Labor Market and racism: view of graduates from the racial quota system of the Universidade Estadual de Londrina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v5i3.e2021.e8071

Keywords:

Racial quotas;, Inequalities;, Employment;, Racism;, University.

Abstract

This article seeks to understand how former students who entered the racial quota system at the State University of Londrina between 2010 and 2016 perceive the presence of racism in the labor market's mechanisms of selectivity. To this end, a bibliographic analysi, and data collection and organization of the Brazilian Institute of Geography and Statistics, the Institute of Applied Economic Research, the National Sample Survey of Households and the Newspaper Nexus was done. In a third moment, a script of questions was made and applied to the egress/racial quotations of the State University of Londrina . The research is characterized as quanti-qualitative, with emphasis on an interpretative approach, which aims to express the phenomenon studied, giving more freedom and new possibilities in understanding reality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giovana Silva Rocha , Universidade Estadual de Londrina - UEL- Brasil

Graduated in Geography from the State University of Londrina (2020). He is a specialist in Teaching Geography at UEL in 2021. He has experience in the field of Geography, working mainly on the following topics: concepts of gender and race relations, with an emphasis on education.

 

Margarida de Cássia Campos, Universidade Estadual de Londrina - UEL- Brasil

She attended a postdoctoral internship at the Center for Social Studies of the University of Coimbra (March 2019 to February 2020) with the research theme "Affirmative action policies for admission to higher education: comparative analysis between Brazil, France and Portugal". PhD in Geography from the Federal University of Santa Catarina (2010). Master's Degree in Environment and Development from the State University of Londrina (2003), Bachelor's Degree in Geography (2000) and Bachelor's Degree (2002). She is currently a professor in the Degree course in Geography and the Specialization course in Teaching Geography at the State University of Londrina and a professor in the Professional Master's Program in Sociology in Network. She conducts research on the following themes: geographic education, affirmative action policies for higher education, and race relations with an emphasis on education.

References

ABRAMO, L.; FARRANHA, A. C. Desigualdades de Gênero e Raça: eixos estruturantes dos padrões de desigualdade social no Brasil. In: GONÇALVES, B. S. (Org.). O compromisso das empresas com a promoção da igualdade racial. São Paulo: Instituto Ethos, 2006. p. 33-42.

A DESIGUALDADE racial no mercado de trabalho em 6 gráficos. Jornal Nexo, 13 nov. 2019.Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2019/11/13/A-desigualdade-racial-do-mercado-de-trabalho-em-6-gr%C3%A1ficos. Acesso em: 5 abr. 2020.

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

CARVALHO, J. J. O confinamento racial no mundo acadêmico brasileiro. PADÊ: estudos em filosofia, raça, gênero e direitos humanos. Brasília, v. 2, n. 1, p. 31-50, 2007.

DÁVILA, J. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil 1917-1945. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

ESTARQUE, M.; CAMAZANO, P. Negras ganham menos e sofrem mais com o desemprego do que as brancas. Folha, out. 2019. Disponível em: https://www1.folha.uol. com.br/mercado/2019/10/negras-ganham-menos-e-sofrem-mais-com-o-desemprego-do-que-as-brancas.shtml. Acesso em: 7 abr. 2020.

GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Trimestral. Brasília, DF, 2019a. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6403. Acesso em: 6 jul. 2020.

IBGE. Pretos ou pardos estão escolarizados, mas desigualdade em relação aos brancos permanece. Brasília, DF, 2019b. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/ agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/25989-pretos-ou-pardos-estao-mais-escolarizados-mas-desigualdade-em-relacao-aos-brancos-permanece. Acesso em: 7 abr. 2020.

IPEA. Média da renda domiciliar per capita de brancos/as e negros/as em 1991 no Brasil. Brasília, DF, 1991. Disponível em: http://www.ipeadata.gov.br/Default.aspx. Acesso em: 1º abr. 2020.

JACCOUD, L. B.; BEGHIM, N. Diagnóstico da situação do negro na sociedade brasileira. In: ______. Desigualdades raciais no Brasil: um balanço da intervenção governamental. Brasília, DF: IPEA, 2002. p. 25-35.

MARTINS, T. C. S. Determinações do racismo no mercado de trabalho: implicações na “questão social” brasileira. Temporalis, Brasília, v. 14, n. 28, p. 113-132, jul./dez. 2014.

MARTINS, T. C. S. Racismo no mercado de trabalho: limites à participação dos trabalhadores negros na constituição da “questão social” no Brasil. 2012. Tese (Doutorado em Serviço Social)-Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2012.

MUNANGA, K. Nosso racismo é um crime perfeito. Entrevista concedida a Camila Souza Ramos e Glauco Faria. Revista Forum, 9 fev, 2012. Disponível em: https://revistaforum.com.br/revista/77/nosso-racismo-e-um-crime-perfeito/. Acesso em: 9 jul. 2020.

PEREIRA, J. B. B. Diversidade e pluralidade: o negro na sociedade brasileira. Revista USP, São Paulo, n. 89, p. 278-284, mar./maio 2011.

SABÓIA, A. L.; SABÓIA, J. Brancos, pretos e pardos no mercado de trabalho no Brasil. In: ZONINSEIN, J.; FERES JÚNIOR, J. (Org.). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 81-104.

SILVA, M. N.; LARANJEIRA, P. Do problema da “raça” às políticas de ação afirmativa. In: PACHECO, J. Q.; SILVA, M. N. (Org.). O negro na universidade: o direito a inclusão. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2007. p. 125-138.

Published

2021-11-21

How to Cite

ROCHA , G. S.; CAMPOS, M. de C. Labor Market and racism: view of graduates from the racial quota system of the Universidade Estadual de Londrina. Geopauta, [S. l.], v. 5, n. 3, p. e8771, 2021. DOI: 10.22481/rg.v5i3.e2021.e8071. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/8071. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles