Book review “Teacher preparation in Scotland”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8713

Keywords:

Teacher training in Scotland, history and current events, teaching professional induction

Abstract

Abstract: This review aims to highlight the main ideas of the book “Teacher Preparation in Scotland” organized by Rachel Shanks from Scotland. We initially surveyed the main ideas of the book, with emphasis on the history and currentness of teacher training in Scotland, with its phases, debates and way of functioning, especially the supervised internship and professional induction; the main place of teacher training, at the university or at school; the discussion about the greater emphasis on academic or practical knowledge; partnerships between institutions; the impact of educational policies on teacher education; the introduction of alternative routes and online and distance education to fill the shortage of teachers in Scotland; forms of teacher education, among others. Then we summarize its chapters, which contain various topics on teacher education in Scotland. Finally, we made a critique of how the book brings reflections that are important to think about the reality and the future of teacher education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Amanda Oliveira Rabelo, Universidade Federal Fluminense – Brasil

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro, Pós-doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra e em Educação pela UFRJ; Professora Associada da Universidade Federal Fluminense (UFF); Professora Permanente do Programa de Pós- Graduação em Ensino da UFF/INFES.

References

CARVALHO, Elma J. G. Reflexões sobre a importância dos estudos de educação comparada na atualidade. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 52, p. 416-435, set, 2013.

RABELO, Amanda Oliveira. Formação dos professores em nível superior no Brasil: da promulgação da lei de diretrizes e bases da educação nacional (LDBEN/1996) até os dias atuais. Educere (Mérida), v. 20, p. 505-514, 2016.

RABELO, Amanda Oliveira. Análise comparada da indução profissional como apoio ao docente iniciante. Currículo Sem Fronteiras, v. 19, p. 81-96, 2019.

RABELO, Amanda Oliveira; MONTEIRO, A. M. Apresentação da sessão temática: Indução profissional: desafios e experiências entre formação e profissão docente. Currículo Sem Fronteiras, v. 19, p. 5-22, 2019.

SHANKS, R., ed. Alfabetização micropolítica e formação profissional de professores iniciantes. Traduzido por RABELO, Amanda Oliveira; MONTEIRO, A. M. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 134-150, jan./abr. 2019.

SHANKS, R. (ed). Teacher Preparation in Scotland, Emerald Publishing: UK, 2020.

ZEICHNER, K. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e porque elas afetam vários países no mundo. Tradutora Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2013.

ZEICHNER, K. The struggle for the soul of teaching and teacher education in the USA, Journal of Education for Teaching, v. 40, n. 5, pp. 551-568, 2014. Disponível em: DOI: 10.1080/02607476.2014.956544. Acesso em: 18 dez. 2020.

Published

2021-07-01

How to Cite

RABELO, A. O. Book review “Teacher preparation in Scotland” . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 528-537, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8713. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8713. Acesso em: 24 aug. 2024.