. Acesso em: 10 jan. 2020.
MONTEIRO, R. A.. Escolas estaduais de educação profissional do Ceará e tecnologia empresarial socioeducacional: a transposição da lógica empresarial para a escola pública. Dissertação de mestrado apresentado ao Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará – UFC, 2015. 174 p.
MÉSZÁRIOS, I.. A educação para além do capital. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008. 128 p.
OLIVEIRA, E. G.. Novos caminhos na educação profissional brasileira? In SOUSA, A. A.; OLIVEIRA, E. g. (Orgs). Educação profissional: análise contextualiza. Fortaleza: CEFET-CE, 2005. 73-96 p.
OLIVEIRA, G. S.; SILVA, C. A. A.; BEZERRA, T. S. A. M. L.. Educação profissional de nível técnico integrada ao ensino médio: uma análise das escolas profissionalizantes do estado do Ceará. Revista Labor, Ano 2017, n. 17 v. 01. p. 1-12, Fortaleza/CE, jan/jul 2017.
PEREIRA, L. A. C.. A rede federal de educação e o desenvolvimento local. Dissertação de mestrado apresentado ao Programa de Pós Graduação em Planejamento Regional e Gestão de Cidades da Universidade Candido Mendes – UCM, 2003.114 p.
QUINTILIANO, A. B. LIMA, L. C.. Reestruturação socioespacial o Ceará: Ações do Estado. Fortaleza: EdiUECE, 2008. 143 p.
SEDUC. Secretaria de Educação do Estado do Ceará. In Educação Profissional. Disponível em:http://www.educacaoprofissional.seduc.ce.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12:apresentacao&catid=11&Itemid=128. Acesso em: 10 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.