MEDIA NARRATIVES ON SEXUALITY: EDUCATION, DIFFERENCES AND PROBLEMS WITH TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6363

Keywords:

Teacher training, Media narrative, Sexualities

Abstract

Human sexuality is one of the elements that allows us to think about the formation of the identities of the subjects and, considering that the school is a space in which multiple individuals are present, with their identity constructs, this text has the following guiding question: What are the contributions of media narratives to the problematization of sexualities in schools? For this, we support our theoretical reflections from the Cultural Studies, by understanding them as a field that analyzes the media as a ground of dispute, in which social groups struggle for the domain. In the course of the text, we advocate the idea that, by taking the media narratives about the different sexualities into the school space, We contribute to a teaching action that values the different students that inhabit the classroom and, still, we seek to demonstrate this by analyzing some characters from the series Netflix, titled Sex Educacion (2019).We conclude, thus, that the pedagogical action with the media to discuss sexuality, enables the process of visibility of these multiple forms of being and being in the world, besides collaborating with the formation of teachers and teachers committed to a cultural policy implies that they contemplate all students and students in class in their social and sexual dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Delton Aparecido Felipe, Universidade Estadual de Maringá – Paraná – Brasil

Professor do Departamento de História e do Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade Estadual de Maringá – Paraná. Pós-Doutor em História e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR). Pesquisador do Núcleo de Estudos Interdisciplinares Afro-Brasileiros da Universidade Estadual de Maringá – Paraná (UEM/PR).

Samilo Takara

Professor do Magistério Superior no Departamento de Educação da Fundação Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura/RO. Pós-doutor em Comunicação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Doutor e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR). Graduado em Comunicação Social – Jornalismo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste/PR (Unicentro/PR). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estudos Culturais e Educação Contemporânea (GEPECEC/UNIR).

References

ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz de. Amores que não têm tempo: Michel Foucault e as reflexões acerca de uma estética da existência homossexual. in: RAGO, Margareth (Org.). Dossiê Foucault e as Estéticas da Existência – Revista Aulas, Unicamp: Campinas, 2010. (41-58).

ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias culturais – uma cartografia das (re)inveições do conceito. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS: Porto Alegre, 2016.

CANDAU, Maria Vera (org). Cultura(s) e educação: entre o crítico e pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005

COSTA, Marisa V. Mídia, magistério e política cultural. In: COSTA, Marisa V. Estudos Culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. Porto Alegre, Ed. Universidade/UFRGS, 2000
FOUCAULT, Michel. Sexualidade e Poder. In: “Sei to Kenryoku” (Sexualidade e Poder; conferência na Universidade de Tóquio, em 20 de abril de 1978, seguida de um debate). Gendai-shisô, junho de 1978. (56-76).

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Ditos e Escritos IV. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 2003. (203-222).

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 22. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2006.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 19. ed. São Paulo: Loyola, 2009.

GIROUX, Henry A., os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GIROUX, Henry A. Praticando Estudos Culturais nas Faculdades de Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula. Uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. 7. ed. Petrópoles/RJ: Vozes, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Organização do documento Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag4.pdf Acesso em 20 dez. 2010.

GUSMÃO, N. M. M. Linguagem, cultura e alteridade: imagens do outro. Cadernos de Pesquisa da Fundação Carlos Chagas. São Paulo/Campinas, v. 107, n. 0, p. 15-21, 1999.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

JOVCHELOVITCH, Sandra. Os Contextos do saber: representações, comunidade e cultura. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. São Paulo: EDUSC, 2001.

KIMMEL, Michael S. A Produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes Antropológicos. Ano 4. n. 9. Porto Alegre/RS, 1998. p.103-117.

LARROSA, J. Tecnologías do eu e educação. In: SILVA, T. T. (org) O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994

LOURO. Guacira. L. Gênero, sexualidade e educação. Petropóles: Vozes 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. (7-34).

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho – ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MOMBAÇA, Jota. Rumo a uma redistribuição desobediente de gênero e anticolonial da violência! In: PEDROSA, Adriano; MESQUITA, André. Histórias da sexualidade: antologia. São Paulo: MASP, 2017. (301-310).

PARKER, Richard. Corpos, prazeres e paixões: a cultura sexual no Brasil contemporâneo. São Paulo, Best Seller, 1991.

PRECIADO, Paul Beatriz. Testo Junkie. Sexo, drogas e biopolítica na era formacopornográfica. trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PRECIADO, Paul B. O que é contrassexualidade? In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.). Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. (411-420).

PRECIADO, Paul B. Multidões queer: notas para uma política dos “anormais. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.). Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. (421-429).

RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Trad. Carlos Guilherme do Valle. Bagoas – estudos gays e lésbicos. N. 5: UFRN: Natal, 2010. (17-44). Disponível em: < https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2309>. Acesso em: 04 dez. 2018.

SÁEZ, Javier; CARRASCOSA, Sejo. Pelo cu: políticas anais. Trad. Rafael Leopoldo. Belo Horizonte/MG: Letramento, 2016.

SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu. v. 28. n. 19 Campinas, 2007 (19-54). Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n28/03.pdf. Acesso em: 09 jul. 2019.

SEFFNER, Fernando. A produção da diversidade e da diferença no campo do gênero e da sexualidade: enfrentamentos ao regime da heteronormatividade. In: KIRCHOF, Edgar Roberto; WORTMANN, Maria Lúcia; COSTA, Marisa Vorraber (Orgs.). Estudos Culturais & Educação: contingências, articulações, aventuras, dispersões. Canoas/RS: ULBRA, 2015. (243-256).

SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

TAKARA, Samilo. Uma pedagogia bicha: homofobia, jornalismo e educação. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Maringá, 2017. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/teses/2017/2017%20-%20Samilo%20Takara.pdf. Acesso em: 29 jun. 2019.

VIDARTE, Paco. Ética bixa: proclamações libertárias para uma militância LGBTQ. Trad. Maria Selenir Nunes dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2019.

WITTIG, Monique. O pensamento heterossexual. O pensamento hétero. 1980. Disponível em:<http://www.mulheresrebeldes.org/>. Acesso em: 20/01/2018.

Published

2020-04-01

How to Cite

FELIPE, D. A.; TAKARA, S. MEDIA NARRATIVES ON SEXUALITY: EDUCATION, DIFFERENCES AND PROBLEMS WITH TEACHER TRAINING. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 39, p. 138-160, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i39.6363. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6363. Acesso em: 21 nov. 2024.