THE TEACHING ACTION RECORDS IN THE SUPERVISED PRACTICE PERIOD: A FORMATIVE EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6778Keywords:
Initial teacher training, Supervised practice, Training diariesAbstract
The teaching action records begin during the initial training and they are part of the professional daily life of the teacher. The work develops from the following question: can the teaching action records in the supervised practice be considered a formative experience of the Early Childhood Education Teacher? This study has sought, therefore, to reflect on the teaching action records, in the supervised practice period, as a formative experience of the teacher during Early Childhood Education. The methodology used was based on the qualitative approach, through an exploratory documentary
research carried out in training diaries belonging to early childhood education interns when they were performing their practice at a municipal day care center in the city of Fortaleza-CE. The data reveal that the set of training diaries of the students participating in this research is an overview of the reality of teaching action in the supervised practice period. It was concluded that the writing about what was experienced in school and the moment of sharing these experiences with peers provided a new look over what it was lived and the school reality. This action contributes to the formation of the subjects, because it is a form of articulation between theory and practice in a reflexive way. This is due to the fact that it is not only a question of reporting what happened, but also try to understand what was lived and in the light of the theory transform daily life from a reflection on the way it is done, generating action- reflection-action.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Custódio Luís Silva de. O cotidiano. Revista de Educação AEC, nº 117, 2000.
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, de 15 de maio de 2006. CNE/CP. Brasília: MEC, 2006.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n° 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010.
BRASIL. MEC/SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998, v.1, v. 2, v. 3.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior. Brasília: MEC, 2015.
CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira; SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano de. Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 2000.
FREIRE, Madalena. (org.) Observação, registro, reflexão: instrumentos metodológicos I. 2. ed. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, Olho D’Agua, 1993.
GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: Características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010 1355 Disponível em http://www.cedes.unicamp.br/
GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel de Almeida; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. Formação de Professores: Caminhos e Descaminhos da Prática. Brasília: Líber Livro, 2008.
HESS, Remi. Momento do diário e diário dos momentos. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO; Maria Helena Menna Barreto (orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012
LOPES, Amanda Cristina Teagno. Educação Infantil e registro de práticas. São Paulo: Cortez, 2009.
MARTINS, Elcimar Simão; ALMEIDA, Sinara Mota Neves de. Travessias Guiadas: o Estágio Supervisionado na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). In: Anais do XIX ENDIPE. Bianual, Volume 1, Número 40. Salvador: UFBA, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria. Formação para além do ensino na docência universitária: reflexões ancoradas na formação cidadã. In: SALES, José Albio Moreira. Docência e Formação de professores: novos olhares sobre temáticas contemporâneas. Fortaleza: EdUECE, 2009.
NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias. O método (auto)biográfico e a Formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo, 2010.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; OLIVEIRA, Eloisa Raquel; MESSINA, Virginia Silva. Deixando marcas... A prática do registro do cotidiano da educação infantil. Florianópolis: Cidade Futura, 2001.
OSTETTO, Luciana Esmeraldo. Observação, registro, documentação: nomear e significar as experiências In: OSTETTO, Luciana Esmeraldo. (Org.) Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2011.
OSTETTO, Luciana. (Org.) Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017.
PEDROSO, Cristina Cinto Araújo et al. (Orgs.). Cursos de Pedagogia: inovações na formação de professores polivalentes. 1. Ed. – São Paulo: Cortez, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido et al. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Cerchi; PEDROSO, Cristina Cinto Araujo;
PINTO, Umberto de Andrade. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVESTRE, Magali Aparecida; PINTO, Umberto de Andrade. (Orgs) Curso de pedagogia: avanços e limites após as Diretrizes Curriculares Nacionais. São Paulo: Cortez, 2017.
SOUSA, Maria do Socorro; FRANÇA, Tânia Maria de Sousa. Diversidade de ações educativas: formar, formando-se. Fortaleza: Encaixe, 2007.
SOUZA, Clementino Elizeu. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A: Salvador: UNEB, 2006.
WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro; uma parceria entre professor, alunos e conhecimento. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
WARSCHAUER, Cecília. Rodas em Rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.