Infographics as a recource of the teaching-learning process during Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10611Keywords:
Infographics, Educational Technology, Covid-19Abstract
The importance of the information credibility and data reliability, that are constantly provided was enhanced by the Covid-19 pandemic. It showed the relevance of using communication resources that are easy to read and also brought about the necessity of (re)adaptation and (re)invention of procedures in all social spheres, a process from which the school could not be absent. Thus, in this atypical period, digital media and all its ramifications have been playing an increasingly present role in the teaching and learning process, enhancing the powerful role of different visualizations/representations in this same process. This theme is discussed in this article, which leads to the description of an activity proposed to students that uses the production of infographics as a learning resource in the approach to the subject of statistics.
Downloads
Metrics
References
[1] A. M. T. Alvarez, “A infografia da Educação: Contribuições para o pensar crítico e criativo”, Tese de Doutorado, Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
[2] B. T. Escobar e C. G. Spinillo, “Infografia e Educação: proposta de processo de design para infográficos na educação à distância´´. In XII Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2016, Belo Horizonte. . Belo Horizonte: P& D, 2016. https://doi.org/10.5151/despro-ped2016-0099.
[3] V. M. Costa, L. M. R. Tarouco e M. C. V. Biazus, “Criação de Objetos de Aprendizagem baseados em infográficos”. In Congresso Latinoamericano de Objetos de Aprendizagem, 2011, Montevidéo. Anais Congresso Latinoamericano de Objetos de Aprendizagem. Montevidéo: Universidade da República, 2011, p. 1-11.
[4] J. B. Bottentuit, E. S. Lisboa e C. P. Coutinho, “O infográfico e as suas potencialidades educacionais”, QUAESTIO, vol. 13, nº 2, pp. 163-183, 2011.
[5] R. C. Lima, “O que é infografia jornalística?”, Revista InfoDesign, vol. 12, nº 1, pp. 111-127, 2015. https://doi.org/10.51358/id.v12i1.312
[6] C. A. Oliveira e H. N. Schneider, “As Narrativas Digitais com o apoio de Infográficos na formação inicial do pedagogo nas aulas de Matemática: Narrar, Informar e Compartilhar”, Tempos e espaços em educação, vol. 11, nº 01, pp. 169-186, 2018.
[7] R. Duval, “ Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento”, REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, vol. 07, nº 2, pp. 266-297, 2012. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266.
[8] C. R. Silva e S. S. Pinto, “Percepções de futuros professores de Matemática sobre a comunicação de informações midiáticas por meio da infografia com gráficos”. In IV Seminário Internacional Pessoa Adulta, Saúde e Educação, 2018, Porto Alegre. Anais do IV SIPASE. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2018, pp. 1-9.
[9] B. Baglama, Y. Yucesoy, H. Uzunboylu e D. Ozcan, “ Can Infographics Facilitate the Learning of Individuals with Mathematical Learning Difficulties?”, International Journal of Scientific Study, vol. 5, nº 7, pp. 25-31, 2017. https://doi.org/10.5937/ijcrsee1702119b.
[10] C. A. Oliveira e J. R. S. Amancio, “Papos, vielas e quebradas: diário de aprendizagem com o apoio dos infográficos nas aulas de matemática”. In II Encontro Regional Norte-Nordeste da ABCiber, 2019, Aracaju. Anais do II Encontro Regional Norte-Nordeste da ABCiber. Aracaju: Universidade Tiradentes, 2019, pp. 1-11.
[11] D. Dantas e M. Rosa, “Como construir infográficos com a lousa interativa digital para a produção do conhecimento matemático”. In VI Congresso Internacional de Ensino de Matemática, 2013, Canoas. Anais do VI CONIEN. Canoas: Universidade Luterana do Brasil, 2013, pp. 1-14 .
[12] S. da C. Nunes e R. N. dos Santos, “O Construcionismo de Papert na criação de um objeto de aprendizagem e sua avaliação segundo a taxionomia de Bloom”. In IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2013, Águas de Lindóia. Anais do IX ENPEC. Águas de Lindóia: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência, 2013, pp. 1-8.
[13] M. Thiollent, Pesquisa-ação nas organizações. São Paulo: Atlas, 2009.
[14] H. Stumer e L. Pasqual e T. Teixeira, “A história da infografia jornalística no Brasil – análise de edições da Folha de S. Paulo publicadas em 1983 e 1993”. In XIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 2012, Chapecó - SC. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação.
[15] W. N. Bender, Aprendizagem Baseada em Projetos: A Educação Diferenciada para o século XXI, Tradução: Fernando de Siqueira Rodrigues, Porto Alegra: PENSO, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 INTERMATHS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional