Art and uncolonizing aesthetics: a dialogue from the coloniality of seeing
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12049Keywords:
uncolonizing, visual arts, coloniality of seeing, aesthetics, re-existencesAbstract
Decolonial perspectives seek to question and transform the Eurocentric cultural pattern imposed on the contries of the global South, Latin America, Africa and Asia by the movements of invasion, conquest and colonization. The fiel of arts, aesthetics and their various forms of expression also go through this discussion. Thus, this theoretical essay aims to highligt the concept of coloniality of seeing and, based on it, to reflect on the representation in/of the visual arts of indigenous peoples of the Amazônia, as well as to present some Works by the amazonian visual artist Duhigó Tukano in dialogue with the concept of aesthetics of re-existence. We affirm the fundamental role of art, as na aesthetics of re-existence, when it places other narratives and cosmovisions in the scenario of life, enabling a decoloniality of the being that opens up in a critical interepistemic and intercultural dialogue.
Downloads
Metrics
References
ALBÁN ACHINTE, Adolfo. Artistas indígenas y afrocolombianos: entre las memorias y las cosmovisiones. Estéticas de la re-existencia. In: PALERMO, Zulma; MELLADO, Justo Pastor; ALBÁN ACHINTE, Albán. Arte y estética em la encrucijada descolonial. Buenos Aires: Del Signo, 2014. p. 53-73.
BARRIENDOS, Joaquín. O Sistema Internacional de Arte Contemporânea – universalismo, ‘colonialidade’ e transculturalidade. Revista Arte & Ensaios, v. 25, n. 25, p. 176-183, 2013. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/49828 Acesso em 25 jul. 2022.
BARRIENDOS, Joaquín. A colonialidade do ver: rumo a um novo diálogo visual interepistêmico. Revista Epistemologias do Sul, v. 3, n.1, p. 38-56, 2019.
DUSSEL, Enrique. 1492 – o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Petrópolis: Vozes, 1993.
DUSSEL, Enrique. Oito ensaios sobre cultura latino-americana e libertação (1965- 1991). São Paulo: Paulinas, 1997.
FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Tradução José Laurênio de Melo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira S.A., 1974.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GROSFOGUEL, Ramon. Dilemas dos estudos étnicos norte-americanos: multiculturalismo identitário, colonização disciplinar e epistemologias decoloniais. In: Ciência e cultura. São Paulo, v. 59, n. 2, 2007. p. 32-35.
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, mar. 2008. Disponível em: http://rccs.revues.org/697. Acesso em: 05 jun. 2022.
INSTITUTO DIRSON COST. Duhigó. [2020]. Disponível em: https://www.institutodirsoncosta.com.br/artistas/duhigo/ Acesso em: 05 jun. 2022.
LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
LEÓN, Christian. Imagen, medios y telecolonialidad: hacia una crítica decolonial de los estudios visuales. Aisthesis, n. 51, p. 109-23, 2012.
MIGNOLO, Walter. Histórias Globais/projetos Locais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
MIGNOLO, Walter D. Novas reflexões sobre a “ideia de América Latina”: a direita, a esquerda e a opção descolonial. Caderno CRH, Salvador, v. 21, n. 53, p. 237-250, ago. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-49792008000200004&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 01 jul. 2022.
MIGNOLO, Walter. Desafios Decoloniais Hoje. Revista Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, 1 (1), p. 12-32, 2017
PALERMO, Zulma. Por una Pedagogía decolonial. Buenos Aires: Del Signo, 2014.
PALERMO, Zulma. El arte latino americano em la encrucijada decolonial. In: PALERMO, Zulma; MELLADO, Justo Pastor; ALBÁN ACHINTE, Albán. Arte y estética em la encrucijada descolonial. Buenos Aires: Del Signo, 2014. p. 9 – 16.
PEREIRA, Rosilene F. Cerimônia Dabucuri: uma reflexão sobre Patrimônio imaterial do Alto Rio Negro. Cadernos NAUI, vol.5, n. 9, jul-dez 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/176905/Cerimonia%20Dabucuri.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 jul. 2022.
PORTFÓLIO DA ARTISTA VISUAL DUHIGÓ. [S.l.: s.n.], 2021. 1 vídeo (12 min). Publicado pelo canal Manaus Amazônia Galeria de Arte. Disponvível em: https://www.youtube.com/watch?v=SxNwgLJ3k0s. Acesso em: 30 jun. 2022.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. De Saberes e de Territórios: diversidade e emancipação a partir da experiência latino-americana. Revista GEOgrafia, Rio de Janeiro, v. 8, n. 16, 2006.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos Rumos, Marília, ano 17, n.37, p 4-28, 2002. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/novosrumos/article/view/2192/1812 Acesso em: 30 jun. 2022.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In.: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber. Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 05 jun. 2022.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura; MENEZES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 3. ed. São Paulo: Global, 2015.
SCHLENKER, Alex. Alex Schlenker: descolonizar a arte para retomá-la como expressão da vida. Entrevista concedida a Maicon Rodrigo Rugeri, Marcela Lindarte, María Camila Ortiz e Oswaldo Freitz Carrillo. Revista Epistemologias do Sul, v. 3, n.1, p. 22-35, 2019.
SILVA, Caetano Scolfaro Aline da. Falas Waikhana: Conhecimentos e transformação no alto rio negro (rio Papuri). 2012. 166f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social). Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR, São Carlos, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/212/4494.pdf?sequence=1. Acesso em: 27 jul.2022.
WALSH, Catherine (ed.). Pensamiento Crítico y Matriz (De)Colonial: Reflexiones latinoamericanas. Quito: Abya-Yala, 2005. p. 39 - 69.
WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniais: practicas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Quito: Abya-Yala, 2013. Tomo I.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.