Art and uncolonizing aesthetics: a dialogue from the coloniality of seeing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12049

Keywords:

uncolonizing, visual arts, coloniality of seeing, aesthetics, re-existences

Abstract

Decolonial perspectives seek to question and transform the Eurocentric cultural pattern imposed on the contries of the global South, Latin America, Africa and Asia by the movements of invasion, conquest and colonization. The fiel of arts, aesthetics and their various forms of expression also go through this discussion. Thus, this theoretical essay aims to highligt the concept of coloniality of seeing and, based on it, to reflect on the representation in/of the visual arts of indigenous peoples of the Amazônia, as well as to present some Works by the amazonian visual artist Duhigó Tukano in dialogue with the concept of aesthetics of re-existence. We affirm the fundamental role of art, as na aesthetics of re-existence, when it places other narratives and cosmovisions in the scenario of life, enabling a decoloniality of the being that opens up in a critical interepistemic and intercultural dialogue.

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Author Biographies

Franciele Clara Peloso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Brasil

Pós-doutoranda junto aos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará e da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Pato Branco. Contribuição de autoria: Escrita

João Colares da Mota Neto, Universidade do Estado do Pará – Brasil

Professor da Universidade do Estado do Pará (UEPA), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro dos grupos de pesquisa "Núcleo de Educação Popular Paulo Freire"(UEPA); "José Veríssimo e o Pensamento Educacional Latino-Americano"(UFPA) e "Educação Intercultural e Movimentos Sociais" (UFSC). Contribuição de autoria: Escrita e Revisão

Érico Ribas Machado, Universidade Estadual de Ponta Grossa – Brasil

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Líder do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Pedagogia, Pedagogia Social e Educação Social - NUPEPES/UEPG. Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Contribuição de autoria: Escrita

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Published

2023-02-03

How to Cite

PELOSO, F. C.; MOTA NETO, J. C. da; MACHADO, Érico R. Art and uncolonizing aesthetics: a dialogue from the coloniality of seeing. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12049, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12049. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12049. Acesso em: 22 jul. 2024.