Teacher education from including practices and universal design for learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8759

Keywords:

Universal design for learning, Teacher professional development, Inclusive teaching practices

Abstract

This article presents the results of a master's research in education that calls into question teacher training in the field of inclusive education. Part of the following investigative question: What are the contributions of Universal Design for Learning (UDL) to continuing teacher education for special and inclusive education practices? With a qualitative approach, through a method that combined narrative research and development research, the objective was to analyze how the principles of UDL, applied to teacher training, can contribute to inclusive practices in school. Six teachers participating in the research participated in the initial years of elementary school in a public school in the region of ABCD in São Paulo. The results showed the importance of training based on the daily practices of teachers, valuing their knowledge and actions in conjunction with new theoretical knowledge (in this case, the UDL) to support the analysis and reflections on teaching practices in the context of special education in inclusive perspective. Research grant #2017/20862-8, São Paulo Research Foundation (FAPESP).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriana de Jesus Arroio Agostini, Universidade Municipal de São Caetano - Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Municipal de São Caetano (USCS). Trabalha como professora de educação básica na Prefeitura Municipal de Santo André, São Paulo. Membro do grupo de pesquisa ACESSI (Acessibilidade escolar e inclusão social).

Elizabete Cristina Costa Renders, Universidade Municipal de São Caetano - Brasil

Pós-Doutora e Doutora em Educação na área de Ensino e Práticas Culturais pela UNICAMP. Trabalha com a formação de professores no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. É líder do grupo de pesquisa ACESSI (Acessibilidade escolar e inclusão social).

References

ANDRÉ, M. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. São Paulo: Papirus, 2016. p. 17-34.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Salto para o futuro: educação especial: tendências atuais. Brasília: MEC / SEED, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília: MEC / SEESP, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação / Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em: 9 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. 2009b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em 10 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Estudo sobre a lei do piso salarial. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10241-estudo-sobre-lei-piso-salarial. Acesso em: 12 nov. 2019.

CARVALHO, R. E. Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2014.

CAST. Top 10 UDL Tips for Developing Learning Goals. 2015. Disponível em: http://castprofessionallearning.org/wp-content/uploads/2015/09/CAST-Professional-Learning-udl_top_10_learning_goals.pdf. Acesso em: 3 ago. 2020.

CAST. Universal Design for learning guidelines version 2.2. Massachusetts, 2018. Disponível em: http://udlguidelines.cast.org/. Acesso em: 16 jul. 2019.

CAST. UDL tips for assessment. Wakefield, 2020. Disponível em: http://www.cast.org/publications/2020/udl-tips-assessments. Acesso em: 25 nov. 2020.

COSTA-RENDERS, E.C. A escola inclusiva na perspectiva das pessoas com deficiência. Cad. Pesq., São Luís, v. 25, n. 3, jul./set. 2018. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/9950. Acesso em: 5 mar. 2020.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Trad. MELLO, K. S. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d´Água, 1997.

MACHADO, R. Educação inclusiva: revisar e refazer a cultura escolar. In: MANTOAN, M. T. E. (org.). O desafio das diferenças nas escolas. Rio de Janeiro: Vozes, 2011, p. 69-75.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MANTOAN, M. T. E. Ensinando a turma toda: as diferenças na escola. In: MANTOAN, M. T. E. (org.). O desafio das diferenças nas escolas. Rio de Janeiro: Vozes, 2011, p. 59-67.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão, diferença e deficiência: sentidos, deslocamentos, proposições. Inc. Soc., Brasília, v. 10, n. 2, p.37-46, jan./jun. 2017. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/download/4030/3366. Acesso em: 10 jan. 2020.

MANTOAN, M. T. E (org.). Em defesa da Política Nacional na Perspectiva da Educação Inclusiva: análise e manifestação sobre a proposta do Governo Federal de reformar a PNEEPEI (MEC/2008). Campinas: Leped / FE-Unicamp, 2018. Disponível em: https://inclusaoja.files.wordpress.com/2018/05/texto-de-anc3a1lise-dos-slides-sobre-a-reforma-da-pneepei-final1.pdf. Acesso em: 23 nov. 2019.

MARCELO, C. G. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Form. Doc. – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11- 49, ago./dez. 2010.

MARINO, V. G. O. Educação e pessoas com deficiência: a transitoriedade entre a universalização e a focalização. 2017. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

MELRO, J. J. Escola Inclusiva: uma história de amor (nem) sempre bem contada. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2003.

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Universal Design for Learning: theory and practice. EUA: CAST, 2014. Disponível em: http://udlguidelines.cast.org/. Acesso em: 16 jul. 2019.

NÓVOA, A. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. Sindicato dos professores de São Paulo, São Paulo: SINPRO/SP, 2006, p. 5-20. Palestra. Disponível em: http://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Direção-Geral da Educação. Para uma Educação Inclusiva: manual de apoio à prática. Lisboa: ME / DGE, 2018. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EEspecial/manual_de_apoio_a_pratica.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.

ROSE, M.; MEYER, A. A practical reader in Universal Design for Learning. Cambridge: Harvard Education Press, 2006.

ROSE, T. The end of average: how we succeed in a world that values sameness. San Francisco: HarperOne, 2016. E-book Kindle.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Rio de janeiro: Vozes, 2014.

Published

2021-07-01

How to Cite

AGOSTINI, A. de J. A.; RENDERS, E. C. C. Teacher education from including practices and universal design for learning. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 488-505, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8759. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8759. Acesso em: 21 nov. 2024.