The shutzian phenomenological approach and its application in understanding the pedagogical practice of the final years of fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9238

Keywords:

Schutzian Sociological Phenomenology, Pedagogical practice, Elementary School

Abstract

This article highlights the methodological aspect of the research carried out in the master's program. it is here to show the internal coherence between the object and the chosen methodological approach. Of a qualitative nature, the research was developed with teachers from the municipal public network, through semi-structured interviews decoded by content analysis. In this way, metanarratives were produced, material necessary for understanding the meanings attributed by teachers to the pedagogical practices they develop. Following this perspective, it was possible to understand the meanings of pedagogical practices attributed by teachers, from the final years of elementary school, as

phenomena linked to the context of their social interactions, due to the interpretive processes they use when dealing with situations. The Schutzian phenological approach allowed the perspective of pedagogical action as an action endowed with meanings that, when revealed, through research, allow the enunciation of different configurations of practices, marked by idiosyncratic beliefs and values, even though government prescriptions are included there.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isamary Roberta Ferreira Cézar, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Mestre em educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Professora substituta do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, Salinas - Brasil; Coordenadora Pedagógica da rede privada na cidade de Vitória da Conquista, Bahia; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Praticas Curriculares e Educativas (GEPPCE), CNPq

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com Estágio Doutoral na Universidade de Coimbra, PT. Professora Plena do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista - Brasil. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Praticas Curriculares e Educativas (GEPPCE), CNPq.

References

AMADO, João, (org.). Manual de investigação qualitativa em educação. 3.ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.

AMADO, João; COSTA, António Pedro; CRUSOÉ, Nilma. Procedimentos de análise de dados. In: AMADO, João (Coord.). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.

AMADO, João; CRUSOÉ, Nilma; VAZ-REBELO, Piedade. Quadros analíticos da investigação qualitativa em educação. In: AMADO, João (Coord.). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.

CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro Crusoé; SANTOS, Edmilson Menezes. Fenomenologia sociológica de Alfred Schutz: contribuições para a investigação qualitativa em prática educativa. Rev. Tempos Espaços Educ. v.13, n. 32, e-13274, jan./dez, 2020.

CRUSOÉ. Nilma Margarida de Castro. Prática pedagógica interdisciplinar na escola: sentidos atribuídos pelas professoras. 1. Ed Curitiba, PR: CRV, 2014.

GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LAVILLE, Christian e DIONNE, Jean. A Construção do Saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed/Belo Horizonte: UFMG, 1999.

MENEZES, Edmilson & CRUSOÉ, Nilma Margarida de. Fenomenologia Sociológica de Alfred Schutz: Contribuições para a investigação qualitativa em prática educativa. Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa. Atas CIAIQ 2019. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ2019/issue/view/27. Acesso em 20 nov.2019.

MINAYO, M.C. de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. (12ª edição). São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.

SHULTZ, A. Sobre fenomenologia e relações sociais. Edição e organização: Helmut T. R. Wagner. Tradução: Raquel Weiss. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

VOGEL, Acedriana Vicente. Bananeira não dá pêra: e outras crônicas sobre educação. Curitiba, Editora Piá: 2020.

Published

2021-09-01

How to Cite

CÉZAR, I. R. F.; CRUSOÉ, N. M. de C. The shutzian phenomenological approach and its application in understanding the pedagogical practice of the final years of fundamental education. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 95-113, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9238. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9238. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)