UNREST WAYS OF LIVING: CHILDREN, ART AND CUISINE IN THE FIGHT FOR THE RIGHT TO HOUSING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6896

Keywords:

Fight for housing, Childhood and city, Women and Children

Abstract

This article, derived from the research “Images of São Paulo: housing and struggle in central and peripheral regions of the city from imagery representations created by children” aims to reflect on the encounters lived within the July 9 Occupation, which occur monthly to Sundays, as well as a meeting for children held at Ocupação Mauá, located in the central region of the city of São Paulo, SP. What plots link the elaboration of menus for Sunday lunches? What is involved in the act of serving and being served in meetings watered by good food and many people? And when these practices take place in an Occupation resulting from the struggle for the right to housing in one of the largest urban centers in the country, what does this imply? What does lunch mean, followed by other actions taking place in the same physical space, such as shows, lectures, exhibitions in which children are considered as fundamental subjects to these actions? We infer that the presence of the Occupations and their artistic and social activities contribute to the processes of transformation of the environment, changing the ways of dealing and living in the places where they are located. The text is divided into two major moments -art and food - in which women and children meet, configure and build ways to fight for the right to housing and the city, revealing those and those who suffer from constant attempts to erase and silence people. their humanities in the context of cities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcia Aparecida Gobbi, Universidade de São Paulo – Brasil

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, atuando nos cursos de Licenciatura em Ciências Sociais e de Pedagogia e junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Atualmente dedica-se a investigar representações e criações da infância em luta por moradia em ocupações na cidade de São Paulo. Coordenadora do grupo de Estudos e Pesquisas “Crianças, práticas urbanas, gênero e imagens” (CNPq/FE/USP). 

Cleriston Izidro dos Anjos, Universidade Federal de Alagoas – Brasil

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Alagoas. Professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, Membro do Corpo Docente do Mestrado em Educação Pré-Escolar da Universidade Katyavala Bwila (Angola), Membro Colaborador Doutorado do Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho (Portugal) no grupo "Contextos, quotidianos e bem estar da criança". Atua principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, Formação Docente, Linguagens Expressivas e Culturas das Infâncias. Coordenador do GEPPECI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogias e Culturas Infantis (CNPq/CEDU/UFAL). 

Juliana Diamente Pito, Núcleo de Educação Infantil Paulistinha da Universidade Federal de São Paulo - Brasil

Possui Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e é estudante de doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Atua como professora do Núcleo de Educação Infantil Paulistinha – UNIFESP. 

References

ACOSTA, Alberto. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo, Editora Elefante, 2016.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. Espaço-Tempo da Vida Cotidiana na Metrópole. São Paulo: Labur Edições, 2017.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DARDOT, Pierre e Laval, Christian. Comum: Ensaio sobre a Revolução no Século XXI. São Paulo, Editora Boitempo, 2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobre o fio. Florianópolis: Editora Cultura e Barbárie, 2019.
FEDERICI, Silvia. O ponto Zero da Revolução. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
GAGO, Verônica. A razão neoliberal: economias barrocas e pragmática popular. São Paulo, Editora Elefante, 2018.
HOLLANDA, Heloisa Buarque. Explosão Feminista. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2018
HOOKS, bell. Anseios. São Paulo: Editora Elefante, 2019
LATOUR, Bruno. Imaginar gestos que barrem o retorno da produção pré-crise. São Paulo:Editora N-1, 2020.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas, nº 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr, 2002.
LEFEBVRE, Henri. La Producion del espacio. Espanha: Madrid. Editora Capitán Swing, 2013.
LEMOS, Carlos Alberto Cerqueira. Cozinhas, etc. São Paulo: Editora Perspectiva. 1978.
NETO, Sebastião Oliveira. Situação Prestes Maia. São Paulo: Invisíveis Produções, 2019.
PERROT, Michelle. Os excluídos da história: Operários, mulheres, prisioneiros - São Paulo, Paz e Terra, 1988. Coletânea de artigos organizados por M. Stella Brescianni.
RAMOS, Nuno. Brasil enfrenta duplo apocalipse com Bolsonaro e coronavírus, reflete Nuno Ramos. Folha de São Paulo, 3/05/2020.
RISÉRIO, Antonio. A casa no Brasil. São Paulo: Editora TopBooks, 2019.
SADER, Eder. O Clube de Mães da periferia sul de São Paulo, In: Quando novos personagens entraram em cena: experiências, falas e lutas dos trabalhadores da Grande São Paulo, 1970-80. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 4ª edição 2001.
SANTOS, Renato Abramowicz. Cartografias políticas de uma ocupação - cotidiano, território e conflito. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2018.
SANTOS, Solange Estanislau dos; ANJOS, Cleriston Izidro dos; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. A criança das pesquisas, a criança nas pesquisas... A criança faz pesquisa?. Práxis Educacional, [S.l.], v. 13, n. 25, p. 158-175, abr. 2017. ISSN 2178-2679. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/958>. Acesso em: 06 jun. 2020. doi: https://doi.org/10.22481/praxis.v13i25.958.
SILVA, Carmen da. A Terra Prometida. São Paulo, Editora N-1, 2019.
SIROTA, Régine. As delícias de um aniversário: uma representação da infância. Revista Eletrônica de Educação, v. 2, n. 2, nov. 2008.
TOURINHO, Andrea de Oliveira. Centro e centralidade: uma questão recente. In: CARLOS, Ana Fani; OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino (Org.). Geografias das Metrópoles. São Paulo: Contexto, 2006.
VOLOCHKO, Daniel. Nova produção das periferias urbanas e reprodução do cotidiano. In: CARLOS, Ana Fani (Org). Crise urbana. São Paulo: Contexto, 2015.

Published

2020-07-01

How to Cite

GOBBI, M. A.; DOS ANJOS, C. I.; PITO, J. D. UNREST WAYS OF LIVING: CHILDREN, ART AND CUISINE IN THE FIGHT FOR THE RIGHT TO HOUSING. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 184-208, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i40.6896. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6896. Acesso em: 22 nov. 2024.