FORMAR UM PROFESSOR COMPETENTE: POR UM ENSINO PEDAGÓGICO, PROMOVENDO UMA SUBJETIVIDADE AUTÊNTICA

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6908

Palavras-chave:

Formação, Professor, Ensino pedagógico

Resumo

A questão do profissionalismo dos professores em todos os níveis de ensino está entre as mais urgentes que a pedagogia enfrenta atualmente. Atualmente, a sociedade cada vez mais complexa exige que o professor tenha uma competência educacional / didática de qualidade capaz de incentivar nos alunos uma aprendizagem bem estruturada e o desenvolvimento de uma autêntica subjetividade personalizada. Nessa perspectiva, as análises feitas por E. Stein sobre a formação de professores para torná-los competentes na construção de processos de conhecimento (gnoseologia), em epistemologias disciplinares e sobre as formas de regular a formulação do julgamento (lógica) devem ser considerado valioso. A partir dessa aquisição, essa contribuição meditará sobre como atualmente um professor pode ser treinado pedagogicamente para ser competente, tanto na estrutura disciplinar quanto na identificação dos objetivos educacionais do conhecimento aprendido. Como veremos, o conhecimento, a epistemologia das disciplinas e a lógica do pensamento, longe de representar apenas o propósito do ensino, constituirão os meios pelos quais o professor promoverá uma maneira de ensinar orientada no sentido fenomenológico-hermenêutico, como o criador e desenvolvedor da autonomia do julgamento e da responsabilidade relacionada ao valor.

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Biografia do Autor

Adriana Schiedi, Universidade de Bari - Itália

Researcher in General and Social Pedagogy at the University of Bari Aldo Moro - Ionian Department in Legal and Economic Systems of the Mediterranean Area. Society, environment, cultures, already having the National Scientific Qualification as Second Level Professor in the sector concerning competitive exams 11 / D1 - Pedagogy and History of Pedagogy - SSD M-PED / 01 - Professor of General and Intercultural Education in the Course of Legal Sciences for Immigration, Human Rights and Interculturality - University of Bari Aldo Moro - Ionian Department in Legal and Economic Systems of the Mediterranean Area. Society, environment, cultures. She has been collaborating for years with the chair of General Pedagogy as an expert on the subject in the courses of Laws and Economics, respectively in the courses of Political Education and Planning and Training of Human resources. She is the author of numerous essays and articles in qualified national and international journals and magazines. She carries out studies and researches mainly on epistemology and on the methodology of pedagogical research. As for the latter, she privileges to focus her attention on the phenomenological style of investigation and the narrative approach (ethnographic, self- ethnographic and autobiographical) applied to educational matters and issues. As for phenomenology, she has been able to grasp, in several contributions, the strong pedagogical value that she intended to highlight starting from a careful examination of the Bildung theory by Edith Stein. Her volumes include: Narrare la Bildung. L’itinerario pedagogico di Edith Stein. [Narrate the Bildung. The pedagogical itinerary of Edith Stein] (2017) - La valutazione nella scuola. Aspetti, modelli ed esperienze [Evaluation at school. Aspects, models and experiences] (2013) - Pensare, sentire ed agire pedagogicamente [Thinking, feeling and acting pedagogically] (2013) - Psicologia e Scienze dell'Educazione nella scuola secondaria [Psychology and Educational Sciences at high school] (2013) - La pratica di insegnamento. Nuovi percorsi di lettura [The teaching practice. New reading paths] (2010).

Riccardo Pagano, Universidade de Bari - Itália

Full Professor of General and Social Pedagogy at the University of Bari Aldo Moro - Ionian Department in Legal and Economic Systems of the Mediterranean Area. Society, environment, cultures - Deputy Director of the Ionian Department and of the Cirped – Centro italiano di Ricerca pedagogica (Italian Centre for Educational Research). Professor of Political Education in the Master's Degree in Law and Human Resources and Professor of Planning and Training in the Economics and Business Administration Course at the University of Bari Aldo Moro - Ionian Department. He is the author of over 150 national and international publications, including monographs, contributions in volumes and articles in journals and magazines, many of which are A-class. His latest works include: Il pensiero pedagogico di Antonio Gramsci [Antonio Gramsci’s pedagogical thought] (Monduzzi, 2013) - and Manuale di pedagogia. Temi e ambiti di ricerca e prassi educativa [Manual of Pedagogy. Topics and areas of research and educational practice], with H.A. Cavallera, (EdiSES, 2013).

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Publicado

2020-12-01

Como Citar

Schiedi, A., & Pagano, R. . (2020). FORMAR UM PROFESSOR COMPETENTE: POR UM ENSINO PEDAGÓGICO, PROMOVENDO UMA SUBJETIVIDADE AUTÊNTICA. Práxis Educacional, 16(43), 142-157. https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6908

Edição

Seção

Dossiê temático