BUILDING BRIDGES: LUDIC DIDACTIC MEDIATION IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6026Keywords:
Higher Education, Ludicity, Ludic Didactic MediationAbstract
The professor does the Ludic Playful Didactic Mediation supported by playful language with sensitive and cognitive character to easy the student’s Cognitive Mediation. The text’s construction compares metaphorically the mediation to a bridge. The theory sustaining the text is about Mediation (Pedagogic, Didactic and Cognitive), Ludicity (Ludic Education) and Ludic Didactic Mediation using the studies of de Masetto (2000, 2012, 2015), Pérez; Castillo (2002), D’Ávila (2006, 2008, 2014), D’Ávila; Ferreira (2018), Almeida (2013), Luckesi (2000, 2013, 2014, 2018). The Problem-question was what is (are) the students’ conception (s) about Didactic Mediation in Higher Education? This article’s general objective is comprehend the student’s conception(s) about the Didactic Mediation in Higher Education. Moreover, its specific objectives are identify conceptions about Ludic Didactic Mediation through the college students’ opinion and raise problems and perspectives related to Didactic Mediation, according to the Higher Education students. This study relevance is justified by the assumption that to know the student’s conception about theirs Professor’s mediation may foment a possible re-signification of the Professors’ praxis in the university environment. Methodologically, it is a qualitative, interpretative, inductive approach, materialized by a Case Study with a bachelor’s students of a Brazilian State and Pubic University. The research used an electronic mixed questionnaire and interpreted the data by Content Analysis. The inference is that the students recognize the value of ludicity in didactic mediation of Higher Education Professors.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação lúdica: teorias e práticas, São Paulo: Edições Loyola,2013.
ALVES, Rubem. Do universo à jabuticaba. Planeta: São Paulo, 2010.
AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2ed. Editorial Trillas, México D.F., 2010.
AUSUBEL, David P.. Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Cognición y desarrollo humano. Paidós: Barcelona, 2009.
BAHIA, C. de B. Auto-regulação humana, educação e ludicidade. Educação e Ludicidade, Ensaios 01, Coletânea publicada pelo GEPEL - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Ludicidade, Faculdade de Educação - FACED, Universidade Federal da Bahia, 2000
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed. Revista e Ampliada. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRICCHETTO, O.S. Metáfora lúdica: un enfoque y técnica del trabajo psicosocial. Buenos Aires: Corregidor, 1999
D’ÁVILA, C. M. Eclipse do Lúdico. Revista da Faeeba: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 15, n. 25, p.15-25, jan/jun 2006.
D’ÁVILA, C.M. Decifra-me ou te devorarei: o que pode o professor frente ao livro didático? 1 ed. Salvador: EDUNEB/EDUFBA, 2008.
D’ÁVILA, C.M. Didática lúdica: saberes pedagógicos e ludicidade no contexto da educação superior. Revista entreideias, Salvador, v.3, n.2, p.87-100, jul./dez. 2014
D’ÁVILA, C.M. Razão e sensibilidade na docência universitária. Em aberto, Brasilia, v.29, n.97, p.103-118, set./dez., 2016
D’ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Concepções pedagógicas na Educação Superior: abordagens de ontem e de hoje. In: D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (Orgs.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador:Edufba, 2018. p. 21-46
DUARTE, José B. Participação ou tédio na universidade: um modelo crítico versus um modelo dogmático. In: TEODORO, Antonio; VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. (orgs.) Ensinar e aprender no Ensino Superior: Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie Cortez, 2012. p. 107-122
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: Para uma mudança Educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 1971.
LUCKESI, C. C. (Org.). Ludopedagogia: Ensaios 01: Educação e ludicidade. Salvador: GEPEL, 2000.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. In: Porto, B. de S. (Org). Ludicidade o que é isso mesmo? Salvador: UFBA/FACED, 2002. Disponível em: <www.luckesi.com.br> Acesso em: 05 jan. 2013.
LUCKESI, C.C. Ludicidade e formação do educador. Revista entreideias, Salvador, v.3, n.2, p.13-23, jul./dez. 2014.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Brincadeiras, jogos e ludicidade. In: D'ÁVILA, Cristina;
FORTUNA, Tânia Ramos (Org.). Ludicidade, Cultura Lúdica e Formação de Professores. Curitiba: Crv, 2018. p. 135-142.
MASETTO, Marcos T. Desafios para a docência universitária na contemporaneidade: Professor e aluno em inter-ação adulta. São Paulo: Avercamp, 2015
MASETTO, Marcos T. Docência Universitária: Repensando a aula. In: TEODORO, Antonio; VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. (orgs.) Ensinar e aprender no Ensino Superior: Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie Cortez, 2012. p. 79-106
MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000. p. 122-173
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: As abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MORAES, Maria Cândida; TORRE, Saturnino de la. Sentipensar: Fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis:Vozes, 2004.
PÉREZ, Francisco Guitierrez; CASTILLO, Daniel Pietro. La mediación pedagógica: Apuntes para una educación a distancia alternativa. Diálogos L’Ullal Edicions: Xàtiva, 2002.
REID, Thomas. Essays on the intellectual powers of man. 3 ed. Cambridge: Bookseller to the University, 1852 [Editado por James Walker].
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11.ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VASCONCELOS, Maria Lúcia. C. Docência e autoridade no ensino superior: uma introdução ao debate. In: TEODORO, Antonio; VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. (orgs.) Ensinar e aprender no Ensino Superior: Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie Cortez, 2012. p. 61-77
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.