BUILDING BRIDGES: LUDIC DIDACTIC MEDIATION IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6026

Keywords:

Higher Education, Ludicity, Ludic Didactic Mediation

Abstract

The professor does the Ludic Playful Didactic Mediation supported by playful language with sensitive and cognitive character to easy the student’s Cognitive Mediation. The text’s construction compares metaphorically the mediation to a bridge. The theory sustaining the text is about Mediation (Pedagogic, Didactic and Cognitive), Ludicity (Ludic Education) and Ludic Didactic Mediation using the studies of de Masetto (2000, 2012, 2015), Pérez; Castillo (2002), D’Ávila (2006, 2008, 2014), D’Ávila; Ferreira (2018), Almeida (2013), Luckesi (2000, 2013, 2014, 2018). The Problem-question was what is (are) the students’ conception (s) about Didactic Mediation in Higher Education? This article’s general objective is comprehend the student’s conception(s) about the Didactic Mediation in Higher Education. Moreover, its specific objectives are identify conceptions about Ludic Didactic Mediation through the college students’ opinion and raise problems and perspectives related to Didactic Mediation, according to the Higher Education students. This study relevance is justified by the assumption that to know the student’s conception about theirs Professor’s mediation may foment a possible re-signification of the Professors’ praxis in the university environment. Methodologically, it is a qualitative, interpretative, inductive approach, materialized by a Case Study with a bachelor’s students of a Brazilian State and Pubic University. The research used an electronic mixed questionnaire and interpreted the data by Content Analysis. The inference is that the students recognize the value of ludicity in didactic mediation of Higher Education Professors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Mineiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Pedagoga e Contadora, Mestra em Contabilidade, docente na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA); Pesquisadora dos Grupos: Pesquisa em Educação, didática e ludicidade (GEPEL) e Educação Contábil na Contemporaneidade (GPEC).

Cristina D’Ávila, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Associada da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia. Membro do grupo de pesquisa GREAS-CEAQ (Sorbonne, Paris-Descartes).

References

ALMEIDA, Alef S.. Educação profissional continuada: perspectivas dos discentes concluintes em Ciências Contábeis, ano 2017, na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). 2017. 133 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Contábeis, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2017.

ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação lúdica: teorias e práticas, São Paulo: Edições Loyola,2013.

ALVES, Rubem. Do universo à jabuticaba. Planeta: São Paulo, 2010.

AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2ed. Editorial Trillas, México D.F., 2010.

AUSUBEL, David P.. Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Cognición y desarrollo humano. Paidós: Barcelona, 2009.

BAHIA, C. de B. Auto-regulação humana, educação e ludicidade. Educação e Ludicidade, Ensaios 01, Coletânea publicada pelo GEPEL - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Ludicidade, Faculdade de Educação - FACED, Universidade Federal da Bahia, 2000

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed. Revista e Ampliada. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRICCHETTO, O.S. Metáfora lúdica: un enfoque y técnica del trabajo psicosocial. Buenos Aires: Corregidor, 1999

D’ÁVILA, C. M. Eclipse do Lúdico. Revista da Faeeba: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 15, n. 25, p.15-25, jan/jun 2006.

D’ÁVILA, C.M. Decifra-me ou te devorarei: o que pode o professor frente ao livro didático? 1 ed. Salvador: EDUNEB/EDUFBA, 2008.

D’ÁVILA, C.M. Didática lúdica: saberes pedagógicos e ludicidade no contexto da educação superior. Revista entreideias, Salvador, v.3, n.2, p.87-100, jul./dez. 2014

D’ÁVILA, C.M. Razão e sensibilidade na docência universitária. Em aberto, Brasilia, v.29, n.97, p.103-118, set./dez., 2016

D’ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Concepções pedagógicas na Educação Superior: abordagens de ontem e de hoje. In: D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (Orgs.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador:Edufba, 2018. p. 21-46

DUARTE, José B. Participação ou tédio na universidade: um modelo crítico versus um modelo dogmático. In: TEODORO, Antonio; VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. (orgs.) Ensinar e aprender no Ensino Superior: Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie Cortez, 2012. p. 107-122

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: Para uma mudança Educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 1971.

LUCKESI, C. C. (Org.). Ludopedagogia: Ensaios 01: Educação e ludicidade. Salvador: GEPEL, 2000.

LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. In: Porto, B. de S. (Org). Ludicidade o que é isso mesmo? Salvador: UFBA/FACED, 2002. Disponível em: <www.luckesi.com.br> Acesso em: 05 jan. 2013.

LUCKESI, C.C. Ludicidade e formação do educador. Revista entreideias, Salvador, v.3, n.2, p.13-23, jul./dez. 2014.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Brincadeiras, jogos e ludicidade. In: D'ÁVILA, Cristina;
FORTUNA, Tânia Ramos (Org.). Ludicidade, Cultura Lúdica e Formação de Professores. Curitiba: Crv, 2018. p. 135-142.

MASETTO, Marcos T. Desafios para a docência universitária na contemporaneidade: Professor e aluno em inter-ação adulta. São Paulo: Avercamp, 2015

MASETTO, Marcos T. Docência Universitária: Repensando a aula. In: TEODORO, Antonio; VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. (orgs.) Ensinar e aprender no Ensino Superior: Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie Cortez, 2012. p. 79-106

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000. p. 122-173

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: As abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, Maria Cândida; TORRE, Saturnino de la. Sentipensar: Fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis:Vozes, 2004.

PÉREZ, Francisco Guitierrez; CASTILLO, Daniel Pietro. La mediación pedagógica: Apuntes para una educación a distancia alternativa. Diálogos L’Ullal Edicions: Xàtiva, 2002.

REID, Thomas. Essays on the intellectual powers of man. 3 ed. Cambridge: Bookseller to the University, 1852 [Editado por James Walker].

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11.ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

VASCONCELOS, Maria Lúcia. C. Docência e autoridade no ensino superior: uma introdução ao debate. In: TEODORO, Antonio; VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. (orgs.) Ensinar e aprender no Ensino Superior: Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie Cortez, 2012. p. 61-77

Published

2020-01-01

How to Cite

MINEIRO, M.; D’Ávila C. BUILDING BRIDGES: LUDIC DIDACTIC MEDIATION IN HIGHER EDUCATION. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 146-172, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.6026. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6026. Acesso em: 24 aug. 2024.