The Notes of Semiotic Representation and the Theory of Sets: the analysis of a chapter of a textbook.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10682

Keywords:

Textbook, Set theory, Registers of semiotic representation

Abstract

The various types of semiotic representation are of great relevance to understand the cognitive development of subjects with regard to the appropriation of mathematical knowledge. Thus, the different representations of a mathematical object make it possible to solve and the communication of results obtained in an activity. Therefore, the question arises of how the different types of semiotic representations are presented in the chapter of sets of a textbook. To answer this question, we sought to investigate how the records of semiotic representation (RSR) are articulated throughout the chapter in the course of the sets chapter of a textbook and whether these coordinations provide the conversion or treatment. This research has a qualitative approach through the interpretation of Bogdan and Biklen, based on document analysis, as an information collect process, in the understanding of Tozoni-Reis. In this way, we sought to analyze the chapter of sets of a textbook, work approved by the National Textbook Program (NTP) 2021. The mentioned chapter was analyzed in the light of the Theory of Registers of Semiotic Representation (TRSR), by Raymond Duval. At the end of this analysis, it was found that the chapter of sets articulates several types of RSR and these provide coordination between records, as well as the conversion. Finally, it is concluded that, although the analyzed chapter provides coordination between records, it is necessary that students be encouraged to explore more than one representation register, doing, whenever conveniente, converting one record into another.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/ SEMT, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetro Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf.

J. R. Bonjorno; J. R. G. Júnior; P. R. C. de Sousa. Prisma – Matemática (Conjuntos e Funções). São Paulo, Brasil: FDT, 2020.

R. Duval, Trad. M. T. Moretti, “Registros de Representação Semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento”, REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, v. 7, nº. 2, pp. 266-297, 2012.

L. Carato Mazzi e R. Barcelos Amaral-Schio, “Uma trajetória histórica dos livros didáticos: um foco nas políticas públicas implementadas nos séculos XX e XXI”, INTERMATHS, vol. 2, no. 1, pp. 88-105, 2021. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i1.8077

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

A. Henriques; S. A. Almouloud, “Teoria dos registros de representação semiótica em pesquisas na Educação Matemática no Ensino Superior: uma análise de superfícies e funções de duas variáveis com intervenção do software Maple”, Ciência & Educação (Bauru), vol. 22, nº 2, pp. 465-487, 2016. https://doi.org/10.1590/1516-731320160020012

J. H. Gualandi, “Investigações matemáticas com grafos para o ensino médio”, M. S. Thesis, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, PUC-MG, Belo Horizonte, BR, 2012.

R. Duval. “Registro de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática”, in Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica, 4. Ed. Campinas, Brasil: S. D. A. Machado, 2008, Papirus, pp. 11-33.

S. A. Almouloud, Fundamentos da didática de matemática. Paraná, Brasil: UFPR, 2010.

M. T. Moretti; A. A. Thiel, “O ensino de matemática hermético: um olhar crítico a partir dos registros de representação semiótica”, Praxis Educativa, vol. 7, nº 2, pp. 379-396, 2012. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.7i2.0004

F. M. Gerard; X. Roegiers, Des manuels scolaires pour apprendre: concevoir, évaluer, utiliser. Bruxelas, Bélgica: De Boeck Supérieur, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. v. 2. Brasília: MEC/SEB, 2006.

M. C. Romanatto, “O livro didático: alcances e limites”. Encontro paulista de matemática, vol. 7, pp. 1-11, 2004.

K. P. Mantovani, “O Programa Nacional do Livro Didático – PNLD: impoactos na qualidade do ensino público”, Ph. D Dissertation, USP, São Paulo, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia Digital PNLD 2021: obras didáticas por área do conhecimento e específicas. Brasília: MEC, 2021. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_didatico/inicio.

Published

2022-06-30

How to Cite

Boneli Velten, M., & Henrique Gualandi, J. . (2022). The Notes of Semiotic Representation and the Theory of Sets: the analysis of a chapter of a textbook. INTERMATHS, 3(1), 243-259. https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10682

Issue

Section

Artigos