The interface between rural education and agroecology in the educational projects of Ecoescola Thomas a Kempis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12746

Keywords:

agroecology, rural education, educational practices

Abstract

Rural Education and Agroecology are indispensable parts of the strategy for building a new project for society based on the principle of sustainability and social justice and based on cooperation, appreciation of different knowledge and respect for the different forms of life that constitute the agroecosystems. This article aims to discuss the process of approximation between Agroecology and Rural Education in the educational projects of Ecoescola Thomas a Kempis, highlighting the possibilities of building knowledge committed to the construction of another life project in the countryside. The research was carried out at Ecoescola Thomas A Kempis, located in the municipality of Pedro II - PI, from the critical-dialectical approach. In the data construction process, we used documentary research, semi-structured interviews and dialogue circles. The dialogues established with the research subjects showed that the educational projects developed from agroecology enabled the articulation between the disciplinary contents and the knowledge generated from the experiences of the countryman. In addition, the knowledge produced from these projects promote technical training and student policy, associated with the construction of another life project in the countryside, based on the principles of sustainability, cooperation and the struggle for social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco de Assis Santos, Secretaria de Assistência Técnica e Defesa Agropecuária – Piaú, Brasil

Mestre em Educação pela UFPI. Licenciado em Pedagogia; É Extensionista Rural da Secretaria de Assistência Técnica e Defesa Agropecuária – SADA-PI. É membro do Núcleo de estudos e Pesquisa em Educação do Campo (NUPECAMPO).

Contribuição de autoria: participação em todas as etapas do estudo e da escrita do manuscrito

Elmo de Souza Lima, Universidade Federal do Piauí - Brasil

Pós-doutor em Ciências Sociais pela Universidade de Coimbra. Doutor em Educação pela UFPI. Docente na Universidade Federal do Piauí. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (NUPECAMPO).

Contribuição de autoria: supervisão do projeto, revisão e ajustes do texto e edição final.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação continuada, Alfabetização, Diversidade e inclusão – SECADI. Educação do Campo: marcos normativos. Brasília: SECADI, 2012.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CALDART, Roseli Salete. A função social das escolas do campo. Canal da TV FONEC no YouTube, 21 de maio de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oOr53f4LvjU. Acesso em: 21 jul. 2022.

CALDART, Roseli Salete. Escolas do Campo e Agroecologia: uma agenda de trabalho com a vida e pela vida! Porto Alegre: Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2016. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/arq/files/GEFHEMP/01_-_Escolas_do_Campo_e_Agroecologia.pdf. Acesso em 10 dez. 2019.

CALDART, Roseli Salete. Caminhos para transformação da escola: trabalho agroecologia e educação politécnica nas escolas do campo. In: CALDART, R. S. (org.). Caminhos para a transformação da escola: trabalho, agroecologia e estudos nas escolas do campo.1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

CAMACHO, Rodrigo Simão; FERNANDES, Bernardo Mançano. Crítica à Crítica ao Paradigma da Educação do Campo. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 13, n. 26, 2018. DOI: 10.22481/praxis.v13i26.2820. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2820. Acesso em: 1 dez. 2023.

ECOESCOLA THOMAS A KEMPIS. Projeto Político Pedagógico. Pedro II – PI: Ecoscola Thomas a Kempis, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 84ª ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.

FREITAS, Helena Célia de Abreu. Rumos da Educação do Campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 35-49, abr. 2011.

GUHUR, Dominque Michèle Perioto; TONÁ, Nilciney. Agroecologia. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

LIMA, Elmo de Souza. A educação do campo como espaço de resistência política e epistemológica: as lutas por outras pedagogias. Revista Teias, v. 23, n. 68, p. 89-103, mar. 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/60893. Acesso em: 06 maio 2023.

LIMA, Silvana Lúcia da Silva. Agroecologia e Práticas Pedagógicas na Educação do Campo. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 13, n. 26, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2822. Acesso em: 01 dez. 2023.

MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Setores de Educação, de produção, Cooperação e Meio Ambiente. Agroecologia, Soberania Alimentar e Cooperação. Coleção Sempre é tempo de aprender, Caderno nº 2 , São Paulo, set. 2010.

PISTRAK, Moisey Mikhailovich. Fundamentos da escola do Trabalho: uma pedagogia social. 3 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

RODRIGUES, Eleomar dos Santos. Ditos e feitos de troncos velhos tremembés de Almofala - CE: saberes que brotam da terra, do céu, dos rios e do mar. 2016. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará, 2016.

SAMPAIO JUNIOR. Plínio de Arruda. Notas críticas sobre a atualidade e os desafios da questão agrária. In: STEDILE, João Pedro. (org.) A questão Agrária no Brasil: debate sobre a situação e perspectiva da reforma agrária de 2000. São Paulo: Expressão Popular, 2013, p. 167-187.

SANTOS, Francisco de Assis. Educação do campo e agroecologia: diferentes espaços/tempos de formação e construção coletiva do conhecimento. 2021. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Piauí. Teresina, 2021.

SILVA, Maria Sueleuda Pereira da. Educação do campo: contributos da prática educativa para a construção da identidade camponesa dos educandos (as). 2017. Dissertação (Mestrado em Educação). Teresina: UFPI, 2017.

TOLEDO, Víctor Manuel. La memoria tradicional: la importancia agroecológica de los saberes locales. LEISA. Revista de Agroecología, v. 20, n. 4, 2005. Disponível em: http://www.leisa-al.org/web/index.php/volumen-20-numero-4/2073. Acesso em: 17 jun. 2023.

VIERO, Janisse; MEDEIROS, Liziany Müller. Princípios e concepções da educação do campo. Santa Maria: UFSM, NTE, 2018.

Published

2024-09-15

How to Cite

SANTOS, F. de A.; LIMA, E. de S. The interface between rural education and agroecology in the educational projects of Ecoescola Thomas a Kempis. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12746, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12746. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12746. Acesso em: 23 nov. 2024.