Thoughts processes activated in the solve of Standard and Non-standard Mathematics Tasks
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10987Keywords:
Standard mathematical tasks, Non-standard mathematical tasks, Cognitive ProcessesAbstract
For the study that we bring up, we have raised the following research question: Which thought processes are activated by students while solving standard and non-standard mathematical tasks? In order to answer this question, we have analyzed secondary school students’ answers to two tests consisting in standard and non-standard tasks. The research assembles data of students enrolled in the Building Technician course offered by the Professional Education Territorial Center (CETEP), situated in the backland of Bahia, Brazil. Within a qualitative, descriptive approach, we analyzed the data according to cognitive and metacognitive references about students’ behavior while solving mathematical problems. We organized the protocols of answers to the tests in categories of activated thought processes, namely: poor, rich, very rich, confuse and blank. Upon the conclusion of our analysis, we noticed that most students present poor thought processes for both types of tasks, using a few cognitive and metacognitive strategies. We have deduced that students are more accustomed to solving standard tasks than non-standard ones, since they showed some thought rigidity while solving questions that were out of their school routine.
Downloads
Metrics
References
M. C. C. T. Cyrino and C. C. de Jesus, “Análise de tarefas matemáticas em uma proposta de formação continuada de professoras que ensinam matemática”, Ciência & Educação: Bauru, vol. 20, no. 3, pp. 751-764, set. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300015
O. Skovsmose, “Cenários para investigação,” Revista Bolema: Rio Claro, vol. 13, no. 14, pp. 66- 91, 2000. [Online]. Available: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/ view/10635/7022 Thompson Learning, 2001.
T. C. R. S, Gusmão, V. Font and J. A. Cajaraville, “Análises cognitivo e metacognitivo de práticas matemáticas de resolução de problemas: o caso nerea,” Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, vol. 11, no. 1, 2009. [Online]. Available: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/2134
M. Pochulu, V. Font and M. Rodríguez “Desarrollo de la competencia en análisis didáctico de forma- dores de futuros profesores de matemática a través del diseño de tareas,” Revista Latinoamericana de investigación en Matemática Educativa, vol. 19, no. 1, pp. 71-98, 2016. http://dx.doi.org/10.12802/ relime.13.1913
T. C. R. S, Gusmão “Desenho de tarefas para o desenvolvimento da cognição e metacognição matemá- tica,” in: Contribuições da didática da matemática para a prática dos professores, A. S. Neves, E. F. Carvalho, L. M. S. Farias e M. A. Campos (Orgs), Salvador: EDUFBA, 2016, pp. 318 (Coleção Ensino, filosofia e história das ciências; 2).
F. E. González, “El Decálogo del resolvedor exitoso de problemas,” Investigación y Postgrado, vol. 17, no. 1, pp. 11-45, 2002. [Online]. Available: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1316-00872002000100002&script=sci_arttext&tlng=pt
N. S. G. Allevato, “Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência,” Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.
T. C. R. S, Gusmão, “Los procesos metacognitivos en la comprensión de las prácticas de los estudiantes cuando resuelven problemas matemáticos: uma perspectiva ontosemiótica,” Tese (Doutorado em Didá- tica da Matemática) – Universidade de Santiago de Compostela: Santiago de Compostela, 2006. [On- line]. Available: http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/documentos/Tesis_doctoral_Tania_Gusmao.pdf
B. P. Hidalgo and F. E. González, “Metabolización de información: un modelo dinámico para interpretar el proceso de producción de conocimiento,” Investigación y Postgrado, vol. 24, no. 1, pp. 10-45, abr. 2009. [Online]. Available: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinpost/article/view/908/350
C. Dantas and C. C. Rodrigues, “Estratégias metacognitivas como intervenção psicopedagógica para o desenvolvimento do automonitoramento,” Revista Psicopedagogia, vol. 30, no. 93, pp. 2026-2035, 2013. [Online]. Available: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862013000300009&script=sci_abstract&tlng=en
L. C. Leal Junior, “Tessitura sobre discursos acerca de Resolução de Problemas e seus pressupostos filosóficos em Educação Matemática: cosi è, se vi pare,” Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018.
F. E. González, “Metacognicion y tareas intelectualmente exigentes: el caso de la resolución de problemas matemáticos,” Revista Zetetiké : Campinas, vol. 6, no. 9, pp. 59-87 (primeira parte: pp. 59-73), 1998. [Online]. Available: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646807
F. E. González, “Procesos cognitivos y metacognitivos que activan los estudiantes universitários vene- zolanos cuando resuelven problemas matemáticos,” ARJÉ, Revista de Postgrado: FACE-UC, vol. 8, no. 14, pp. 51-68, jun. 2014. [Online]. Available: http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj14esp/art03.pdf
M. G. Gurat and C. T. Medula Jr, “Metacognitive Strategy Knowledge Use through Mathematical Problem Solving amongst Pre-service Teachers,” American Journal of Educational Research, 4(2), pp. 170-189, 2016. [Online]. Available: http://pubs.sciepub.com/education/4/2/5/index.html
H. P. G. de Moura “Análise das eleições e decisões dos estudantes quando enfrentam situações-problema de matemática: uma contribuição desde a didática fundamental da matemática,” Tese (Doutorado em Didática das Ciências Naturais e da Matemática) – Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2015.
J. R. V. dos Santos and R. L. C. de Buriasco, “Uma análise interpretativa da produção escrita em matemática de alunos da escola básica,” Revista Zetetiké, vol. 16, no. 2, 2008. [Online]. Available: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/download/8646889/13791/20981
R. Primi, F. K. Miguel, G. Couto and M. Muniz, “Precisão de avaliadores na avaliação da criatividade por meio da produção de metáforas,” Psico-USF (Impr.): Itatiba, vol. 12, no. 2, pp. 197-210, dez. 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-82712007000200008
G. D. Wielewski, “Aspectos do pensamento matemático na resolução de problemas: uma apresentação contextualizada na obra de Krutetskii,” Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
I. Vale, “As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos,” Revista Interacções, vol. 8, no. 20, 2012. [Online]. Available: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/ 493
C. H. Gontijo, “Relações entre Criatividade, Criatividade em Matemática e Motivação em Matemática de Alunos do Ensino Médio,” Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
M. F. C. Tozoni-Reis, Metodologia da pesquisa, 2nd. Curitiba: IESDE, Brasil S.A., 2009.
C. Chamorro and J. M. Belmonte, El problema de la medida: didactica de las magnitudes lineales. Col. Matematicas: cultura y aprendizaje, Madrid: Editorial Síntesis, 2000.
T. C. R. S, Gusmão, “Sequências didáticas para o aumento da cognição e metacognição matemática de estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental,” Projeto de Pesquisa: UESB - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2014.
A. A. das Flôres, “Processos de pensamento ativados por estudantes na resolução de tarefas matemáti- cas,” Dissertação (Mestrado em Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn), Universi- dade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb), Vitória da Conquista, f. 109. 2019.
Brasil, Ministério da Educação, “Base Nacional Comum Curricular”, Brasília, 2018. [Online]. Available: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 INTERMATHS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional