The manipulative in conversions between representations of rational numbers and its implications in the phenomena of variability of non-congruence and the non-reversibility
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v1i1.7594Keywords:
Conversão, Congruência, Manipulável, Números RacionaisAbstract
This text is a cut of a research developed in Graduate Program in Mathematical and Technological Education, Federal University of Pernambuco (EDUMATEC-UFPE), whose objective was to investigate, in light of Raymond Duval Theory of Registers of Semiotic
Representations, limits and possibilities in the use of manipulative in conversions between representations of rational numbers. A pilot experiment with four such materials integrated the methodological path and resulted in the choice of the Adapted Golden Bead Material for further analysis and the conclusion of the work. In this section, the focus will be on discussion of the implications of using this manipulative and the coding rule associated with it in the exercises of conversions between representations of rational numbers with regard to the phenomena of variability of non-congruence and the non-reversibility. The results of the research showed that the mediation of the Adapted Golden Bead Material reduced the difficulties caused by the change in direction and by the variation of congruence/non-congruence in the proposed conversions. The results also demonstrated that the application of the coding rule associated with the manipulable in the resolutive path can be applied to these conversions no matter what direction they are in.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998.
R. Duval. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da
compreensão em matemática. In: S. D. A. Machado. Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus , 2003, p.11-33.
R. Duval. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar - os registros de representações semióticas. T.M.M. Campos (org.). Tradução de M.A. Dias. São Paulo: PROEM, 2011.
R. Duval. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Revista Eletrônica de Educação Matemática – Revemat, Florianópolis, v.7, n.2, p.266-297, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266
N. R. Fernandes et al. Número racional e seus diferentes significados. Anais do 2º SIPEMAT, pp.1-22, 2008. Disponível em: http://www.gente.eti.br/lematec/CDS/SIPEMAT08/artigos/CO-134.pdf.
V. Gitirana; J. Carvalho. A metodologia de ensino e aprendizagem nos livros didáticos de matemática. In: J.B.P.F de Carvalho (coord.), Coleção Explorando o Ensino, Matemática, v.17, Brasília: MEC/SEB, 2010.
S. A. Lorenzato. Laboratório de ensino de matemática e materiais didático manipuláveis. In: S. A. Lorenzato. (org.). O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.
W. J. A. Melo. Conversões entre representações de números racionais: limites e possibilidades no uso de material manipulável. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2019.
A. M. S. Turrioni. O laboratório de educação matemática na formação inicial de professores, dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 INTERMATHS: Journal Applied and Interdisciplinary Mathematics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional