BETWEEN LETTERS AND CONVERSATIONS: MEETINGS IN DIFFERENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.5981

Keywords:

Blindness, Difference, Meeting

Abstract

This essay is an offshoot of a thesis produced in a Brazilian public university. It is a cartographic exercise, which in the process was gaining essay form. A work in which we seek to problematize the effects of encounters between a teacher and children with blindness, understanding that research and writing do not separate: therefore a writtenresearch. We question not only the narrative of the effects produced in the encounters, but also the ways in which the dominant and dominant policies of narrativity impose certain forms of research and writing and exclude others, forms that mostly limit educating to one process that is much more between equals than being a relationship that has the potential for difference. Thus, we seek to think of the thesis produced as an experience in difference, in which other ways of narrating are necessary to make explicit the encounter between us.

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Author Biographies

Daiana Pilar Andrade de Freitas Silva, Instituto Benjamin Constant - Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais - da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do estado do Rio de Janeiro (FFP-UERJ). Professora de Ensino Básico Técnico e Tecnológico (EBTT) do Departamento de Educação do Instituto Benjamin Constant (DED-IBC). Participa do Grupo de Pesquisa e Estudos da Surdocegueira (GPESC), vinculado ao Centro de Estudos e Pesquisas do Instituto Benjamin Constant (CEPEQ). Faz parte do Coletivo Diferenças e Alteridade na Educação, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais - da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, que busca pensar, entre políticas, práticas e poéticas, como educadores, negociam cotidianamente os diferentes modos de ser e estar no mundo para se relacionar e trabalhar coletivamente numa perspectiva ética do encontro.

Anelice Ribetto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora Associada do Departamento de Educação da Faculdade do Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP/DEDU). É Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP-UERJ). Participa do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação (CNPq) e faz parte, na condição de coordenadora, do Coletivo Diferenças e Alteridade na Educação, que reúne professores da escola básica, professores e estudantes da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, gestores das redes públicas de ensino e famílias de alunos ditos “pessoas com deficiências”, para desenvolver projetos de pesquisa, de ensino e de extensão vinculados ao Departamento de Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. E

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Published

2020-01-01

How to Cite

SILVA, D. P. A. de F.; RIBETTO, A. BETWEEN LETTERS AND CONVERSATIONS: MEETINGS IN DIFFERENCE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 34-50, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.5981. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5981. Acesso em: 22 nov. 2024.

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Section

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