Capitalist reformism and the contradictions between new school movement and socialist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.8476

Keywords:

capitalist reformism, new school, socialist education

Abstract

Education in face of life in society modified by 20th century industrialization and the consequent implication of capitalist social order, in the ideals of work and human education, have induced reforms in the educational system that long, still in the 21st century, layered, on one hand, by the tradition of New School Movement, and, on the other hand, by socialist tradition. In addition, in this force field, the reforms continue placed, putting obstacles to human emancipation, to social transformation and to popular sovereignty. The present paper exams this problematics grounded in two fundamental works: Lourenço Filho’s Introdução ao Estudo da Escola Nova [Introduction to the Study of New School] from the 20th century, and István Mészáros’ Education beyond Capital, from the 21st century. It questions the logic of dependency, hierarchization and verticalizacion of work relationship from the industrial world transposed to the educational field by means of arrangement centered mainly of the agreements of the 1929 Fifth International Conference. That logic resulted in the negation of the elementary ways of daily Brazilian life, and besides, in an education adapted to mercantilism dictates, of a utilitarian ethic and to the state of thing of man, fragile by the state subordination of production system and by the tyranny of political authoritarianism

 

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Author Biographies

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação, UFMG. Pós-Doutorado em Educação, Universidade de Lisboa, U.L e Universidade de São Paulo, USP. Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG - Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Líder do Grupo de Pesquisa Universitátis. Contribuição de autoria: escrita do artigo, análise formal e revisão. Não há conflito de interesse. https://lattes.cnpq.br/7926600962920347

 

 

Adelson Ferreira da Silva, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutorando em Educação, UFMG.  Universidade do Estado da Bahia – Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Membro do Grupo de Pesquisa Universitátis. Contribuição de autoria: escrita do artigo, conceituação e análise formal. Não há conflito de interesse.

 



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Published

2022-09-16

How to Cite

GOMES, S. dos S.; SILVA, A. F. da. Capitalist reformism and the contradictions between new school movement and socialist education. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e8476, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.8476. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8476. Acesso em: 22 jul. 2024.