(RE)THINKING THE PATHS OF SCHOOL: A STUDY ON THE PRACTICE OF TEACHERS IN MULTI-YEARS CLASSROOMS IN PAU DOS FERROS (RN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6316

Keywords:

Field of Education, Pedagogical practice, Multi-years classerooms

Abstract

This text is organized as a cut from the master 's dissertation, entitled: The teaching practice in the Field of Education: a study in multi-years classerooms in Pau dos Ferros city - RN, with the purpose of reflect on pedagogical practice of the teachers of the multi-years classes in Pau dos Ferros / RN. The research started from the following matter of study: how did the teachers develop their practices, considering the multi-years classrooms particularities? It was adopted as methodological approach the conception of qualitative research - the discussions and procedures about the methodological proposal of research was based in the research of Rocha (2013), Crepaldi (2006), Caldart (2004, 2011), Tardif (2002), among other theorists who discuss the thematic at issue. In summary, through observations of teaching practice, as well as the reports of the educators about teaching in the multi-years classrooms, we could see a good relationship between teacher and student, as well as student-student; demonstrating, so, meaningful forms of learning from interaction in group work, but also during the break and in free play, in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Geralda Maria de Bem, Escola Municipal São Benedito

Mestra em Ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); Professora da Secretaria Municipal de Educação de Pau dos Ferros – Brasil; Pesquisadora e técnica do grupo de pesquisa: Núcleo de Estudos de Geografia Agrária e Regional - NuGAR-UERN.

Cícero Nilton Moreira da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Brasil; Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGE); Pesquisador do Núcleo de Estudos de Geografia Agrária e Regional (NuGAR).

References

ANGOTTI, Maristela (Org.). Educação Infantil: para que, para quem e por quê? Campinas: Editora Alínea, 2006.

ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Coleção: Por uma educação básica do campo n. 2. Brasília, 1999.

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART Roseli Salete; MOLINA, Monica Castagana. (Org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes. 2011. p. 7-18.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O Ensino de geografia na escola. Campinas: Papirus, 2012. (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico).

CREPALDI, Roselene; Brincar de construir brinquedos. In: ANGOTTI, Maristela (org). Educação Infantil: para que, para quem e por quê? Campinas, São Paulo: Editora Alínea, 2006.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Sandra Nertz. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. reimpressão. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (coleção Leitura).

FREITAS, Olga. Equipamentos e materiais didáticos. Universidade de Brasília, 2007. 132 p.

GE. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos; Organização e gestão da escola. 5. ed. Goiânia, Alternativa, 2004.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas, 2. ed. São Paulo: EPU, 1986.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de; Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

P1. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.

P2. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.

P3. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.

P4. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.

ROCHA, Maria Isabel Antunes. Prefácio. In: Infâncias do Campo, (Coleção Caminhos da Educação do Campo). Autêntica: Belo Horizonte, 2013. p. 9-11.

SANTOS, Fábio Josué Souza; MOURA, Terciana Vidal. Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In: ROCHA, A. I. Maria; HAGE, M Salomão (orgs). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p.35-47.

SE. Entrevista. Pau dos Ferros. Rio Grande do Norte, 2015.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

SOUZA, Maria Antonia de. Educação do campo: proposta e prática pedagógica do MST, 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

WAJSKOP, Gisela. Brincar na educação infantil: uma história que se repete. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

Published

2020-12-01

How to Cite

BEM, G. M. de; SILVA, C. N. M. da. (RE)THINKING THE PATHS OF SCHOOL: A STUDY ON THE PRACTICE OF TEACHERS IN MULTI-YEARS CLASSROOMS IN PAU DOS FERROS (RN). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 254-276, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6316. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6316. Acesso em: 23 nov. 2024.