BETWEEN LETTERS AND CONVERSATIONS: MEETINGS IN DIFFERENCE
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.5981Keywords:
Blindness, Difference, MeetingAbstract
This essay is an offshoot of a thesis produced in a Brazilian public university. It is a cartographic exercise, which in the process was gaining essay form. A work in which we seek to problematize the effects of encounters between a teacher and children with blindness, understanding that research and writing do not separate: therefore a writtenresearch. We question not only the narrative of the effects produced in the encounters, but also the ways in which the dominant and dominant policies of narrativity impose certain forms of research and writing and exclude others, forms that mostly limit educating to one process that is much more between equals than being a relationship that has the potential for difference. Thus, we seek to think of the thesis produced as an experience in difference, in which other ways of narrating are necessary to make explicit the encounter between us.
Downloads
Metrics
References
BIERCE, Ambrose. O dicionário do diabo. Tradução de Rogério W. Galindo, São Paulo: Editora Carambaia, 2016.
CHAPLIN, Charles. O Grande Ditador. Filme de Charles Chaplin. EUA, 1940. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-IV4t5onobY. Acesso em 22/04/2018.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE, Gilles. O que é um dispositivo? In: DELEUZE, G. O mistério de Ariana. Lisboa: Veja, 1996, p. 83-96.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Uma conversa, o que é? Para que é que serve? In: DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de José Gabriel Cunha. Relógio d’Água Editores, Lisboa, 2004, p.12-47.
DIAS, Rosimeri Oliveira. Fragmentos de diário de campo, escrita e devir texto. In. RIBETTO, Anelice; CALLAI, Cristiana (orgs). Uma escrita acadêmica outra: Ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016, p. 111-122.
FOUCAULT, Michel. Sobre a História da sexualidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979. p. 243-276.
LARROSA, Jorge. Epílogo: A arte da conversa. In: SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvavél) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Tradução Giane Lessa. Rio de Janeiro DP&A, 2003, p.211-224.
LARROSA, Jorge. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v.29, p.27-43, jan/jun. 2004.
LARROSA, Jorge. Prólogo: Uma experiência sensível com a palavra. In: SKLIAR, Carlos. Experiências com a palavra: notas sobre linguagem e diferença. Tradução de Giane Lessa. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012, p.7-9.
LARROSA, Jorge. Una lengua para la conversación. In. LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (Coordinadores). Entre Pedagogia y Literatura. Buenos Aires: Miño & Dávila, 2013.
LISPECTOR, Clarice. Anonimato. In: Jornal do Brasil. Rio de Janeiro- 10/fev/1968 – p.2. Disponível em http://memoria.bn.br/DocReader/030015_08/111140. Acesso 03/08/2018.
NEVES, Claudia Abbês Baêta. Desejar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci (orgs). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015, p.69-72.
ORTEGA, Francisco. Amizade e estética em Foucault. Rio de Janeiro: editora Graal, 1999.
RIBETTO, Anelice. Experimentar a pesquisa em educação e ensaiar a sua escrita. Universidade Federal Fluminense (UFF) - Niterói, 2009. Disponível em: http://www.uff.br/pos_educacao/joomla/images/stories/Teses/TESE%20ANELICE%20RIBETTO.pdf . Acesso em 24 de maio de 2019.
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. Editora Estação Liberdade, São Paulo, 1989.
SKLIAR, Carlos. Experiências com a palavra: notas sobre linguagem e diferença. Tradução de Giane Lessa. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.
SKLIAR, Carlos. La pronunciación de la diferencia entre lo filosófico, lo pedagógico y lo literário. Revista Pró-Posições, v. 26, n.1, p. 29-47, jan/abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8642416Acesso em 05 de agosto de 2019.
SKLIAR, Carlos. Lo dicho, lo escrito, lo ignorado. Ensayos mínimos entre Educación, Filosofia y Literatura. Buenos Aires: Miño & Dávila, 2011.
SKLIAR, Carlos. Pedagogia de las diferencias: notas, fragmentos, incertidumbres. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didático, 2017.
SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvavél) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Tradução Giane Lessa. Rio de Janeiro DP&A, 2003.
SKLIAR, Carlos; TÉLLEZ, Magaldy. Conmover la educación. Buenos Aires: Noveduc libros, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.