Geosciences education and sustainable development: conception and validation of questionnaires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8810

Keywords:

Geosciences education, Sustainable development, Questionnaires

Abstract

This paper presents the design, validation and a pilot study of two questionnaires (Initial Questionnaire and Final Questionnaire) as research instruments for collecting data to support an ongoing PhD project at the University of Aveiro (Portugal) on geosciences education in Basic Education (from the 1st to the 9th grade), specifically "Science teaching in primary education: sustainable development and practical activities on soil". Responses will be provided in two moments in the frame of a Training Workshop for sciences teachers of the Portuguese Basic Education System: i) at the beginning of the Workshop, using the Initial Questionnaire, in order to understand the teachers´ perceptions on their own teaching practices in earth sciences related to Sustainable Development, and ii) at the end of the Workshop, based on the Final Questionnaire, aiming at perceiving the teachers´ perspectives about their participation in the Workshop as a contribution for their professional development, specifically in the preparation and development of practical scientific activities, particularly in the area of Geosciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patrícia João, Centro de Investigação “Didática e Tecnologia na Formação de Formadores” da Universidade de Aveiro / Centro de Geociências da Universidade de Coimbra - Portugal

Doutoranda em Educação na Universidade de Aveiro. Integra o Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores da Universidade de Aveiro e o Centro de Geociências da Universidade de Coimbra – Portugal; Bolseira de Doutoramento pela Fundação para a Ciência e Tecnologia.

Ana V. Rodrigues, Universidade de Aveiro – Portugal

Doutorada em Didática das Ciências (2011) pela Universidade de Aveiro. Professora Auxiliar da Universidade de Aveiro, no Departamento de Educação de Psicologia. Integra o Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores da Universidade de Aveiro. Coordena vários projetos na área da Educação em Ciências.

Maria Helena Henriques, Universidade de Coimbra – Portugal

Doutorada em Geologia (1992) pela Universidade de Coimbra. Professora Auxiliar com Agregação na Universidade de Coimbra, no Departamento de Ciências da Terra. Diretora do Centro de Geociências da Universidade de Coimbra.

References

Aikenhead, G. Educação Científica para todos. Mangualde: Edições Pedago, Lda, 2009.

AIPT. Ano Internacional do Planeta Terra. 10 - Solo. Lisboa: Comissão Nacional da UNESCO. 2007. Disponível em: http://yearofplanetearth.org/content/downloads/portugal/brochura10_web.pdf

CACHAPUZ, António. De ensino das ciências: seis ideias que aprendi. In CACHAPUZ, CARVALHO & GIL-PÉREZ (Org). O Ensino das Ciências como compromisso científico e Social, Brasil: Cortez Editora, 2012. p. 11 - 32.

CANAVARRO, J. M. Ciência e Sociedade. Coimbra: Quarteto Editora, 1999.

CARVALHO, António Galopim. Geologia: carta aberta ao ministro da Educação. Jornal Público, 21 dez 2015. Disponível em: http://www.publico.pt/ciencia/noticia/geologia-carta-aberta-ao-ministro-da-educacao-1718021

CE - Comissão Europeia. Comunicação da Comissão ao Conselho e ao Parlamento Europeu sobre a melhoria da qualidade da formação de professores. Comissão da Cultura e da Educação, 2007.

CE - Comissão Europeia. Juventude em Movimento. Uma iniciativa para explorar o potencial dos jovens e garantir um crescimento inteligente, sustentável e inclusivo na união europeia. Comunicação da Comissão ao parlamento europeu, ao conselho, ao comité económico e social europeu e ao comité das regiões de 15 de setembro de 2010.

CUE - Conselho da União Europeia. Informações oriundas das instituições e dos órgãos da União Europeia. Conclusões do Conselho de 12 de Maio de 2009 sobre um quadro estratégico para a cooperação no domínio da educação e da formação – “EF 2020”, 2009.

COUTINHO, Clara. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática, 2.ª ed. Coimbra: Almedina. 2018.

CUNHA, António Camilo. Formação de Professores – A investigação por questionário e entrevista. Vila Nova de Famalicão: Editorial Magnólia. 2007.

DIAS, R. A. & SANTOS, S. Consumo Sustentável: conheça as várias atividades levadas a cabo por empresas e organizações. (Im)pactus, n.13. Editorial Sustentare, 2009.

