The different perspectives on zero by undergraduates in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.8592

Keywords:

Zero, Formação de Professores, História da matemática

Abstract

This article aims to investigate what undergraduate students in mathematics at a public university in the interior of Bahia understand about zero. Thus, it aims to answer the following guiding question: What do students in a degree course in mathematics understand about the number zero? The initial concern of this theme emerged along the academic journey, which expanded the teaching exercise, since there are a range of meanings about zero, which are not revealed in the teaching and learning process at school. To meet the objective of this research, semi-structured interviews were carried out with six math students. The methodological procedure of this work is part of the qualitative perspective. It is revealed in the light of the data that emerged four categories from which they synthesize about the understanding of zero.

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Author Biographies

José Lucas Matias de Eça, Rede Municipal de Ensino, Cairu-BA, Brasil

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Especialista em Ensino de Matemática no Ensino Médio pela Universidade Estadual do Sul da Bahia (UESB). Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física pelo Centro Universitário Internacional (UNITER). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Professor de matemática da Rede Municipal de Cairu -- BA.

Anderon Melhor Miranda, CETENS/UFRB, Feira de Santana-BA, Brasil

Doutor em Ciências da Educação, na especialidade Educação Matemática pela Universidade do Minho/Portugal. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto-MG (UFOP) e Especialista em Educação Matemática pela Universidade Católica do Salvador (UCSal). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e Coordenador do PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência) no curso de Educação do Campo do CETENS/UFRB.

Thaine Souza Santana, CFP/UFRB, Amargosa-BA, Brasil

Doutora e mestra em Ensino, Filosofia e História das Ciências, respectivamente, pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atualmente é Professora Adjunta do Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

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Published

2021-12-28

How to Cite

Eça, J. L. M. de, Miranda, A. M., & Santana, T. S. (2021). The different perspectives on zero by undergraduates in mathematics. INTERMATHS, 2(2), 119-139. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.8592

Issue

Section

Artigos