CRITICAL PEDAGOGY: TRANSFORMATIONS IN THE MEANINGS AND EMANCIPATORY PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6299

Keywords:

Pedagogy, Emancipation, Critical-reproductive theories

Abstract

This article should be understood as a theoretical essay and it aims to critically triangulate the author's previous research, in different educational spaces, to support both the epistemology of pedagogy as a critical theory and the possibilities of this pedagogy's praxis. Therefore, part of the concept of ideology proposed by Chauí and through this concept articulates reflections on the assumptions of critical theory, based on Adorno and Habermas, seeking to highlight the epistemological synthesis of Paulo Freire in structuring the foundations of Critical Pedagogy. In this way, it establishes counterpoints with the “critical” theories of the reproduction of Bourdieu, Passeron, Baudelot and Establet, Althusser and, through triangulations between the authors and the educational praxis, reflects the meanings of emancipation in the present times, seeking to find subsidies for the following research question: Can Critical Pedagogy offer foundations for the construction of emancipatory processes?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Amélia do Rosário Santoro Franco, Universidade Católica de Santos – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), Pós-doutora em Pedagogia, na UFS. Professora/pesquisadora Universidade Católica de Santos. PPGE/UNISANTOS. Líder do Grupo de Pesquisa: Práticas Pedagógicas Pesquisa e Formação. Pesquisador 2 CNPq.

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Theodor Adorno, Max Horkheimer. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. Tradução de: Guido Antônio de Almeida

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e emancipação. Rio de Janeiro, 3ª edição, Editora: Paz e Terra, 1995. Tradução de: Wolfgang Leo Maar.

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos do estado. Biblioteca Ciências Sociais, Rio de Janeiro.1992.

BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. La escuela capitalista. 10. ed. México: Siglo XXI, 1987.

BOURDIEU, Pierre.; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. São Paulo: Cortez. 2013.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para educação hoje. Porto Alegre, Artmed, 2005.

CHAUÍ, Marilena. Ideologia e Educação. Educ. e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 245-257, jan/mar. 2016.

FRANCO, M.A. ; MOTA G; e SILVA, L. Pedagogia crítica: por uma epistemologia crítica e insurgente. No prelo. 2020

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 1984.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 54ª ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1997.

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez.1993.

GIROUX, Henry. Pedagogia Radical. Subsídios. São Paulo, Cortez. 1983.

GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.

GIROUX, Henry. Theory & resistance in education: a pedagogy for the opposition. GIROUX. Henry. Entrevista. Maio 2019. Disponível em <https://brasil.elpais.com/brasil/2019/05/09/internacional/1557407024_184967>. Acesso em 23/08 de 2019.

GIROUX, Henry. Theory and Resistance in Education: A Pedagogy for the Opposition. Amherst: Begin &Garvey.London. 1983.

HABERMAS, Jürgen. Connaissance et intérêt. Paris: Gallimard, 1987.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. São Paulo. UNESP, 2014. Tradução de: Felipe Gonçalves da Silva.

HABERMAS, Jürgen.Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Madrid: Catedra, 2001. Tradução de. Manuel Jiménez Redondo

LAVAL/DADOT. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Boitempo. 2016.

MARX, K.: IN: SCHIMIED- KOWARZIK. Práxis e responsabilidade. EDUPUCRS. 2002. P.49

MELO, Rurion. Teoria Crítica e os sentidos da emancipação. Cad. CRH, Salvador, v.24, n.62 Salvador, maio-agosto 2011, p.249-262.

MORROW, Raymond. e TORRES, Carlos .Alberto. Jurgen Habermas, Paulo Freire e pedagogia Crítica: novas orientações para a educação comparada. Educação, Sociedade e Culturas. n. 10. 1998, p. 123-155. Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) da Universidade do Porto. Portugal.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Editores associados, 2013.

SILVA, Antonio. J. Pedagogia Crítica e contra Educação. Coimbra: Quarteto editora, 2002.

Published

2020-10-01

How to Cite

FRANCO, M. A. do R. S. CRITICAL PEDAGOGY: TRANSFORMATIONS IN THE MEANINGS AND EMANCIPATORY PRACTICES. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 423-439, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.6299. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6299. Acesso em: 22 jul. 2024.