GHIGLIONE, Rodolphe & MATALON, Benjamin. O Inquérito – Teoria e Prática. Oeiras: Celta Editora. 2005.

HENRIQUES, Maria Helena. O Ano Internacional Do Planeta Terra e a Educação para a Geoconservação. Ciências Geológicas – Ensino e Investigação e sua História, v. I, n. 5, p. 465 - 474, 2010.

JOÃO, Patrícia; PEDROSA, Maria Arminda & HENRIQUES, Maria Helena. Energia e Educação para Desenvolvimento Sustentável. In: HENRIQUES, M. H.; ANDRADE, A. I.; QUINTA-FERREIRA, M.; LOPES, F. C.; BARATA, M. T.; PENA DOS REIS, R.; & MACHADO, A.(Coords.). Para Aprender com a Terra: Memórias e Notícias de Geociências no Espaço Lusófono. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 85-94, 2012.

JULIÁN, M. S. G., CRESPO, M. A. G. y MARTÍN-DÍAZ, M. J. ¿Es cultura la ciencia?. In MEMBIELA, P. (coord.), Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva CTS. Una aproximación a la formación científica de la ciudadanía, Madrid, p. 17 – 31, 2002.

MARCONI, Marina de Andrade & LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica, 5.ª Ed. São Paulo: Editora Atlas S. A. 2003.

MARTINS, Isabel P. Problemas e perspectivas sobre a integração CTS no sistema educativo português. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v.1, n. 1, p. 28-39, 2002.

MOREIRA, João Manuel. Questionários – Teoria e Prática. Coimbra: Edições Almedina. 2009.

OECD: PISA. PISA 2009 - Assessment Framework Key competencies in reading, mathematics and science. 2009.

OEI - Organización de Estados Iberoamericanos. Metas educativas 2021. La educación que queremos para la generación de los bicentenários. Madrid: Cudipal, 2010.

PARDAL, Luis & LOPES, Eugénia Soares. Métodos e Técnicas de Investigação Social. Porto: Areal Editores. 2011.

PE&CE (Parlamento Europeu e Conselho Europeu). Recomendação do Parlamento e Conselho Europeu de 18 de Dezembro de 2006 sobre as competências essenciais para a aprendizagem ao longo da vida. Jornal Oficial da União Europeia, p. 10 – 15, 2006. Disponível em https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=PT

PEDRINACI, Emilio ¿Qué podemos esperar de la nueva asignatura de Ciencias para el mundo contemporáneo? Ciência-Tecnologia-Sociedade no Ensino das Ciências, Educação Científica e Desenvolvimento Sustentável V Seminário Ibérico / I IberoAmericano, Universidade de Aveiro, p. 21 - 28, 2008. CD-ROM.

PEDROSA, Maria Arminda, HENRIQUES, Maria Helena. Encurtando Distâncias entre Escolas e Cidadãos: Enredos Ficcionais e Educação em Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 2, n. 3, p. 271 – 292, 2003. Disponível em http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_3_5.pdf

REBELO, D. (2014). Desenvolvimento profissional de professores de ciências - Um estudo no contexto da geologia. Tese de Doutoramento - Universidade de Aveiro, Aveiro, 2011. Disponível em: http://ria.ua.pt/handle/10773/12920

RODRIGUES, Ana V. A educação em ciências no Ensino Básico em ambientes integrados de formação. Tese de Doutoramento - Universidade de Aveiro, Aveiro, 2011. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/7226/1/5603.pdf

RODRIGUES, Ana V., JOÃO, Patrícia & MARTINS, Isabel P. Exploring rocks and minerals: An experience of integrated educational approach. In Clara Vasconcelos (Ed.), Geoscience Education: Indoor and Outdoor, Switzerland: Springer International Publishing, 2016. p. 103 - 131.

UE. Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. 2015 Disponível em: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2005.

VIEIRA, Rui Marques; TENREIRO-VIEIRA, Celina & MARTINS, Isabel P. A Educação em Ciências com Orientação CTS, atividades para o ensino básico. Porto: Areal Editores, 2011.

Published

2021-09-01

How to Cite

JOÃO, P.; RODRIGUES, A. V.; HENRIQUES, M. H. Geosciences education and sustainable development: conception and validation of questionnaires. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 213-233, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8810. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8810. Acesso em: 23 nov. 2024.