The professional knowledge of educators and digital technologies at Universidade Federal de Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10649

Keywords:

teaching, professional training, pedagogy, digital information and communication technology

Abstract

This article aims to problematize the construction of professional knowledge about Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the Pedagogy course of the Universidade Federal de Sergipe (Federal University of Sergipe). From Tardif (2019), and understanding that the digital is inserted in all spaces of society and, consequently in education, investigating the training itinerary on DICT of professors, students and course graduates becomes essential. Therefore, through a qualitative research with an exploratory bias, it is considered that the appropriation of DICT, intrinsic to the professional training of the Educator (university), cannot disregard the experiential knowledge, considering that the construction and mobilization of knowledge occurs in the dialogue between University Knowledge, Professional Knowledge and Teaching Knowledge. It was also possible to perceive the emerging need for public policies for the integration of DICT in training spaces, so that teachers and students can diversify teaching and learning strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alana Vasconcelos, Faculdade São Luís de França - Brasil

Alana Danielly Vasconcelos. Doutora em Educação pela UFS. Docente na Faculdade São Luis de França. Integrante do NUCA/UFS/CNPq. Contribuição de autoria: Estruturação do texto e análise dos dados. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9144930400445544.

Anne Alilma Silva Souza Ferrete, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Anne Alilma Silva Souza Ferrete. Doutora em Educação pela UFRN. Docente na UFS. Líder do NUCA/UFS/CNPq. Contribuição de autoria: orientação educacional, leitura e análise dos dados. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8406868281308231

Willian Lima Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Willian Lima Santos. Doutorando e Mestre em Educação pela UFS. Bolsista CAPES. Integrante do NUCA/UFS/CNPq. Contribuição de autoria: Leitura, análise dos dados e estruturação do texto. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1934061899728968.

References

AGRA, Glenda; FORMIGA, Nilton Soares; OLIVEIRA, Patrícia Simplício de; COSTA, Marta Miriam Lopes; FERNANDES, Maria das Graças Melo; NÓBREGA, Maria Miriam Lima. Análise do conceito de Aprendizagem Significativa à luz da Teoria de Ausubel. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 72, n. 1, p. 248-255, 2019.

AUSUBEL, David Paul. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton, 1963.

BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BRASIL, Ministério da Saúde. Conselho Nacional da Saúde. Resolução nº 510 de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html>. Acesso em: 21 de jan. de 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Resolução Cne/Cp Nº 1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 21 de jan. de 2019.

DEWEY, John. Vida e educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

DOS REIS, Luciano Gomes; PATON, Claudecir; NOGUEIRA, Daniel Ramos. Estilos de aprendizagem: uma análise dos alunos do curso de ciências contábeis pelo método Kolb. Enfoque: Reflexão Contábil, Maringá, PR, v. 31, n. 1, p. 53-66, 2012.

FERRETE, Anne Alilma Silva Souza; FERRETE, Rodrigo Bozi. As tecnologias móveis digitais nos cursos de licenciatura. In: VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE). Anais eletrônicos [...] Porto Alegre, 2017.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias o novo ritmo da informação. - 8º Ed.- Campinas, São Paulo: Papirus, 2012.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. (Trad. Carlos Irineu da Costa). São Paulo: Editora 34, 2009.

LITWIN, Edith (org.). Tecnologia educacional: política, histórias e propostas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MILARÉ, Edis. Direito do ambiente – A gestão ambiental em foco. 5.ed. São Paulo: Tribunais, 2007.

MORAES, Maria Cândida. Reencantando a educação a partir de novos paradigmas da ciência. PUC/SP/Brasil. Out, 2004.

MORAES, Maria Cândida. A formação do educador a partir da complexidade e da transdisciplinaridade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, PR, v. 7, n. 22, p. 13-38, 2007.

MORAES, Maria Cândida. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Vozes, 2008.

MORAN, José. Educação Híbrida Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino Híbrido Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. 2ª reimpressão, 2017.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. Brasília: UNESCO, 2000.

NÓVOA, António. (Org). Vida de professores. Porto: Porto Ed. 1992. Pg. 111-140.

NÓVOA, António. (Org). Profissão professor. 2 ed. Porto: Porto Ed., 1995, p. 13-34.

NÓVOA, António. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. Sinpro, SP, 2007.

PRENSKY, Marc. Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.

PRENSKY, Marc. Homo sapiens digital: dos imigrantes e nativos digitais à sabedoria digital. Conectados no ciberespaço. São Paulo: Paulinas, p. 101-116, 2012.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. Colaboração Dietmar Klaus Pfeiffer. – 4. ed. rev., atual. e ampl. – São Paulo: Atlas, 2017.

SALDANHA, Cláudia Camargo; ZAMPRONI Eliete C. Berti; BATISTA, Maria Lourdes Arapongas. Semana Pedagógica-Estilos de aprendizagem. Paraná, 2016. Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/julho_2016/dee_anexo1.pdf>. Acesso em: 12 de dez. de 2020.

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 5ª reimpressão, 2019.

VALENTE, José Armando. O ensino híbrido veio para ficar. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino Híbrido Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. 2ª reimpressão 2017.

VARK-LEARN. A Brief Biography of Neil D. Fleming. Disponível em: http://www.vark-learn.com/. Acesso em: 20 de dez. de 2020.

VASCONCELOS, Alana D. Trilhando caminhos da formação profissional sobre as tecnologias digitais de informação e comunicação no curso de Pedagogia da Universidade Federal De Sergipe. (Tese de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe. 2020.

Published

2022-06-09

How to Cite

VASCONCELOS, A.; FERRETE, A. A. S. S. .; SANTOS, W. L. . The professional knowledge of educators and digital technologies at Universidade Federal de Sergipe. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e10649, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10649. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10649. Acesso em: 21 nov. 2024.