THE CRITICAL DIDACTIC MOVEMENT AND PEDAGOGICAL-DIDACTIC THINKING IN THE 1980’S

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6568

Keywords:

Pedagogy, Didactic, Historical-critical pedagogy

Abstract

The article aims to analyze the movement of anti-hegemonic proposals, notably, in the 1980s, in the context of the movement of critical didactics and their epistemological repercussions in the field of pedagogy and didactics. To do so, we examined some of the most significant productions in the field of didactics, which presuppose the dialectical method as a method of investigation. In the theoretical-methodological treatise we assumed the understanding of pedagogy being the science of and for the educational practice and Didactics, the theory of teaching in its entirety and in its movement. At the same time, we opted for Marx's SOCIAL BEING theory and its expressions in historical-critical pedagogy. The results of the study indicate that the critical didactic movement was not only an alternative to the official pedagogy, marked by the pedagogical technicality, but an opposition to the systematization of pedagogical guidelines that makes a rigorous criticism to the

bourgeois perspective of school, at the same time that they struggle for the democratization of public schools, privileged space of systematized knowledge, historically advanced and systematized contents, for the professional valorization of teachers and their intellectual autonomy starting on the development of an acute awareness of the purposes of education and teaching practice; and, still, endowing them with a theoretical-scientific training, powerful, capable of emancipating them. Thus contributing to the students' omnilateral training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lenilda Rêgo Albuquerquer de Faria, Universidade Federal do Acre - Brasil

Doutor(a) em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), São Paulo-SP. Docente e pesquisadora do Centro de Educação Letras e Artes (CELA) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) na Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco-AC. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação de Educadores (GEPEFE/FEUSP).

References

CANDAU, Vera Maria. Prefácio à Reconstrução da didática. In: OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. A reconstrução da didática: elementos teórico-metodológicos. Campinas: Papirus, 1992.

CANDAU, Vera Maria. Da didática fundamental ao fundamental da didática. In: ANDRÉ, Marli E. A. D.; OLIVEIRA, Maria Rita N. S. (Orgs.). Alternativas no ensino de didática. Campinas: Papirus, 1997.

CANDAU, Vera Maria. A didática e a formação de educadores – da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. p. 13-24. Petrópolis: Vozes, 2000a.

FREITAS, Luis Carlos de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995. (Coleção Magistério: formação e trabalho pedagógico).

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva. Um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 1989. (Coleção Educação contemporânea).

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 7. ed. São Paulo: Loyola, 1985.

LIBÂNEO, José Carlos. Fundamentos teóricos e práticos do trabalho docente: estudo introdutório sobre pedagogia e didática. 1990. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1990.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. (Coleção Magistério – Série Formação do professor).

LIBÂNEO, José Carlos. Educação: pedagogia e didática. O campo investigativo da pedagogia e da didática no Brasil: esboço histórico e buscas de identidade epistemológica e profissional. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000a. p. 77-130.

LUKÁCS, György. Socialismo e democratização. Escritos políticos, 1956-1971. Organização, introdução e tradução de Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008. (Coleção Pensamento crítico, v. 11).

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Tradução de Regis Barbosa e Regis R. Kothe. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988a. (Coleção Os economistas, v. I).

MARTINS, P. Lúcia. O campo da didática: expressão das contradições da prática. In: EGGERT, Edla et al. (Orgs.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores: Livro 1. Simpósios desenvolvidos no XIV ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008., p. 585, 601.

OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. A reconstrução da didática: elementos teórico- metodológicos. Campinas: Papirus, 1992.

OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. Elementos teóricos-metodológicos na construção e na reconstrução da didática. Educação em Revista: Revista da Faculdade de Educação UFMG, ano VI, n. 14, Belo Horizonte: UFMG, 1991.

OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. 20 anos de ENDIPE. In: CANDAU, Vera Maria et al. Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2000.p. 161-176.

OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales; ANDRÉ, Marli Eliza D. A. A prática do ensino de didática no Brasil: introduzindo a temática. In: OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales; ANDRÉ, Marli Eliza D. A. (Orgs.). Alternativas no ensino de didática. 6. ed. Campinas: Papirus, 1997. p. 7-18.

PAULO NETTO, José; BRAZ, Marcelo. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido. Para uma ressignificação da didática. In: PIMENTA, Selma Garrido. Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: educação, pedagogia e didática. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Pedagogia, ciência da educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001, p. 39-70.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SAVIANI, Dermeval. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval (Orgs.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas: Autores Associados; HISTEDBR, 2005a.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005b.

SAVIANI, Dermeval. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira: 20 anos do HISTEDBR: navegando na história da educação. CD-ROM, 2006. Disponível em: <http://www.histedbr.fae.unicamp.br/navegando/artigos_frames/artigo_036.html>. Acesso em: 17 jul. 2009.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007. (Coleção Memória da educação).

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008a. (Coleção Memória da educação).

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008b. (Coleção Educação contemporânea).

SCHMIED-KOWARZIK, Wolfdietrich. Pedagogia dialética de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1983.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de didática. 2. ed. Campinas: Papirus, 1992.

WACHOWICZ, Lílian Anna. O método dialético na didática. 2. ed. Campinas: Papirus, 1991.

Published

2020-12-01

How to Cite

ALBUQUERQUER DE FARIA, L. R. THE CRITICAL DIDACTIC MOVEMENT AND PEDAGOGICAL-DIDACTIC THINKING IN THE 1980’S. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 343-365, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6568. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6568. Acesso em: 23 nov. 2024.