TRANSVESTITINESS AND TRANSEXUALITIES WITHIN CANDOMBLÉ AND EDUCATION: AN ESSAY ON EXPERIENCES
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6364Keywords:
Candomblé’s traditions, School education, Transvestitiness and transexualitiesAbstract
Transexual people’s presence within Candomblé and classrooms have been demanding that both the worship and teachers’ training communities recognize the material body of the subjects of the religious experience and the teaching-learning, beyond the essentialisms treated as natural traditions. As well as the material body matters for the relationships within the worship community, on education the body that learns is also important to think of how it learns and what it teaches within otherness relations. We aim at reflecting on how the traditions may receive new meanings by discussing our experiences, narratives form Candomblé’s history and also the educational experience with transvestites and transexuals. It receives theoretical contribution from the works by Ruth Landes (2002), Judith Butler (2015) and Emmanuel Lévinas (2010), among others. The essay develops as a reflection on the experiences of the authors with its subjects. Its results are thought of as basis for educational public debate with transvestites, transexuals ans female-to-male people within Candomblé and classrooms, advocating for their lives and happiness.
Downloads
Metrics
References
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad. Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
CACCIATORE, Olga Gudolle. Dicionário de cultos afro-brasileiros. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1977.
CASTILLO, Lisa Earl. Entre a oralidade e a escrita nos candomblés da Bahia. Salvador: Edufba, 2008.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. 17ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.
EPICURO. Carta sobre a felicidade: (a Meneceu). Trad. Álvaro Lorenceni e Enzo Del Carratore. São Paulo: Unesp, 2002.
FOUCAULT, Michel. Os Anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
GAMA, Elizabeth Castelano. Uma trajetória de muitas histórias: João da Goméia e o conflito entre Candomblé e Umbanda nos “anos dourados”. XXVII Simpósio Nacional de História: conhecimento histórico e diálogo social. Natal-RN 22 a 23 de julho de 2013. Disponível em: <http://www.snh2013.anpuh.org/resources/anais/27/1364840767_ARQUIVO_TextoAnpuh.pdf > Acesso em: 13/10/2019.
HOBSBAWM, Eric J.. Introdução: A invenção das tradições. In: HOBSBAWM, Eric J.; RANGER, Terence (orgs.). Trad. Celina Cardim Cavalcante. 9ª ed. A invenção das Tradições. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
LANDES, Ruth. A cidade das mulheres. Trad. Maria Lúcia do Eirado Silva. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002.
LÉVINAS, Emmanuel. Entre nós: Ensaios sobre a alteridade. Trad. Pergentino Stefano Pivatto (coord.). Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
LORENCINI, Álvaro; CARRATORE, Enzo Del. Introdução.EPICURO. Carta sobre a felicidade: (a Meneceu). Trad. Álvaro Lorenceni e Enzo Del Carratore. São Paulo: Unesp, 2002.
LOURO, Guacira Lopes (org.). Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2010
NERY, João W. Viagem solitária: memórias de um transexual trinta anos depois. São Paulo: Leya, 2011.
OLIVEIRA, Amurabi Pereira. Gênero, sexualidade e diversidade no currículo escolar: a experiência do papo sério em Santa Catarina. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 11, n.18, p. 131-151, jan./abr., 2015.
OLIVEIRA, Paulo Henrique; SPINOLA,Carolina de Andrade ; REIS, Renato Barbosa. As interfaces entre patrimônio cultural africano do bairro Cabula em Salvador-BA e a perspectiva dos seus moradores. Revista Iberoamericana de Turismo - Ritur. Penedo, v. 6, n.1, p. 4-21,
jan./jun., 2016
PRECIADO, Beatriz. Manifesto Contrassexual. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.
PRECIADO, Paul B. O que é a contrassexualidade? HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (org.) Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
RIOS, Roger Raupp; RESADORI,Alice Hertzog. Direitos humanos, trasnsexualidade e “direito dos banheiros”. Direito & Práxis. Rio de Janeiro, vol. 6, n.12, p.196-227, 2015.
RODRIGUES, Nina. O animismo fetichista dos negros baianos. Apresentação e notas Yvonne Maggie e Peter Fry, Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional/ Editora UFRJ, 2006.
SALES, Adriana. Travestis brasileiras e escolas (da vida): cartografias do movimento social organizado aos gêneros nômades. 2018. 310 f. (Doutorado em Psicologia) Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Sociedade, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista Júlio De Mesquita Filho, Assis, 2018.
SANTOS, Juana Elbein dos. Os nàgò e a morte: Pàde, Àsèsè e o Culto de Égun na Bahia. 4ª edição. Petrópolis, 1986.
TEIXEIRA, Maria Lina Leão. Lorogun - identidades sexuais e poder no Candomblé. In: MOURA, Carlos Eugênio Marconde de (Org.). Candomblé desvendando identidades: novos escritos sobre a religião dos orixás. São Paulo: EMW Editores, 1987.
THORNTON, John. A África e os africanos na formação do mundo atlântico,1400-1800. Trad. Marisa Rocha Mota. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.