(RE)THINKING THE PATHS OF SCHOOL: A STUDY ON THE PRACTICE OF TEACHERS IN MULTI-YEARS CLASSROOMS IN PAU DOS FERROS (RN)
DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6316Keywords:
Field of Education, Pedagogical practice, Multi-years classeroomsAbstract
This text is organized as a cut from the master 's dissertation, entitled: The teaching practice in the Field of Education: a study in multi-years classerooms in Pau dos Ferros city - RN, with the purpose of reflect on pedagogical practice of the teachers of the multi-years classes in Pau dos Ferros / RN. The research started from the following matter of study: how did the teachers develop their practices, considering the multi-years classrooms particularities? It was adopted as methodological approach the conception of qualitative research - the discussions and procedures about the methodological proposal of research was based in the research of Rocha (2013), Crepaldi (2006), Caldart (2004, 2011), Tardif (2002), among other theorists who discuss the thematic at issue. In summary, through observations of teaching practice, as well as the reports of the educators about teaching in the multi-years classrooms, we could see a good relationship between teacher and student, as well as student-student; demonstrating, so, meaningful forms of learning from interaction in group work, but also during the break and in free play, in the school context.
Downloads
Metrics
References
ANGOTTI, Maristela (Org.). Educação Infantil: para que, para quem e por quê? Campinas: Editora Alínea, 2006.
ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Coleção: Por uma educação básica do campo n. 2. Brasília, 1999.
ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART Roseli Salete; MOLINA, Monica Castagana. (Org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes. 2011. p. 7-18.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O Ensino de geografia na escola. Campinas: Papirus, 2012. (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico).
CREPALDI, Roselene; Brincar de construir brinquedos. In: ANGOTTI, Maristela (org). Educação Infantil: para que, para quem e por quê? Campinas, São Paulo: Editora Alínea, 2006.
FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Sandra Nertz. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. reimpressão. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (coleção Leitura).
FREITAS, Olga. Equipamentos e materiais didáticos. Universidade de Brasília, 2007. 132 p.
GE. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.
LIBÂNEO, José Carlos; Organização e gestão da escola. 5. ed. Goiânia, Alternativa, 2004.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas, 2. ed. São Paulo: EPU, 1986.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de; Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
P1. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.
P2. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.
P3. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.
P4. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.
ROCHA, Maria Isabel Antunes. Prefácio. In: Infâncias do Campo, (Coleção Caminhos da Educação do Campo). Autêntica: Belo Horizonte, 2013. p. 9-11.
SANTOS, Fábio Josué Souza; MOURA, Terciana Vidal. Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In: ROCHA, A. I. Maria; HAGE, M Salomão (orgs). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p.35-47.
SE. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
SOUZA, Maria Antonia de. Educação do campo: proposta e prática pedagógica do MST, 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
WAJSKOP, Gisela. Brincar na educação infantil: uma história que se repete. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.